Läpäisetkö testin? Jos nämä 4 liikettä sujuvat vaivatta, olkapääsi liikkuvat normaalisti - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Läpäisetkö testin? Jos nämä 4 liikettä sujuvat vaivatta, olkapääsi liikkuvat normaalisti

Jos nämä liikkeet sujuvat, olkapääsi liikkuvat normaalisti ja selviydyt arjen toimista hyvin.

30.12.2019 13:27

Etenkin istumatyö ja vähäinen liikunta voi aiheuttaa ylävartalon kireyttä. Testaa helpoilla liikkeillä, onko käsiesi liikkuvuus kunnossa. Videolla esittelen testit fysioterapeutti Minja Ikosen kanssa.

  • Katso testiliikkeet yllä olevalta videolta!

Kokeile neljää testiliikettä

  1. Seiso selkä seinää vasten ja nosta kädet etukautta pään yläpuolelle. Jos saat kädet helposti seinään kiinni, testi on läpäisty.

  2. Seiso edelleen selkä seinää vasten ja nosta nyt kädet sivukautta ylös pään yläpuolelle koskettaen kämmenselillä seinää.

  3. Kosketa vastakkaisella kädellä lapaluuta vartalon edestä. Testaa molemmilla käsillä, onnistuuko.

  4. Kosketa vastakkaisella kädellä lapaluuta vartalon takakautta. Toista toisella kädellä.

Jos kaikki testit onnistuivat, onneksi olkoon! Olkapääsi liikkuvat normaalisti ja selviydyt arjen toimista hyvin: pystyt muun muassa nostelemaan esineitä ylähyllylle, harjaamaan hiuksiasi, pesemään kainalosi ja pukemaan rintaliivit yllesi.

Jos taas testeissä tuli ilmi liikkuvuusongelmia, voit parantaa tilannetta ja helpottaa arkea seuraavilla harjoituksilla:

  • Nosta käsi seinälle ja nojaa eteenpäin suoralla selällä.

  • Kylkimakuulla nosta ylempi käsi sivukautta pään yläpuolelle niin pitkälle kuin saat.

  • Selinmakuulla tuo olkavarsi vaakatasoon lattialle. Vie kämmenselkää lattiaa kohti ja vuoroin kämmentä lattiaa kohti. Älä päästä olkapäätä kiertymään eteenpäin.

  • Seisten ota toisen käden ranteesta kiinni selän takana ja vedä kättä lempeästi sivusuuntaan.

Voit tehdä harjoituksia lempeästi joka päivä.

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Nopea helpotus alaselälle – 3 liikettä, jotka rentouttavat kireyden

Raskausajan helppo kotijumppa – 3 liikkeen treenillä saat ylläpidettyä ryhtiä ja lihaskuntoa

Läpäisetkö nilkkatestin? Tähän sinun normaalisti pitäisi päästä

Palsta jää tauolle Maikki Marjaniemen äitiysvapaan ajaksi. Uutena palstanpitäjänä ensi maanantaina aloittaa Maikin tiimin liikunnanohjaaja Sohvi Ollila.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?