Aino alkoi syödä hiilihydraatteja vapaasti ja paino putosi ihannepainoon – tästä syystä hiilareita ei kannata pelätä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Aino alkoi syödä hiilihydraatteja vapaasti ja paino putosi ihannepainoon – tästä syystä hiilareita ei kannata pelätä

Julkaistu: 31.1. 12:14

Valmentaja ja bloggaaja Aino Rouhiainen on kyllästynyt ”hiilaripropagandaan.”

– Hiilaripropaganda, joko riittäisi? otsikoi Ainon tarinoita treenaamisesta -blogia pitävä valmentaja Aino Rouhiainen blogipostauksensa.

Aino on kyllästynyt siihen, että hiilareita mollataan.

– Olen törmännyt monta kertaa hiilarivastaiseen ”propagandaan”. Siinä toitotetaan, että ainoa keino laihtua tai voida hyvin tai olla energinen on jättää hiilarit pois lautaselta.

Tätä perustellaan usein sillä, että kun hiilihydraatit painetaan minimiin, ”keho alkaa käyttää rasvaa energiana” ja ihminen laihtuu.

Todellisuudessa ihmiskeho on hieman monimutkaisempi. Jonkun ruoka-aineen pois jättäminen voi pienentää kokonaisenergiansaantia, mutta ei automaattisesti.

– Ilman kalorivajetta ei laihdu, vaikka olisi kuinka ketoosissa, Aino muistuttaa.

Tiukassa ketogeenisessä dieetissä hiilihydraattien määrä vähennetään minimiin. Ruokavalio koostuu noin 70–80 % rasvasta, 15–20 % proteiinista ja 5–10 % hiilihydraateista. Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ovat sokerit, viljat, riisi, hedelmät ja marjat sekä maan alla kasvavat juurekset kuten peruna ja porkkanat.

Aino sai lisää virtaa ja timmimmän kropan, kun hän rentoutti syömisiään.

Rajoittaminen ei kannata

Ketoosi voi vähentää näläntunnetta, mutta pidemmän päälle ruokavalion noudattaminen voi olla hankalaa.

Tutkimuksissa on puolestaan todettu, että vähähiilihydraattinen ruokavalio ja vähärasvainen ruokavalio ovat yhtä tehokkaita laihdutuksessa.

– Minä väitän, että useimmille on helpompaa noudattaa pidempään ruokavaliota, josta ei jätetä mitään pois, Aino sanoo.

Yksilöllisiä eroja löytyy toki. Esimerkiksi maitotuotteille allerginen ei voi niitä ruokavalioonsa sisällyttää.

”Kun aloin syödä hiilareita, painoni putosi ihannepainoon”

Moni hurahtaa rajalliseen ruokavalioon epäterveellisestä ja epäsäännöllisestä syömisestä ilman, että on edes ehtinyt kokeilla niin sanottua tavallista, tasapainoista ruokavaliota oikeilla ateriarytmeillä.

Tämä voi ajaa uskomaan, että rajoitettu ruokavalio on se ainoa oikea vaihtoehto. Silloinkin, kun ruokavalio ei ole se optimaalisin.

Liikunnallisella Ainolla on tästä omiakin kokemuksia.

– Voin sanoa, että kun aloin syödä hiilareita todella vapaasti ja reippaasti, painoni putosi ihannepainoon.

Lukuun, joka on helppo pitää ilman tarkkailua tai ehdottomuutta.

 Terveyden kannalta on hyvä suosia kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä, kuten kokohedelmiä, marjoja, vihanneksia, palkokasveja ja täysjyväviljaa. – ravitsemusterapeutti Jan Verho

Tarpeeksi ruokaa

Tasapainoon auttoi myös se, että Aino lisäsi samalla ruokamääräänsä.

– Kaikki erikoiset vaivat, kuten raajojen puutuminen, yöheräily ja painon nousu ilman syytä katosivat, kun yksinkertaisesti aloin syödä enemmän.

Aino oli laittanut vaivat esimerkiksi vitamiinien ja mineraalien puutosten piikkiin.

Nykyisin Ainon syöminen on vaivatonta.

– Ettekä edes usko, miten paljon ruokaa ja herkkuja tällainen aktiivinen tyyppi voi syödä täysin huoletta ilman, että paino nousee tai turvottaa.

Kyse on kokonaisuudesta. Ei yhdestä treenistä, ruoka-aineesta tai annoksesta.

Aino Rouhiaisen mukaan trendidieetit sekoittavat turhaan ihmisten päätä ja aineenvaihduntaa.

Hiilarit kulutuksen mukaan

Jos elämäntyyli ei ole kovin liikunnallinen, voi Ainon mukaan olla fiksua käyttää hiilarin lähteenä pääosin vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä. Ne ovat vähäkalorisia, mutta täyttäviä.

– Jos urheilee ja on aktiivinen, on täysin hölmöä yrittää syödä jatkuvasti mahdollisimman vähäkalorisesti, hän sanoo.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho on samoilla linjoilla.

– Terveyden kannalta on hyvä suosia kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä, kuten kokohedelmiä, marjoja, vihanneksia, palkokasveja ja täysjyväviljaa. Kokonaismäärää on hyvä suhteuttaa liikuntamäärään. Jos ei liiku lainkaan, voi vähähiilihydraattinen ruokavalio olla paikallaan, kasviksia kuitenkaan unohtamatta, Verho linjaa.

Fiksu vähentää niin sanottuja höttöhiilareita, kuten pullaa, lisättyä sokeria ja vaaleaa leipää ruokavaliostaan. Ne eivät sisällä juurikaan kuituja tai muutakaan kovin tarpeellista.

Runsaasti liikkuvan ei kannata vieroksua hiilihydraatteja.

Joustavuutta kehiin

Hiilihydraattien puolesta on puhunut muun muassa myös ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin. Hänellä on kaksi hyvää sääntöä:

  1. Jos haluat laihtua, suhtaudu sallivalla ja joustavalla otteella ruokailuun. Tee pitkäkestoisia valintoja. Älä jätä pois mitään ravintoainetta.

  2. Jos haluat erinomaiset tulokset urheiluun ja suorituskykyyn, huolehdi sekä riittävästä energian, proteiinin että hiilihydraattien saannista.

Kuinka paljon sitten on sopivasti hiilihydraatteja itse kullekin? Lue valmentaja Maikki Marjaniemen ohjenuorat täältä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?