Selkä taas jumissa? 4 liikettä, jotka lupaavat helpotusta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Selkä taas jumissa? 4 liikettä, jotka lupaavat helpotusta

Liikunnanohjaaja Sohvi Ollila näyttää 4 liikettä, joilla taltutat ikävää jännityksen tunnetta niska-hartiaseudulla.

2.3.2020 14:15

Runsas istuminen ja arjen passiivisuus näkyy monesti selkäjumeina ja jännittyneenä tunteena niska-hartiaseudulla.

  • Katso yllä olevalta videolta neljä liikettä selkäjumien taltuttamiseen.

Etenkin toimistotöissä ja opiskellessa ryhti painuu helposti kumaraan ja hartiat nousevat korviin aiheuttaen jännitystä ylävartalon lihaksiin. Niska-hartiaseudun jumit ovat omiaan aiheuttamaan kipuja, päänsärkyä, huimausta sekä puutumista käsissä ja sormissa.

Onneksi tällaisia epämiellyttäviä selkäjumeja voidaan elvyttää ja ennaltaehkäistä sopivalla liikkeellä! Monipuolisen liikkeen ja pienen lihastyön avulla kudokset saavat happea ja jännitys lihaksissa antaa periksi.

Katso yllä olevalta videolta selkäjumppa, jonka avulla taltutat jumisen selän ja verrytät ihanasti lihaksia.

1. Cat cow kontallaan

Asetu lattialle konttausasentoon. Lähde ensin notkistamaan selkää pehmeästi nostaen samalla katsetta hieman eteenpäin. Älä notkista alaselkää liikaa, rentoutat vain selän pehmeästi rankaa notkistaen. Sen jälkeen pyöristä selkä ja tuo katsetta alaspäin. Vuorottele näitä liikkeitä 12 kertaa.

2. Hartioiden pyöritys

Ojenna kädet suorina vartalon eteen ja ota niistä kevyesti kiinni. Lähde pyörittämään hartioita eteenpäin niin, että liike lähtee lavoista. Sen jälkeen pyöritä hartioita samalla ajatuksella myös taaksepäin. Voit pyörittää hartioita ensin eteenpäin 12 kertaa, ja sitten 12 kertaa taaksepäin. Pidä hartiat rentoina, älä jännitä niitä korviin.

3. Lapapunnerrus seinää vasten

Nojaa kyynärvarsien varassa seinää vasten. Lähde tekemään lapapunnerrusta, eli ylävartalo liikkuu vuorotellen lähemmäs seinää ja pois seinästä lapoja käyttäen. Tee 12 punnerrusta.

4. Kierto kylkimakuulla

Asetu jollekin pehmeälle alustalle kylkimakuulle ja tuo jalat päällekkäin koukkuun. Alempi käsi tukee päätä, ja päällimmäinen käsi lähtee piirtämään vartalon ympäri isoa ympyrää rauhalliseen tahtiin. Vie kättä mahdollisimman pitkälle ja lähellä lattiaa. Tee toiselle puolelle 12 ympyrää ja sen jälkeen toista toisellekin puolelle saman verran.

Tämän jumpan voit tehdä vaikka joka päivä, milloin vain tarvitset ihanaa elvyttävää liikettä ylävartalolle!

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin.

Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Tämä 5 liikkeen kahvakuulatreeni tehoaa taatusti koko kehoon

Jumppaa ryhti suoraksi ja hartiavaivat pois – vain 3 liikettä

Syö näin ennen ja jälkeen treenin ja saat parhaat tehot irti – 3 esimerkkiä hyvästä välipalasta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?