Suosittu riisikakku ei ole paras mahdollinen välipala: ”Ainakaan sellaisenaan ei hyvä”, sanovat ravitsemustieteilijät - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Suosittu riisikakku ei ole paras mahdollinen välipala: ”Ainakaan sellaisenaan ei hyvä”, sanovat ravitsemustieteilijät

Riisikakku on vähäkalorinen, mutta se ei tee siitä parasta välipalaa edes laihduttajalle. Suolaakin voi olla jopa saman verran kuin perunalastuissa.

Maistuuko sinulle maissi- tai riisikakku?­

24.1.2020 15:59

Riisikakut vaikuttavat olevan suosittuja erityisesti laihduttajien ja fitness-harrastajien keskuudessa.

– Suosio voi selittyä esimerkiksi sillä, että ne ovat vähäkalorisia: yhdessä ruisleipäviipaleessa on energiaa noin 80 kilokaloria, kun taas yhdessä riisikakussa kaloreita on noin 20, pohtivat ravitsemustieteilijät Essi Skaffari ja Henna Vepsäläinen.

He ylläpitävät suosittua Aivosumutorvi-sivustoa ja somekanavia.

Kakkuset nousivat keskusteluun kun bikini fitness -tähti Pernilla Böckerman söi Urheilugaalassa omia maissikakkujaan sen sijaan että olisi nauttinut illallista. Maissikakut menevät riisikakkujen kanssa samaan kategoriaan: niillä on sama käyttötarkoitus ja kutakuinkin samanlainen ravintosisältö kuin riisikakuilla.

Riisikakkujen valikoima on suuri, ja myös ravintoainesisällöissä on eroja. Esimerkiksi kuidun ja suolan määrä vaihtelevat. Mitä riisikakuista oikein pitäisi ajatella?

– Joissain riisikakuissa voi olla kuitua jopa yli 7 grammaa sadassa grammassa, mutta koska kyseessä on tuote, josta kaikki vesi on poistettu, niin tämä ei itse asiassa ole kovin paljon. Jotta saisi riisikakuista 7 grammaa kuitua, pitäisi niitä syödä siis 100 grammaa eli 10 riisikakkua. Saman määrän kuitua saisi kahdesta ruisleipäviipaleesta, ravitsemustieteilijät vastaavat.

Suolattomia tai lähes suolattomia riisikakkuja löytyy, mutta toisissa voi olla melko runsaastikin suolaa, jopa 2 g/100 g. Se on samaa luokkaa kuin perunalastuissa.

– Yhdestä tai kahdesta riisikakusta suolan saanti ei tule ongelmaksi, mutta jos riisikakuilla on suuri rooli ruokavaliossa, voi suolan saanti nousta isoksikin.

Riisikakut ovat siis vähäenergisiä, mutta samalla myös melko ravintoaineköyhiä.

Laihduttajankaan ei kannata sinnitellä pelkällä vedellä ja riisikakuilla.­

Ongelman ydin

Osana monipuolista ruokavaliota riisikakut eivät ole ravitsemustieteilijöiden mukaan ongelma.

Ongelmallista on, jos niillä korvataan esimerkiksi leipää ja muita hiilihydraatin lähteitä, kuten perunaa, pastaa ja riisiä. Tämä vaikuttaa olevan yleistä esimerkiksi fitness-piireissä.

– Ehkä suurimpana ongelmana näemme kuitenkin sen, että jos yksittäinen ruoka saa ruokavaliossa liian suuren roolin, ruokavalion monipuolisuus ja syömisen ilo kärsivät. Jos ruokavalion noudattaminen vaatii omien eväiden mukana kantamista päivittäin ja estää esimerkiksi normaaliin elämään kuuluvista sosiaalisista tilanteista nauttimisen, kuten mummon 80-vuotispäivien kakkukahvit tai ystävän häät, kannattaa pysähtyä miettimään, onko oma suhde ruokaan terveellä tolalla.

Mikäli pitää riisikakkujen mausta, niitä voi toki popsia.

– Silloinkaan ei tietenkään kannata syödä pelkästään niitä, mutta osana monipuolista ruokavaliota riisikakut toimivat tietysti ihan yhtä hyvin kuin muutkin ruoat. Ne myös säilyvät hyvin, joten niitä voi pitää hyvin mukana vaikka hätävaraeväinä.

 Hyvä välipala kannattaa koostaa lautasmallin mukaan, eli siinä on kasviksia, hedelmää tai marjoja, täysjyväviljaa ja jokin proteiinin lähde.

Hyvä välipala on lautasmallin mukainen

Painonpudottajan kannattaa tähdätä sellaiseen ruokavalioon, jota pystyy ja haluaa noudattaa lopun elämäänsä.

– Tiettyjen ruokien syöminen vain laihdutusmielessä ei ole tarkoituksenmukaista, vaan kaloreiden rajoittajan olisi nimenomaan kiinnitettävä huomiota siihen, että ruoka on ravintosisällöltään laadukasta eikä pelkkää vatsantäytettä tyhjillä kaloreilla.

Jos ruokavaliota haluaa keventää, kannattaa vatsa täyttää vaikka lisäämällä kasviksia.

– Ainakaan riisikakku sellaisenaan ei ole hyvä välipala, sillä se sisältää lähinnä vain hiilihydraatteja. Hyvä välipala kannattaa koostaa lautasmallin mukaan, eli siinä on kasviksia, hedelmää tai marjoja, täysjyväviljaa ja jokin proteiinin lähde.

Se, millä riisikakun voi korvata, riippuu ihmisestä.

– Esimerkiksi runsaasti liikkuvan ei kannata pelätä hiilihydraatteja, vaan ennemminkin huolehtia niiden riittävästä saannista, jolloin leipä voi olla riisikakkua parempi. Jos tarvitsee laukun pohjalla hyvin säilyvää välipalaa, niin esimerkiksi pähkinät voisivat olla hyvä vaihtoehto. Ongelma ei kuitenkaan ole riisikakkujen syöminen välipalana sinänsä vaan se, jos ne ovat ruokavalion perusta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?