Nämä merkit kielivät jo liian suuresta stressistä – ”Oireisiin totutaan liian helposti”

Älä jää stressijyrän alle. Nyt kannattaa viimeistään opetella armollisuutta itseä kohtaan, sanoo stressivalmentaja Miia Huitti.

Toipuminen uupumuksesta voi kestää vuosia.

4.5.2020 11:34

Viime viikot ovat olleet lievästi sanottuna stressaavia, tämän voinee moni allekirjoittaa.

Pahimmillaan pitkäaikainen stressi voi ryöpsähtää niin kovaksi, että terveys uhkaa romuttua.

– Pitkittyessään ja voimakkaana stressi voi johtaa uupumukseen ja masennukseen ja sitä kautta työkyvyttömyyteen, puhumattakaan muusta inhimillisestä kärsimyksestä, listaa stressivalmentaja Miia Huitti.

Toipuminen uupumuksesta voi kestää vuosia.

Mielen kuormittumisen lisäksi kehokin saattaa joutua koville. Sydän- ja verisuonisairauksiin sairastumisen riski kohoaa, ja stressi voi lamauttaa elimistön puolustuskyvyn.

Huono olo voi kasvaa vaivihkaa

Tunnetasolla stressi ilmenee kiukkuna, ärtymyksenä ja pinnan kiristymisenä. Stressi voi rapauttaa elintapojakin.

– Netflix ja sohva kutsuvat lenkkareita enemmän ja punkku maistuu rentoutuksena.

Huono olo voi kasvaa vaivihkaa.

– Stressin oireisiin totutaan liian helposti. Se, että on koko ajan vähän ärtyisä, eikä löydä iloa mistään muuttuu uudeksi normaaliksi. Tai että on koko ajan vähän niska- hartiaseutu jumissa tai kummallisia vatsavaivoja ja niin edelleen.

Ihmissuhteetkin saattavat jäädä stressijyrän alle.

– Moni stressaantunut eristäytyy ystävistä ei pelkästään fyysisesti vaan kaikin tavoin. Siinä tulee ristiriita, sillä hyvät ihmissuhteet juurikin auttaisivat laskemaan stressiä.

Merkkejä liian kovasta stressistä:

  • Et saa unta tai heräät aamuyöstä etkä pysty nukahtamaan

  • Ruokahalu on muuttunut: on makeanhimoa tai ruokahalu katoilee

  • Seksuaalinen halu on vähissä

  • Kropassa on jatkuvasti kipuja ja tulehdustiloja

  • Vastustuskyky on heikentynyt

  • Elämässä ei ole iloa

  • Asioiden aloittaminen ja loppuun vieminen on vaikeaa

  • Mieliala on jatkuvasti alavireinen tai olet masentunut

Myötätunto vähissä?

Liika stressi voi tulla esiin arjessa esimerkiksi niin, että ei kykene myötätuntoon toista kohtaan, koska keskittyy vain omaan selviytymiseen. Se, että työkaverillakin on kiire ja paineita jää huomaamatta.

– Tai stressipäissään suorittaa elämää mekaanisesti ja hullun lailla ja kokee, että tekee paljon, mutta ei lopulta saa mitään aikaiseksi. Liiallinen kuormitus saa aikaan sähläämistä, keskittymisen poukkoilua ja ajatusten hitautta.

Kotona liiallinen stressi saattaa näyttäytyä tiuskimisena, kiukkuna tai äärimmäisenä väsymyksenä, josta viikonlopun pitkät yöunet tai työpäivän jälkeiset päikkäritkään eivät tunnu palauttavan.

Yksinkertaisetkin asiat auttavat

Stressiä voi lievittää tietoisesti, yksinkertaisillakin päivittäisillä teoilla. Vaikka sillä, että nauraa. Tai menee saunaan rentoutumaan, jos se tuntuu itsestä hyvältä.

– Jokaisen kannattaa löytää omat itselle sopivimmat ja mieluisimmat tavat, mutta pääasia, että tekee tietoisesti jotain, aivan yhtä säännöllisesti ja rutiininomaisesti kuin harjaa hampaansakin.

Joku saa helpotusta listaamalla huoliaan päiväkirjaan, toinen siitä, että listaa päivyriinsä iltaisin tai aamuisin kiitollisuuden aiheita.

Yksi tärkeimmistä ja helpoimmista stressilievityskeinoista on hengitys.

– Syvä hengitys vatsaan asti ja pidempi uloshengitys. Ei tarvitse lähteä Intiaan meditoimaan ja tehdä asiaa vaikeaksi.

Stressivalmentaja Miia Huitti sanoo, että pitkittyneessä stressissä saattaa mielen lisäksi kehokin joutua koville.

Uusi stressinlievitysrutiini kannattaa yhdistää johonkin jo olemassa olevaan rutiiniin.

– Esimerkiksi niin, että ennen nukkumaanmenoa tekee kiitollisuus- tai hengitysharjoituksen tai ennen lounasta rentoutusharjoituksen vaikka jonkin sovelluksen avulla.

Huitti kuuntelee itse lempibiisinsä ja hengittelee syvähengitystä. Syvähengitys hidastaa sydämen sykettä ja rauhoittaa hermostoa.

– Sen jälkeen ajatus on selkeämpi ja mieli iloisempi ja rennompi.

”Ei tarvitse olla täydellinen”

Poikkeusolosuhteissa ei ainakaan kannata ladata liikaa suorituspaineita itselle.

– Nyt kannattaa viimeistään opetella armollisuutta itseä kohtaan. Ei tarvitse olla täydellinen ja leipoa pataleipää ja treenata pyykkilautavatsaa ja tehdä täydellistä presentaatiota työpaikan etäpalaveriin. Eikä kannata yrittää pärjätä yksin ja feikata pystyvää ja jaksavaa.

Sen sijaan voi olla viisasta puhua omista tuntemuksista. Puhuminen lievittää jo itsessään stressiä.

Lisäksi Huitti kannustaa järjestämään aikaa levolle ja hiljaisuudelle. Sen vastapainoksi kannattaa pitää yhteyttä ystäviin ja läheisiin, etsiytyä iloisten asioiden äärelle.

– Ei kannata nipistää yöunista tai ulkoilusta työn kustannuksella.

Näin voit lievittää stressiä – 10 keinoa

  1. Hyvä ja riittävä uni

  2. Itselle sopiva, mielekäs liikunta

  3. Luonto

  4. Perusterveellinen, säännöllinen ravinto

  5. Hyvät ihmissuhteet

  6. Kosketus, halaus, hieronta

  7. Mieluiset harrastukset

  8. Kylmäaltistus

  9. Stressinhallintaharjoitukset

  10. Sauna

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?