Syö näin ennen ja jälkeen treenin ja saat parhaat tehot irti – 3 esimerkkiä hyvästä välipalasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Syö näin ennen ja jälkeen treenin ja saat parhaat tehot irti – 3 esimerkkiä hyvästä välipalasta

Nälkäisenä treeniä ei saa tehtyä normaalilla teholla, ja liikkuessa saattaa tulla huono olo.

10.2.2020 12:35

Jotta treenaamisesta saisi parhaan hyödyn irti, kannattaa syöminen liikuntasuorituksen ympärillä ajoittaa oikein.

Tyhjällä vatsalla ei kannata lähteä liikkumaan, sillä nälkäisenä ei saa tehtyä treeniä normaalilla teholla ja liikkuessa saattaa tulla huono olo. Myöskään raskaasti syöminen liian lähellä treeniä ei ole optimaalista suorituskyvyn kannalta.

Ennen treeniä

Syöminen kannattaa ajoittaa niin, että syöt noin 2 tuntia ennen treeniä. Voit syödä ihan kunnon aterian, mutta hyvä vaihtoehto on myös reilumpi välipala, kuten:

  • Täysjyväleipä kananmunalla ja kasviksilla

  • Pieni purkillinen raejuustoa, pilkottu hedelmä ja pähkinöitä, halutessasi mausta vaikkapa kanelilla

  • Valmiiksi rasiaan tehty tuorepuuro esimerkiksi kaurahiutaleista, siemenistä, hedelmästä ja heraproteiinijauheesta (sitä saa ihan peruskaupoista) ja nesteeksi vettä, maitoa tai kauramaitoa

Treenin jälkeen

Treenin jälkeen olisi hyvä syödä noin tunnin päästä. Syö treenin jälkeen kunnollinen ateria proteiineineen ja hiilareineen, esimerkiksi kanaa ja riisiä tai makaronilaatikkoa kasvisten kanssa. Treenin jälkeen hiilihydraatteja voi nauttia tuplamäärän normaaliannokseesi verrattuna.

Jos et ehdi syömään piakkoin treenin jälkeen, voit hyvin ottaa palautusjuoman mukaasi ja nauttia sen treenattuasi. Yksi vaihtoehto hyvään palautusjuomaan on sekoittaa keskenään heraproteiinijauhetta, ananasmehua sekä vettä. Tämän avulla käynnistelet palautumista ja jaksat myös odottaa isompaa ateriaa ilman heikotusta.

Entä aamutreenit?

Jos treenaat aamulla, ei tuhti aamupala välttämättä maistu heti herättyäsi. Tässä tilanteessa voit ensin nauttia sen palautusjuoman, joka ei ole liian tuhti ateria aamutreenille, mutta jonka avulla jaksat treenata hyvin. Treenin jälkeen voit sitten syödä sen isomman aamupalan, esimerkiksi täysjyväleivän kananmunalla ja kasviksilla.

Nappaa vinkit talteen ja tue treenaamistasi oikein ajoitetun syömisen avulla!

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin.

Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Koosta voileipä näin, eikä ole mitään syytä vältellä leivän syömistä – 3 tärkeää asiaa

Tämä kotitreeni laittaa koko kropan töihin – tee 15 minuutin jumppa videon mukana!

4 liikkeen treeni reisille ja pepulle – kuminauhalla saat kotitreeniin tehoa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?