Kun korjaa 4 asiaa arjessa, fiksut valinnat seuraavat kuin itsestään – elämäntaparemontti lopahtaa usein tyypilliseen harhaluuloon - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kun korjaa 4 asiaa arjessa, fiksut valinnat seuraavat kuin itsestään – elämäntaparemontti lopahtaa usein tyypilliseen harhaluuloon

Hyvinvointi ei synny superintensiivisen kuntokuurin avulla, sanoo valmentaja Joni Jaakkola.

Panostamalla ympäri vuoden perusasioihin – syömiseen, liikkumiseen ja palautumiseen – pysyt hyvässä kunnossa ja virtaa riittää.­

6.8. 12:11

Näin pitää liikkua, syödä, priorisoida, nukkua, meditoida, asettaa arvot, olla terveellä tavalla itsekäs, suunnitella omaa elämää ja tulevaisuutta...

Vaivaako jo hyvinvointiähky?

Tätä kysyi hyvinvointivalmentaja Joni Jaakkola muutama päivä sitten sosiaalisessa mediassa.

Hyvinvointia ja terveyttä koskevaa informaatiota tulvii joka puolelta niin, että siihen voi olla vaikea saada otetta, saati alkaa soveltaa sitä omaan elämään.

– Tähän päälle pitäisi käydä töissä, pitää hauskaa, olla perheen ja ystävien kanssa sekä hoitaa arjen vastuut ja velvollisuudet. Ei ihme, jos meinaa tulla ähky, Jaakkola sanoo.

Turhautuminen syntyy helposti

Hyvinvointiähkyssä on Jaakkolan mukaan usein kyse siitä, että ihminen ei osaa filtteröidä informaatiotulvasta käyttöön itselleen oleellisia asioita.

Kuvitellaan, että kaikki pitää tehdä.

– Tästä voi helposti seurata turhautuminen ja motivaation lopahtaminen, eikä tule edes aloitettua tai tehtyä pieniäkään tekoja, koska rima tuntuu olevan mahdottoman korkealla.

Myös sosiaalinen media voi aiheuttaa turhautumista – etenkin jos ei muista, että moni postaa sinne lähinnä elämänsä kohokohtia. Normaaliin arkieloon kuuluu kuitenkin myös tavallisen tylsiä perusjuttuja ja notkahduksia.

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, sanoo Joni Jaakkola.­

Neljä keinoa kohti pysyvää hyvinvointia

Aiotko ottaa taas kesän jälkeen ryhtiliikkeen, palata niin sanotusti ruotuun? Aloittaa uuden elämän?

– On hyvä muistaa, että ympärivuotinen hyvinvointi syntyy jatkuvuuden ja sitoutumisen kautta, ei superintensiivisen kuntokuurin avulla. Panostamalla ympäri vuoden edes hieman kaikkein tärkeimpiin perusasioihin – syömiseen, liikkumiseen ja palautumiseen – pysyt hyvässä kunnossa ja virtaa riittää paremmin kuin yrittämällä muuttaa itseäsi ammattiurheilijaksi elokuun aikana.

4 neuvoa:

  1. Valitse sellainen voimailutapa, josta pidät. Kuntosalitreeni yksin, ryhmässä tai valmentajan kanssa, kehonpainotreeni lenkkipolun varressa, kahvakuulatreeniä tai vaikka painonnostoa. Hyvä lihaskunto muun muassa pitää yllä toimintakykyä, ja voit tehdä itsellesi mieluisia asioita ikääntyessäkin.

  2. Syö niitä kasviksia ja marjoja, jotka maistuvat. Kurkkua, porkkanaa, tomaattia, paprikaa – mahdollisuuksien kirjo on loputon. Experimentoi salaateilla ja marketin eksoottisimmilla kasviksilla. Pistä vaikka aamupuuron sekaan mustikkaa, puolukkaa, viinimarjaa, mansikkaa, vadelmaa. Kasvikset ja vihannekset ovat oleellinen osa terveellistä ravintoa.

  3. Mene ajoissa unille. Kun saa kiinni hyvästä unirytmistä, muistaa liikkua päivän aikana ja pyrkii laskemaan kierroksia iltaa kohden, silmäluomea alkaa monella painaa 21–23 välissä. Mene sänkyyn lukemaan kirjaa, ja kun väsy iskee, laita kirja pois, valot sammuksiin ja peitto korville.

  4. Älä yritä korjata kaikkea kerralla. Ensiksi vaikka unen kimppuun, parin viikon päästä syömisen viilausta, sitten liikuntaa lisää ja niin edelleen.

– Kun jaksat kunnostaa nämä, valtaosa fiksuista valinnoista tapahtuu ikään kuin itsestään. Monen asian kohdalla riittää, kunhan ne on niin sanotusti edes vähän siellä päin.

Ota syömissä käyttöön sekä että -ajattelu. Syö sekä perusterveellistä kotiruokaa että herkkuja silloin tällöin.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?