Kipua polvissa? Mene peilin eteen ja voit löytää yhden syyn - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kipua polvissa? Mene peilin eteen ja voit löytää yhden syyn

Esimerkiksi polvivaivat voivat juontaa juurensa monesta asiasta, kuten liiallisesta kuormituksesta ja virheasennoista.

18.2.2020 12:00

Pistääkö polveen? Vai jomottaako kävelyn jälkeen? Syyt polvikipuihin voivat olla moninaisia.

– Esimerkiksi liikkumattomuus tai yksipuolinen ja virheellinen kuormitus voivat ilmetä erilaisina kolotuksina ja kipuina, sanoo valmentaja Joni Urhola.

Voit saada itse osviittaa siitä, mikä kohta alakropassa saattaa olla kremppojen alkusyynä. Se onnistuu esimerkiksi testaamalla tasapainoasi.

Toimi näin:

  • Mene peilin eteen.

  • Kokeile, pystytkö seisomaan yhdellä jalalla heilumatta.

  • Onko tasapainoilu vaikeaa? Huomaatko peilistä, mistä sinun tornisi horjuu?

Tasapaino-ongelma voi johtua esimerkiksi nilkan, polven tai lantion putoamisesta sisäänpäin.

  • Nilkka: Lättäjalka ja olematon holvikaari jalkapohjan sisäreunassa voivat hankaloittaa yhdellä jalalla pysymistä.

  • Polvi: Polvea tasapainottavat lihakset, kuten etureisi ja pakaralihakset, voivat tarvita lisää harjoitusta.

  • Lantio: Jos lonkan ulkokiertäjät ja loitontajat ovat heikot, lantio voi kipata sisäänpäin tai lonkka pudota ulospäin.

Usein toisen jalan päälle varaaminen on helpompaa kuin toisen.

Tarkkaile peilistä, miten nilkkasi ja polvesi asettuvat keskenään. Mikään asento ei ole sinänsä oikein tai väärin, mutta huomio voi johtaa kivun jäljille.

Esimerkiksi pudonnut holvikaari jalkapohjassa voi kiertää polvea sisäänpäin, mutta se ei silti välttämättä yksistään aiheuta kipua. Polvivaivat voivat juontaa juurensa monesta asiasta, kuten liiallisesta kuormituksesta, tärähdyksestä ja virheasennoista.

Tarvittaessa kannattaa antaa asiantuntijan arvioida tarkemmin oireiden syitä.

Kaikki ovat erimuotoisia

Pihtipolvi ja länkisääri kuuluvat suomalaiseen sanavarastoon. Ja miksipä ei: kaikkien raajat ovat erilaisia. Täydellinen ei ole kukaan.

– Yksi lihasten tehtävistä on tukea niveliä kuten polviniveltä. Tasaisessa tornissa kaikki palaset ovat linjassa toistensa päällä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole, Urhola muistuttaa myös uudessa kirjassaan Meal of a Champion – Onnistumisen resepti (Fitra).

Tarkista vaikka itse peilistä:

  • Ovatko sinun nilkkasi ja polvesi päällekkäin?

  • Painuvatko ne sisäänpäin?

  • Aukeavatko polvet ulospäin?

– Mikään näistä asennoista ei ole oikein tai väärin. Olemme kaikki erimuotoisia. Jos nilkka ja polvi eivät ole suoraan päällekkäin, tasapainotamme liikettä jollain muulla kehonosalla.

Lisää voimaa ja liikkuvuutta

Moniin alaraajavaivoihin auttaa liikunta.

Kokeile näitä liikkeitä:

  1. Staattinen askelkyykky

  2. Suorin jaloin maastaveto

Tee liikkeitä kaksi kertaa viikossa, 3 x 10–12 toistoa. Voit tehdä liikkeet joko kotona tai kuntosalilla.

– Liikkeillä parannat polvien linjausta ja luonnollista toimintakykyä, vahvistat jalkojesi lihaksia ja parannat liikkuvuuttasi, Urhola lupaa.

  • Katso liikeohjeet artikkelin yllä olevalta videolta!

Lisää liikeideoita löytyy esimerkiksi Urholan kirjasta. Siinä käsitellään myös motivaatiota, palautumista, ravintoa ja lihaskuntoharjoittelua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?