Kasvikset ovat terveellistä ruokaa, mutta yksi yleinen harhaluulo niistä on jokaisen syytä korjata - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kasvikset ovat terveellistä ruokaa, mutta yksi yleinen harhaluulo niistä on jokaisen syytä korjata

Hyvin monella on väärä käsitys kasvisten kuitupitoisuudesta, sanoo ravitsemusterapeutti.

Vihannekset ovat terveellisiä ja olennainen osa päivän aterioita. Huippuhyviä kuidun lähteitä ne useimmiten kuitenkaan eivät ole.­

19.5. 8:11

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen on huomannut vastaanottotyössään, että varsin monella on aivan väärä käsitys kasvisten kuitupitoisuudesta.

– Tunnutaan aika usein ajattelevan, että kun vain syö riittävästi kasviksia, saa riittävästi kuitua, Laatikainen kertoo kirjassaan Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan (Kirjapaja).

Esimerkiksi moni herkkävatsainen on vähentänyt tai lopettanut kokonaan enemmän kuitua sisältävien rukiin, vehnän ja ohran käytön.

Saman ilmiön on havainnut ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

– Kun jokin ruoka-aine aiheuttaa oireita, ihmiset menevät helposti ääripäähän ja alkavat välttää viljatuotteita hyvin laajasti. Samalla voi kuitenkin unohtua riittävästä kuidunsaannista huolehtiminen, Palssa kertoi.

Vähintään 25 grammaa päivässä

Kuitua esiintyy vain kasvikunnan tuotteissa. Kuitenkin vain harvat vihannekset, marjat ja hedelmät sisältävät sitä runsaasti – joskin poikkeuksiakin löytyy.

Laatikainen on törmännyt esimerkiksi väitteeseen, että vihannekset ovat huippuhyviä kuidun lähteitä.

– Näin ei kuitenkaan useimmissa tapauksissa ole, hän oikaisee.

Vihannesten tavanomainen kuitupitoisuus on noin 1,5 g/100 g, ja hedelmien ja marjojen noin 2 g/100 g.

– Tämä tarkoittaa, että suositellulla kasvisten ja hedelmien syöntimäärällä, puoli kiloa päivässä, saadaan vihanneksista, hedelmistä ja marjoista kuitua keskimäärin noin 9 grammaa päivässä.

Kuidun saantisuosituksen alaraja on 25 grammaa päivässä.

– Keskimääräinen suomalainen käyttää kasviksia ja hedelmiä reilut 350 grammaa päivässä, jolloin kasviksista, marjoista ja hedelmistä ei saada edes tuota 9:ää grammaa päivässä.

Toki painottamalla esimerkiksi parsakaalia, punajuurta ja mustaherukkaa voidaan päästä selvästi suurempaan kuitumäärään, Laatikainen tarkentaa.

Näistä saat kuitua erinomaisesti

Ravitsemusterapeutin viesti onkin, että kasvikset, hedelmät ja marjat ovat hyvä lisä tuomaan kuitua ruokavalioon, mutta yksin niillä on vaikea yltää päivittäiseen kuitusuositukseen.

Sen sijaan pähkinät, siemenet, täysjyvävilja, pavut ja herneet ovat erinomaisia kuidun lähteitä.

– Esimerkiksi syömällä kolme siivua ruisleipää, annoksen kaurapuuroa, annoksen härkäpapua ja yhden perunan saa jo ilman kasviksia, hedelmiä tai marjoja 25 grammaa kuitua.

Lähde: Reijo Laatikainen: Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan, Kirjapaja, 2018.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?