Pystytkö liikkeeseen, joka vaikuttaa helpommalta kuin ehkä onkaan? Se voi paljastaa paljon tasapainostasi - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Pystytkö liikkeeseen, joka vaikuttaa helpommalta kuin ehkä onkaan? Se voi paljastaa paljon tasapainostasi

Omasta tasapainosta kannattaa pitää huolta joka iässä, sillä hyvä tasapaino ehkäisee kaatumisia ja vammoja.

7.9.2020 15:07

Riittävä tasapaino takaa arjen sujuvuuden. Hyvän tasapainon avulla pystymme ehkäisemään kaatumisia ja vammoja. Sen merkitys korostuu etenkin ikääntyessä, kun lihasvoima alkaa heiketä.

  • Katso yllä olevalta videolta miten voit testata tasapainosi ja harjoittaa sitä.

Omasta tasapainosta kannattaa pitää huolta iästä huolimatta, ja onneksi sitä voikin harjoittaa helpoilla tavoilla.

Näin testaat

Yllä olevalla videolla nähtävän simppelin liikkeen avulla pystyt testaamaan omaa tasapainoasi.

Asetu seisomaan, siirrä paino toisen jalan varaan ja lähde kallistumaan eteenpäin niin, että toinen jalka nousee suoraksi taakse. Kädet pysyvät vartalon vierellä. Tavoitteena olisi päästä vaaka-asentoon.

Kokeile miten liike sujuu molemmilla puolilla! Horjuttaako, pääsetkö puoleen väliin liikettä, onnistuuko toisella jalalla paremmin?

Seuraavien kolmen liikkeen avulla pystyt harjoittamaan tasapainoa. Tee liikkeet rauhalliseen tahtiin.

1. Eteenpäin kallistuminen

Helpompi versio: Asetu seisomaan jalat peräkkäin, tuo kädet rinnalle. Lähde kallistumaan rauhalliseen tahtiin suoralla selällä eteenpäin niin alas kuin pääset, ja nouse sitten takaisin ylös.

Haastavampi versio: Eteenpäin kallistuessasi vie kädet suorina alas, ylös noustessasi kädet kaartavat suorina edestä ja nousevat ylös kohti kattoa, kallistu samalla taaksepäin.

Tee liikettä molemmille puolille 10 toistoa.

2. Kyykky ja ojennus sivulle

Helpompi versio: Asetu leveään haaraan, jalkaterät voivat kääntyä hieman ulospäin. Kyykkää alas, ja ylös noustessasi ojenna toinen jalka suorana sivulle.

Haastavampi versio: Tee sama liike pysyen koko ajan päkiöiden varassa.

Tee liikettä molemmille puolille 10 toistoa.

3. Vastakkaisten raajojen nosto

Helpompi versio: Asetu konttausasentoon. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa hiukan kohti selkärankaa. Lähde nostamaan rauhalliseen tahtiin vastakkaista kättä ja vastakkaista jalkaa suoriksi ilmaan. Vältä alaselän notkistamista. Laske raajat takaisin ja tee sama toisille puolille.

Haastavampi versio: Tee sama liike lankkuasennossa. Pidä tahti rauhallisena ja hallittuna.

Toista yhteensä 10 kertaa.

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin. Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Aloitteletko juoksuharrastusta? Ethän unohda näitä kolmea tärkeää asiaa

3 keinoa, joilla tehostat rasvanpolttoa helposti joka päivä – ota heti käyttöön

Yksinkertainen liike paljastaa heti, onko keski- ja alavartalossasi voimaa – testaa, pääsetkö tähän asentoon ilman käsiä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?