Psykologi antaa vinkin, jolla saat työvuoden lomista enemmän irti - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Psykologi antaa vinkin, jolla saat työvuoden lomista enemmän irti

Anna itsellesi aikaa sopeutua työrytmiin.

Töihin palaamista helpottaa, jos tärkeät tiedot on laittanut muistiin ennen lomalle lähtöä. Myös syksyn töiden listaaminen voi auttaa, jos listojen teko on loman alla unohtunut.­

30.7. 11:36

Eletään kesälomien loppumisen aikoja. H-hetkellä voi iskeä stressi.

– Se on täysin luonnollista, sillä ihminen on taipuvainen vastustamaan muutosta. Kun vanhoihin työrutiineihin taas tottuu, alkavat työtkin rullaamaan entiseen tapaansa, työpsykologi Outi Pikkuoksa sanoo Terveystalon tiedotteessa.

Ammattilainen antaa lomien käyttöön lepoa ja palautumista edistävän vinkin:

Koko vuoden rentoutumista ei kannata jättää pelkän kesäloman varaan. Sen sijaan lomat kannattaa mahdollisuuksien mukaan pilkkoa niin, että voi pitää pidemmän yhtäjaksoisen loman lisäksi esimerkiksi muutaman pitkän viikonlopun vapaata.

Tällöin loman palauttavasta vaikutuksesta saa enemmän irti, eikä lomalle lähtöön ja töihin palaamiseen lataudu liikaa paineita.

Helpota töihin palaamista

Kesäloman aikana työmuisti nollaantuu tehokkaasti. Töihin palaamista helpottaa, jos tärkeät tiedot on laittanut muistiin jo ennen lomalle lähtöä.

Kun kirjoittaa ylös, missä mennään, voi töihin tullessa vaivattomasti tarkistaa muistiinpanoista, mihin ennen lomaa jäi. Vaikka listojen teko olisi kesätohinassa loman alla unohtunutkin, syksyn töiden listaaminen voi auttaa pääsemään kartalle tilanteesta.

Unirytmiin kannattaa kiinnittää huomiota hyvissä ajoin. Monilla arki on muodostunut uudenlaiseksi kevään karanteenijaksosta lähtien ja nukkumaanmenoaika on siirtynyt myöhemmälle.

Tavanomaiseen työrytmiin pääseminen voi tuntua hankalalta.

– Loman lähestyessä loppuaan kannattaa palata pikkuhiljaa normaaliin unirytmiin. Erityisesti viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa on hyvä rauhoittaa, jotta uni tulee helpommin. Riittävä unen määrä riippuu ihmisestä, mutta liian lyhyet unet huomaa arjessa helposti. Keskimäärin tarvitsemme noin 7–8 tuntia unta yössä, Pikkuoksa kertoo.

Työn ei kuulu ahdistaa

Loman loppuessa on luonnollista, että olo on hiukan haikea.

– Lievä ahdistus ja ärsytyksen tunteet siitä, että loma loppuu ovat ihan normaaleja. Siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Olisin ehkä enemmän huolissani, jos pieni haikeus ei heräisi loman lopussa, työterveyspsykologi Nina Lyytinen sanoi aiemmin jutussamme.

Töihin palaamisen ei kuitenkaan kuulu aiheuttaa ahdistusta.

Jos olo on loman jäljiltä palautunut ja rentoutunut, mutta töihin paluun ajatteleminenkin aiheuttaa stressiä, kannattaa pysähtyä pohtimaan, onko kaikki kunnossa. Heti ei tarvitse vaihtaa työpaikkaa, vaan erilaisista vaihtoehdoista kannattaa keskustella avoimin mielin. Voisitko esimerkiksi muutta työtehtäviä sellaisiksi, jotka vastaisivat enemmän omia tavoitteitasi?

Oma asennekin vaikuttaa siihen, miltä töihin tuleminen tuntuu. Töihin palaaminen muuttuu mukavammaksi, kun siihen suhtautuu myönteisesti. Kokeile vaikka listata mielessäsi kaikki työhön liittyvät hyvät asiat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?