Vakaville sairauksille altistava hiljainen tulehdus kalvaa salakavalasti – tällainen ruokavalio on kaikista kehnoin

Julkaistu:

Hiljainen tulehdus
Tulehduksen torppaaminen ei ole ainoa syy tehdä fiksuja ruokavalintoja. Vaikutukset veren kolesteroli- ja sokeripitoisuuteen sekä verenpaineeseen ovat ainakin yhtä tärkeitä, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen muistuttaa.
Marjat – vähentää.

Sokeri – lisää.

Rasvainen kala – vähentää.

Puna- ja valkoviini – neutraali!

Kyse on siitä, miten syömiset vaikuttavat elimistössä kenties kytevään hiljaiseen tulehdukseen.

Hiljainen eli lievä tai matala-asteinen tulehdus on eräänlainen kehon kudosten ja solujen pitkäkestoinen ärsytystila. Se voi lisätä muun muassa sydän- ja verisuontitautien riskiä.

Päällepäin hiljainen tulehdus ei näy eikä tunnu. Siksi se on yhtä kavala kuin kohonnut verenpaine tai LDL-kolesteroli, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen uudessa kirjassaan Taltuta lievä tulehdus (Kirjapaja).

Lievä tulehdus on liitetty muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään, tyypin 2 diabetekseen, maksasairauksiin, Alzheimerin tautiin, suun sairauksiin ja depressioon. Laatikaisen teos on tuhti tietopaketti, joka kattaa yksityiskohtaisesti myös sen, miten lievä tulehdus voi sairauksiin vaikuttaa.


Kokonaisuus ratkaisee

Lihavuus on merkittävä tulehduksen aiheuttaja. Mitä enemmän ylimääräistä rasvakudosta, sitä todennäköisemmin tulehdusarvot kehossa ovat koholla. Selvästi ylipainoisen elimistössä vallitsee aina tulehdustila.

Lihavalle ihmiselle laihtuminen onkin todennäköisesti tehokkain tapa vähentää lievää tulehdusta, mutta ruokavalion laatua parantamalla tulehdusta voi vähentää jonkin verran painosta riippumatta.

Yksittäiset ruoat eivät silti juurikaan paina koko pakassa.

– Kaikkein merkittävin asia on ruokavalion kokonaisuus – ei yksittäiset ruuat tai ravintolisät, olivatpa ne trendinomaisesti pinnalla tai ei, Laatikainen painottaa kirjassaan.

Esimeriksi hokemalle siitä, että ”maito tulehduttaa”, ei ole katetta. Asiasta on useita laadukkaita satunnaistettuja tutkimuksia.


Tulehdukseen vaikuttavat muutkin elämäntavat, kuten uni ja liikunta. Esimerkiksi uniapnea suurentaa CRP-pitoisuutta. Matala-asteinen tulehdus voidaan havaita herkällä CRP-testillä.
Stressinkin tiedetään aiheuttavan kehossa tulehdusvastetta.

Monta syytä syödä terveellisesti

Kasvikunnan kuitupitoisiin tuotteisiin ja juokseviin kasviöljyihin painottuva ruokavalio, joka tiedetään yleisestikin terveyttä edistäväksi, suojaa myös lievältä tulehdukselta. Syitä sen noudattamiseen on muitakin.

– Ruokavaliomuutosten tekeminen kohti terveellisempiä ravintotottumuksia kannattaa paitsi lievän tulehduksen myös sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diabeteksen, muistihäiriöiden sekä syövän, mutta myös päivittäisen jaksamisen näkökulmasta.

Kaikkein huonoin ruokavalio tulehduksen näkökulmasta sisältää raffinoitua hiilihydraattia, tyydyttynyttä rasvaa, vain vähän kasvikunnan tuoreita tuotteita sekä tarpeeseen nähden liikaa energiaa. Suuri annoskoko on omiaan aiheuttamaan aterianjälkeisen tulehdusvasteen.


Syömisillä on kiistatta vaikutus terveyteen, mutta ruokavaliosta ei tarvitse eikä pidä tulla elämäntehtävää.

– Tee ruokavaliosta elämäntapa ja pyri pysyviin muutoksiin ruokailun iloa unohtamatta. Terveellinen ruokavalio on myös maukasta ja nautinnollista, kun sen oikein oivaltaa, Laatikainen muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt