Näin elintavat näkyvät hiusten kunnossa – ravitsemusterapeutti kertoo parhaan keinon huolehtia hiuksista ja virheen, joka ainakin kannattaa välttää - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Näin elintavat näkyvät hiusten kunnossa – ravitsemusterapeutti kertoo parhaan keinon huolehtia hiuksista ja virheen, joka ainakin kannattaa välttää

Jos energiaravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita saadaan hyvin niukasti, elimistöllä ei ole varaa tuhlata niitä hiuksiin.

Ruokavaliosta saamme rakennusaineet myös hiuksiin, kertoo ravitsemusterapeutti.­

15.5.2020 19:01

Ravinnon laatu vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti, eivätkä hiukset ole poikkeus.

– Erilaisten vitamiinien, kivennäisaineiden ja energiaravintoaineiden saanti vaikuttaa kaikkialle ihmiselimistöön – myös hiuksiin. Hiukset koostuvat pitkälti proteiinista, ja ruokavaliosta me saamme myös niihin rakennusaineet, kertoo ravitsemusterapeutti Katja Nissinen Terveystalosta.

Hiusten muodostumisessa vaikuttaa taustalla useita aineenvaihduntaketjuja, joihin tarvitaan tiettyjä ravintoaineita.

– Keskeisimmät hiusten kuntoon vaikuttavat ravintoaineet ovat proteiini, välttämättömät rasvahapot sekä kivennäisaineista rauta.

– Lisäksi hiusten kuntoon ja hyvinvointiin voi jonkin verran olla vaikutusta muun muassa sinkin, niasiinin, foolihapon ja biotiinin saannilla.

Nissinen sanoo tutkimusten osoittavan, että ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio on paras keino huolehtia myös hiusten kunnosta.

– Eli reilusti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä täysjyväviljaa, ja kohtuudella tyydyttynyttä rasvaa, sokeria ja lihaa.

Vältä tämä virhe

Yhtä virhettä kannattaa ruokavaliossa varoa sekä hiusten kunnon että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.

– Jos jotain suosittelen välttämään, niin yksipuolista syömistä. Ruokavalio, jossa on paljon suolaa, rasvaa ja sokeria ei tee kenellekään hyvää – ei hiuksille, iholle, hampaille eikä luustolle.

Pitkään jatkuva heikko ravitsemustila voi jossain vaiheessa alkaa näkyä myös hiuksissa. Näin saattaa käydä esimerkiksi syömishäiriötä tai hoitamatonta keliakiaa sairastavalle.

– Voi tulla hiustenlähtöä, tai hiukset voivat kuivua tai ohentua. Hyvä ravitsemustila taas hoitaa hiuksia ja edesauttaa hyvien hiusten kasvua.

Nissinen kertoo, että jos energiaravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaiheita saadaan hyvin niukasti, elimistöllä ei ole varaa käyttää niitä hiuksiin.

– Ne käytetään tärkeämpiin kohteisiin. Esimerkiksi proteiinivajeessa hiukset on viimeisiä paikkoja, joihin elimistö proteiinia tuhlaa.

Laihdutus voi karistaa kilojen lisäksi myös hiuksia

Yllätyksenä saattaa tulla, että laihdutus voi kiihdyttää hiustenlähtöä. Esimerkiksi trendikkään ketoosidieetin jälkeen jotkut ovat huomanneet, että hiusharjaan jää tavallista enemmän tukkaa.

– Olen tavannut vastaanotolla ketodieetillä olleita, ja heistä osa on kertonut, että hiuksia on lähtenyt, Nissinen sanoo.

– Hiustenlähtö voi liittyä siihen, jos paino on pudonnut ketodieetillä vauhdilla. Mikä tahansa nopea painonlasku voi aiheuttaa sen, että hiuksia lähtee. Toinen syy voi olla liian yksipuolisesti koostettu ruokavalio.

Ole kriittinen ravintolisien suhteen

Viime vuosina markkinoille on tullut kiihtyvään tahtiin erilaisia ravintolisiä, joiden luvataan vauhdittavan hiusten kasvua ja kohentavan tukan kuntoa.

Nissinen sanoo vierastavansa yksittäisten ravintoaineiden hypetystä, sillä ruokavaliossa ratkaisee aina kokonaisuus.

– Näissä valmisteissa on usein niasiinia, seleeniä ja biotiinia. Väestötasolla näistä on kuitenkin ani harvoin puutetta. Näitä aineita saadaan ruokavaliosta hyvin, ja nämä myös imeytyvät hyvin – eli ongelmia ei yleensä ole, ellei sitten noudateta jotakin hyvin kummallista ruokavaliota.

Joidenkin ravintoaineiden liian suuri määrä voi mahdollisesti jopa kiihdyttää hiustenlähtöä.

– Tutkimuksissa on jonkin verran saatu viitteitä siitä, että seleenin sekä A- ja E-vitamiinin liikasaanti voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Eli jos hiustenlähtöä hoitaakseen ottaa pillerin, jossa on näitä hirveät määrät, voi käydä pahimmassa tapauksessa niin, että hiustenlähtö lisääntyy.

Jos kuitenkin varmuuden vuoksi haluaa jotakin ravintolisää käyttää, Nissinen kehottaa valitsemaan monivitamiinivalmisteen.

– Niistä kaikkea saa tasapuolisesti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?