Tunnista kiusallinen stressivatsa ja taltuta oireet valkoisella dieetillä – 5 vinkkiä suolistoa hellivään syömiseen - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Tunnista kiusallinen stressivatsa ja taltuta oireet valkoisella dieetillä – 5 vinkkiä suolistoa hellivään syömiseen

Yhtä ihmekikkaa stressivatsan taltuttamiseen ei ole, mutta omilla elämäntavoilla siihen voi vaikuttaa.

7.1.2020 12:36

Ripulia, ummetusta, turvotusta, närästystä. Univaikeuksia ja väsymystä. Kansankielellä sanottuna saatat kärsiä stressivatsasta.

Stressivatsa tarkoittaa toiminnallisia maha- ja suolistovaivoja, jotka pahenevat henkisen tai fyysisen stressin seurauksena. Tyypillinen oire on ravitsemusterapeutti Anette Palssan mukaan ärtyvä suoli (IBS). Vaivoille ei löydy mitään näkyvää syytä, kuten suolistosairautta.

Vatsavaivaisten helpotukseksi Palssa on koonnut stressivatsaa koskevaa tietoa ja neuvoja uuteen kirjaansa Rauhoita stressivasta – löydä mielen ja vatsan toimiva yhteys (Tammi).

Mieli vaikuttaa suolistoon ja päinvastoin.­

Tästä tunnistat

Stressivatsa voi oireilla niin mahalaukun kuin suoliston alueella ja vaihdella vuosien saatossa.

Esimeriksi nämä tuntemukset voivat kertoa stressivatsavaivoista:

  • Aterian jälkeinen poikkeava täyden olon tunne

  • Ylävatsan turpoaminen

  • Röyhtäily

  • Kipu tai polte

  • Pahoinvointi, jopa oksentelu

  • Häiriöt suolen liikkeissä; ripuli ja/tai ummetus

Vaivat ovat psykofyysisiä eli stressi ja muut psykologiset tekijät, kuten esimerkiksi masennus, vaikuttavat suolen toimintaan. Viestit suolistosta keskushermostolle vaikuttavat puolestaan oireiden kokemiseen. Tästä voi syntyä ikävä noidankehä.

– Oireisiin liittyvä ahdistus herkistää suolistokipujen aistimista ja aiheuttaa suoliston motiliteetin muutoksia, mikä vuorostaan voi johtaa suolisto-oireiden pahenemiseen, ahdistukseen ja sosiaaliseen eristäytymiseen, Palssa kirjoittaa.

Suoliston motiliteetilla tarkoitetaan liikkuvuutta ja supistelua.

 Suoliston kannalta laaja ja monipuolinen ruokavalio on tutkimusnäytön mukaan paras vaihtoehto.

Suolistolle ihanteellisin ruokavalio

Mitään yksittäistä temppua stressivatsan taltuttamiseen ei ole.

Avainasemassa on Palssan mukaan ymmärrys omasta kehosta ja hyvinvoinnista. Hän suosittelee muun muassa riittävää lepoa, liikuntaa sekä erilaisia mindfulness- ja hengitysharjoituksia. Ja ihan vain pysähtymistä ja rauhoittumista kiireen keskellä.

Ravitsemuksellakin on oleellinen roolinsa. Minkään yksittäisen ruoka-aineen piikkiin vaivoja ei yksistään kannata laskea, eikä rajoittavan ruokavalion noudattaminen pitkällä tähtäimellä ole järkevää, vaikka se tuntuisikin itsestä helpottavalta.

– Hyvin rajoittava ruokavalio voi vaikuttaa uskomuksen voimalla, toisin sanoen sen noudattaja uskoo ruokavalionsa vaikutukseen, Palssa toteaa.

Hyvin rajallinen ruokavalio voi kuitenkin huonontaa suoliston hyvää, terveydelle arvokasta bakteerikantaa.

Palssa suosittelee ruokavaliokokeilussa ns. eliminaatio-altistus-menetelmää. Siinä mahdolliset oireiden aiheuttajat karsitaan pois ruokavaliosta määrätyksi ajaksi. Sen jälkeen ruoka-aineita palautetaan ruokavalioon suunnitelmallisesti.

– Suoliston kannalta laaja ja monipuolinen ruokavalio on tutkimusnäytön mukaan paras vaihtoehto. Selkeitä oireiden aiheuttajia kannattaa toki vähentää tai välttää kokonaan.

Eväät vatsaystävälliseen syömiseen

Näillä eväillä tuet vatsan ja suoliston hyvinvointia:

  1. Syö säännöllisesti – se tukee suoliston normaalia toimintaa

  2. Muista, että keho tarvitsee energiaa! Niukka syöminen voi pahentaa suolisto-oireita

  3. Pidä huolta kuidun saannista – vähäkuituinen ravinto vaikuttaa suoliston toimintaan ja bakteerikantaan

  4. Selvitä elimistön rautatilanne, sillä osa stressioireista voi johtua raudanpuutteesta.

  5. Maha- ja suolisto-oireiden yhteydessä on hyvä huomioida myös B12-vitamiinin sekä foolihapon saanti

Tehokas hoitokeino ärtyvän suolen oireyhtymään on FODMAP-ruokavalio. Siinä vältellään tietynlaisia hiilihydraatteja.

Valkoinen dieetti on kehitetty sairaaloissa. Siihen kuuluu muun muassa kanaa ja riisiä.­

Kokeile valkoista dieettiä

Jos suolisto-oireet eivät helpota muutoksista huolimatta, voit kokeilla niin kutsuttua valkoista dieettiä. Sen avulla on tarkoitus rauhoittaa vasta ja suolisto sekä nähdä, onko ruokavaliolla ylipäänsä vaikutusta.

Dieettiä on tarkoitus noudattaa korkeintaan 2–3 viikon ajan. Tämän jälkeen ruokavaliota laajennetaan.

Ruokaa saa syödä sen verran kuin maistuu. Säännöllinen ateriarytmitys on tärkeää.

Tässä lista ruoka-aineista:

  • Valkoinen riisi (puuro, lisäke, riisikakut)

  • Kauraa puurona

  • Vaalea kala, kana, kalkkuna, tofu

  • Kananmuna

  • Mustikka

  • Oliiviöljy tai muu kasviöljy

  • Kypsennettynä: porkkana, peruna, kesäkurpitsa, munakoiso

  • Kuorittu tuorekurkku

  • Maustamaton laktoositon jugurtti, viili, piimä tai raejuusto (korkeintaan 4 dl päivässä). Jos olet maitotuotteille herkkä, jätä kokonaan pois.

  • Mantelimaito, riisimaito (kauramaito)

  • Janojuomaksi vesi

  • Mausteet: suola, sokeri (vähän), yrttejä

  • Jätä kahvi pois, tai juo sitä korkeintaan 1–2 kupillista päivässä. Tummapaahtoinen on vatsalle parempi vaihtoehto.

Palssa suosittelee kokeilun toteuttamista ammattilaisen kanssa. Ainakin ruokavaliota laajennettaessa olisi hyvä konsultoida ravitsemusterapeuttia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?