Juot ehkä tarpeeksi vettä, mutta juotko sitä oikein? Yleinen myytti aineenvaihdunnasta ja muut asiat, jotka veden juonnista on hyvä tietää - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Juot ehkä tarpeeksi vettä, mutta juotko sitä oikein? Yleinen myytti aineenvaihdunnasta ja muut asiat, jotka veden juonnista on hyvä tietää

Vesipullosta on syytä ottaa huikkaa talvella siinä missä kesälläkin. Liiallisuuksiin ei silti kannata mennä.

Vesipullo kannattaa muistaa ottaa matkaan myös talvisäällä ulkona reippaillessa.

13.1.2020 13:50

Vettä pitäisi juoda talvella samoilla säännöillä kuin muulloinkin, Terveystalo muistuttaa. Nesteentarve ei vähene talviaikaan, vaikka janontunnetta voi kolealla kelillä olla vaikeampi tunnistaa.

Paksut vaatteet lisäävät helposti hikoilua, ja kylmällä säällä nestettä haihtuu eniten kasvojen ja hengityksen kautta. Sisätiloissa ilmanvaihto lisää nesteen haihtumista ja elimistön kuivumista. Janontunne voi tulla viiveellä.

Kylmyys voi myös johtaa elimistöä harhaan supistamalla ääreisverisuonia käsissä ja jaloissa. Kun veri pakkautuu tiiviimmin, kroppa arvioi nestemäärän yläkanttiin ja vaientaa janontunnetta entisestään.

Mikä on sopivasti?

  • Päivässä nesteitä on hyvä nauttia pari litraa: puolitoista litraa juoden, loput tulee yleensä ravinnon mukana

  • Tarve on sama miehille ja naisille ikään katsomatta

  • Ikääntyessä janontunne heikkenee, mutta nesteentarve pysyy ennallaan

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää. Kerralla kulautetusta suuresta määrästä imeytyy vain osa – koko päivän juomattomuutta ei siis voi paikata valtavalla kerta-annoksella illalla.

Urheillessa vettä kannattaa juoda puolisen litraa tunnissa treenin intensiteetistä riippuen. Poskia nipistelevällä hiihtolenkillä jano ei välttämättä yllätä yhtä herkästi kuin hikisellä kesälenkillä, joten juominen pitää ottaa tietoiseksi tavaksi.

Yli tunnin kestävissä suorituksissa vesipullo on hyvä pitää mukana. Olisi myös hyvä tankata vettä jo muutamaa tuntia ennen urheilua, sillä se vähentää nestehukan riskiä.

Nestehukka voi tuntua kireytenä, uupumuksena ja suorituskyvyn laskuna.

”Liiallisuuksiin ei pidä mennä”

Vettä tarvitaan elimistössä ennen kaikkea lämmönsäätelyssä, ravintoaineiden kuljettamisessa ja aineenvaihduntatuotteiden kuljettamisessa pois elimistöstä.

Toisin kuin usein luullaan, vesi itsessään ei vilkastuta aineenvaihduntaa, eikä sitä siis kannata litkiä ylenpalttisesti laihtumisen toivossa.

– Energiankulutukseen vaikuttavat pääasiassa lihasmassan määrä ja valvetila. Siitä voi kuitenkin olla pientä hyötyä painonpudotuksessa, sillä runsas vedenjuonti täyttää vatsaa ja voi hillitä näläntunnetta. Liiallisuuksiin ei kuitenkaan pidä mennä. Liika juominen laimentaa kehon elektrolyyttejä liikaa, jolloin seurauksena voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen hyponatremia, ravitsemusterapeutti Kirsi Englund Terveystalosta huomioi.

Vesipullosta kulauttaminen töissä on hyvä ja helppo tapa pitää olo virkeänä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?