Jumppaa ryhti suoraksi ja hartiavaivat pois – vain 3 liikettä

Keho tarvitsee säännöllisesti elvyttävää liikettä, joka palauttaa sitä etukumarasta asennosta.

17.2.2020 13:21

Nykypäivänä työskentelemme usein ison osan päivästä vartalon etupuolella. Päivän aikana ajamme autoa, näpytämme puhelinta ja työskentelemme esimerkiksi tietokoneen ääressä.

Tämän vuoksi ryhtimme saattaa painua etukumaraan asentoon, mikä voi pidemmällä aikavälillä aiheuttaa ikäviä hartiavaivoja ja lihaskireyksiä.

  • Katso yllä olevalta videolta helppo kolmen liikkeen jumppa ryhdin korjaamiseen.

Vartalon edessä työskentelyn vastapainoksi keho tarvitsee säännöllisesti elvyttävää liikettä, joka palauttaa kehoa etukumarasta asennosta, antaa sille vastaliikettä kumartuneeseen ryhtiin ja parantaa ylävartalon lihasten verenkiertoa. Ydinkohtia ovat rintalihaksen venytys, yläselän tukilihasten vahvistaminen sekä rintarangan kiertoliikkeet.

Tämän helpon jumpan avulla elvytät etukumaraa ryhtiä, korjaat lysähtäneet olkapäät ja saat ryhtiä pystympään asentoon!

1. Avaus ja sukellus

Avaa ensin rintakehää auki viemällä käsiä pitkälle sivulle ja taaksepäin. Pysy hetki tässä venytyksessä ja ”sukella” sitten käsillä eteen yläselkää pyöristäen. Jatka liikettä vaihdellen avausta ja sukellusta vuorotellen noin 12 kertaa.

2. Rintarangan kierrot

Tuo konttausasennosta lantio kantapäiden ylle. Tuo toinen käsi korvan vierelle ja lähde kiertämään kyynärpäätä vuorotellen kohti lattiaa ja kohti kattoa. Tee 10 toistoa ja tee sitten saman verran toiselle puolelle.

3. Olkapään ulkokiertoyhdistelmä

Kiepauta kuminauha esimerkiksi ovenkahvan ympäri niin, ettei se pääse irtoamaan sitä vedettäessäkään. Ota kuminauhan päistä kiinni ja astu sen verran taaksepäin, että kuminauha kiristyy hieman. Aloita liike vetämällä lavat taakse ja ja alas. Vedät kyynärpäät sivuille, käännä nyrkit kohti kattoa ja palaa rauhallisesti samaa reittiä takaisin. Päästä lopuksi lavat eteen rennoiksi. Tee 12 toistoa.

Toista jumppa muutaman kerran viikossa, ja alat huomata kuinka ryhti kohenee pystympään asentoon!

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin.

Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Syö näin ennen ja jälkeen treenin ja saat parhaat tehot irti – 3 esimerkkiä hyvästä välipalasta

Koosta voileipä näin, eikä ole mitään syytä vältellä leivän syömistä – 3 tärkeää asiaa

Tämä kotitreeni laittaa koko kropan töihin – tee 15 minuutin jumppa videon mukana!

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?