Kunnon aamupala voi auttaa polttamaan kaloreita – katso kolme erinomaista vaihtoehtoa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kunnon aamupala voi auttaa polttamaan kaloreita – katso kolme erinomaista vaihtoehtoa

Kunnon aamupalan syöminen näyttää yhä olevan terveydelle varsin hyödyllistä.

Esimerkiksi voileipä, puuro tai smoothie ovat päteviä aamupalavaihtoehtoja. Jos aamupala ei heti herättyä tahdo maistua, leivät voi syödä vaikka töissä.­

26.2. 12:22

Aamupala on päivän tärkein ateria – tämä lausahdus lienee tuttu?

Nyt aamupalan hyödyistä on saatu lisää osviittaa. Uuden tutkimuksen mukaan tuhti aamupala voi muun muassa auttaa polttamaan enemmän energiaa kuin tuhti illallinen.

Elimistön aineenvaihdunta näyttää olevan aamupalan jälkeen aktiivisempi kuin illallisen jälkeen.

Lisäksi aamupala auttaa vähentämään esimerkiksi makeanhimoa ja linjaamaan verensokerin aamusta saakka hyvälle tasolle.

– Aamupala vaikuttaa syömisen hallintaan ja päivän muihin ruokavalintoihin. Jos aamupala jää syömättä, annoskoko paisuu ja muiden päivän aterioiden laatu kärsii herkästi. Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen, laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine sanoi jutussamme.

– Aamupala käynnistää ruoansulatuksen, ja keholla on koko päivä aikaa sulattaa ruokaa, psykologi Katarina Meskanen puolestaan totesi.

Mitä aamulla kannattaa syödä?

Hyvässä aamupalassa on jotain kaikista ruoka-aineryhmistä. Joku kuitupitoinen viljatuote, kasviksia, marjoja tai hedelmiä, hieman hyvälaatuista rasvaa sekä proteiinia.

Muista myös proteiini! Se auttaa pitämään nälkää loitolla lounaaseen saakka.

Esimerkkiaamupaloja:

Puuro + kananmuna tai raejuustoa ja marjoja

Kaksi leipää, joiden päällä on margariinia, kevytjuustoa tai kalkkunaleikkelettä sekä kasviksia + jugurtti

Tuorepuuro tai smoothie. Niihin saa kätevästi sekoitettua monenlaisia aineksia, kuten kaurahiutaleita, rahkaa, marjoja ja pähkinöitä

Millaista aamupalaa ei kannata syödä?

Yön aikana kroppa asettuu paastotilaan, joten pahinta on ravitsemusterapeutti Kati Laineen mukaan se, ettei syö mitään. Toiseksi huonoin vaihtoehto on pelkkä kahvi tai hyvin yksipuolinen aamupala.

Kovin raskas rasva- ja proteiinipitoinenkaan aamupala ei välttämättä ole hyvä ajatus – olo voi käydä aika raskaaksi pekoni- ja muna-aterian jälkeen eikä ravintoaineiden saanti ole kovin monipuolista.

Entä jos aamupala ei yksinkertaisesti maistu? Jos tuntuu, että mitään ei mene alas, tee vaikka eväät ja syö ne töissä heti kun vain on mahdollista. Olisi hyvä ehtiä syömään jotain ennen lounasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?