5 asiaa, jotka vaikuttavat siihen, kuinka helppoa nukahtaminen on – yhtä virhettä ei kannata tehdä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

5 asiaa, jotka vaikuttavat siihen, kuinka helppoa nukahtaminen on – yhtä virhettä ei kannata tehdä

Unitutkija kertoo viisi tapaa, joista on monelle apua nukahtamisessa.

Unitutkija kertoo viisi tapaa, joista on monelle apua nukahtamisessa.

Julkaistu: 30.10.2019 17:04

Omaa nukahtamista voi helpottaa, mutta pakottamalla uni ei tule.

Uni ei tahdo tulla. Mielessä vilisee erilaisia ajatuksia ja nukkuminen on yhtä sängyssä pyöriskelyä.

Lasketaanko lampaita vai mikä neuvoksi?

– Nyt talviaikana on helpompi nukahtaa, kun illalla on pimeämpää, unitutkija Markku Partinen lohduttaa.

Partinen neuvoo, että kannattaa kuunnella omaa sisäistä kelloa. Kun tulee hämärää, voi ryhtyä valmistautumaan nukkumaan menoon.

Unitutkija kertoo viisi tapaa, joista on monelle apua nukahtamisessa.

1. Liiku

Nukahtamista ja yöunen laatua parantaa päiväaikainen liikunta. Kun liikutaan paremmin, nukutaan paremmin.

2. Kevyt iltapala

Ravitsemuksella voi vaikuttaa nukahtamiseen.

Päivällä ei Partisen mukaan pidä syödä liian raskaita aterioita, jotta ei tule voimakasta iltapäiväväsymystä.

– Jos nälkä kurnii vatsassa, ei saa unta. Kevyt iltapala auttaa nukahtamaan. Kun saadaan hieman verensokeria nostettua, se nopeuttaa nukahtamista.

Illalla voi nauttia esimerkiksi mysliä, hedelmän tai yrttiteetä ja sen kanssa palan leipää, jossa on juustoviipale.

3. Kevyt mieli

Hyvä omatunto on paras tyynynalusta.

– Ei pidä käydä nukkumaan, jos on riitoja, Partinen neuvoo.

4. Ei pakkounta

Uni ei Partisen mukaan tule pakottamalla. Ei pidä yrittää väkisin nukkua.

– Jos uni ei meinaa tulla, tehdään jotain muuta rentouttavaa.

5. Aivoille lepoa

Aivoja rasittava työnteko tulisi Partisen mukaan lopettaa ajoissa, vähintään tunti ennen nukkumaan menoa.

Illalla voi lukea kirjaa ja kuunnella musiikkia.

– Virhe, jota ei kannata tehdä, on, että avataan sähköposti myöhään illalla tai aletaan chattailla.

Sähköpostit kannattaa sulkea ennen iltauutisia. Sen jälkeen nautitaan kevyt iltapala ja sitten vuoteeseen.

Tuoreimmat osastosta