Haluaisitko saada töissä enemmän aikaan? 6 neuvoa kohti tilaa, jonka jokainen voi valjastaa käyttöönsä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Haluaisitko saada töissä enemmän aikaan? 6 neuvoa kohti tilaa, jonka jokainen voi valjastaa käyttöönsä

Onko sinun työpisteesi viihtyisä?

Julkaistu: 4.3. 8:18

Uusi kirja pohtii, miten flow-tilaa voi hyödyntää työelämässä.

Moni ajaa kovaa, mutta liian pienellä vaihteella. Näin voisi Jussi Venäläisen mukaan kuvata nykyistä työelämää.

– Tämä johtaa siihen, että ajatustyön moottorina toimivat aivot käyvät korkeilla kierroksilla. Samalla syntyy paljon turhia päästöjä ylimääräisen stressin muodossa. Yksittäisen kauppareissun voi helposti ajaa pienellä vaihteella, moottoria huudattaen, mutta päivästä toiseen vääränlainen ajotapa ei ole kestävää, hän vertailee uudessa Flow-tila – Tietotyön viisain vaihde (Fitra).

Työelämässä on kova tarve saada aikaiseksi enemmän vähemmillä resursseilla. Tietotyön tekijöiden kannalta tilanne on Venäläisen mielestä kestämätön. Tarvitaan ”viisaampaa” työntekoa.

Yhdeksi työkaluksi Venäläinen tarjoaa niin kutsuttua flow-tilaa.

– Se on tila, jossa saat eniten aikaan, olet luovimmillasi ja nopein oppimaan, Venäläinen tiivistää.

Muotoilija Anu Pentikäinen kuvaa flow’ta näin:

– Tunnen semmosia niin positiivisia ja kokonaisvaltaisia ajatuksia, kun mä teen käsillä, silmillä ja sydämellä. Ne kaikki on siinä niin synkronissa, että on vaan niin hyvä olo.

– En minä soita musiikkia, musiikki soittaa minua, on puolestaan kuvaillut pianisti Olli Mustonen.

Tutkimusten mukaan flow-tilassa eniten aikaa viettävät ihmiset ovat myös onnellisimpia.

Työympäristö on yksi tärkeä tekijä flow-tilaan pääsemisessä.

Neljä edellytystä

Flow ei ole mystiikkaa tai jokin sattumanvarainen kokemus. Se on tieteellisesti todistettu tila, jonka jokainen voi valjastaa käyttöönsä. Sisäinen kokemus, joka näkyy aivoissa neurobiologisina muutoksina.

Miten moiseen olotilaan sitten voi päästä? Venäläisen mukaan flow’ta voi kokea lähes minkä tahansa asian parissa, jos seuraavat neljä edellytystä täyttyvät: haaste ja osaaminen ovat sopivassa suhteessa toisiinsa, tavoite on kirkas, tekemisestä saa palautetta ja huomio on keskittynyt.

Liian suuri haaste suhteessa osaamiseen ahdistaa ja liian kevyt tylsistyttää. Jotta voi keskittyä tekemiseen, on tiedettävä tarkkaan, mihin suuntaan on menossa. Palautettakin tarvitaan, sillä se auttaa säätämään omaa toimintaa.

Huomion keskittyminen on niin ikään tarpeen.

– Flow-tilaan pääseminen ja siellä pysyminen on vaikeaa, jos huomiota täytyy vaihdella monen eri asian välillä tai jos huomion kiinnittäminen keskeytyy häiriöistä johtuen, Venäläinen kuvailee.

Tässä onkin haastetta esimeriksi avokonttoreissa.

Kääntöpuoli

Flow’llakin voi olla varjopuolensa.

– Mikäli flow aiheuttaa muun elämän unohtamisen tai muuten hallaa elämälle, ei se ole hyvästä isossa kuvassa. Kannattaakin olla tarkkana tavoitteleeko flow’ta sellaisten asioiden parissa, jotka voivat olla haitallisia muulle elämälle, kuten vedonlyönti tai kuolemanvaaralliset extreme-lajit.

Flow’n yleisin haittapuoli liittyy sen kuluttavuuteen. Huippusuoritukset vaativat oman veronsa.

  1. Pidä yllä hyvää vireystilaa: panosta uneen, liiku, syö monipuolisesti ja huolehdi palautumisestasi. Muista myös pitää päivän aikana taukoja – ja vältä liiallista kahvinjuontia.

  2. Turvaa keskittyminen: rauhoita ympäristö, minimoi keskeytykset, kirkasta tavoitteesi ja keskity yhteen asiaan. Hengähdä hetki ennen tehtävästä toiseen siirtymistä.

  3. Astu pois mukavuusalueeltasi ja haasta itseäsi – sopivasti. Pyydä työstäsi jatkuvasti palautetta.

  4. Tee hommat fiksummin: suunnittele työsi ja laadi itsellesi toimivin päivärytmi. Järkevöitä viestintää esimerkiksi niin, että tarkistat sähköpostin 1–2 kertaa päivässä. Jätä somen plärääminen työajalla vähemmälle.

  5. Vaali luovuuttasi: tee esimerkiksi työympäristöstäsi mahdollisimman virkistävä ja miellyttävä.

  6. Tee merkityksellisiä asioita: pohdi, mitä merkitystä työlläsi on ja toteutatko intohimoasi. Vie työtäsi intohimon suuntaan.