Muokkaa arkeasi näin, eikä sinun tarvitse enää erikseen treenata – liikuntaa tulee kuin huomaamatta

rac

Julkaistu:

Liikunta
Arkeen voi ujuttaa monenlaista aktiivisuutta ja mikrotreeniä – eikä tarvitse edes hikoilla!
Tiesitkö, että arkiaktiivisuus pitää meidät paremmassa kunnossa kuin varsinainen treeni?

Hyöty- eli arkiliikunnan todellinen merkitys ei ole kaikille selvää. Moni saattaa ajatella, että kunnon kohottamisessa tai painonhallinnassa avaintekijänä on runsas treenaaminen, vaikka tosiasiassa juuri arjen aktiivisuudella on näihin sekä yleiseen hyvinvointiin paljon isompi merkitys.
  • Katso yllä olevalta videolta, kuinka voit ujuttaa arkeen mikrotreeniä eli lyhyitä liikuntahetkiä useasti päivässä.
Arkiliikunta kuuluu jokapäiväiseen elämään, ja sillä on valtaisa merkitys terveydellemme. Jos päivä kuluu pääosin työpisteellä istuen tai sohvalla makoillen, ei kropan kaipaamaa aktiivisuutta saa täyteen pelkällä juoksulenkillä tai tunnin salitreenillä. Kun omaan arkeen ujuttaa aktiivisuutta ihan normaaleihin tilanteisiin, hyötyliikuntaa tulee huomaamatta ja peruskunto paranee roimasti passiivista arkea viettäviin nähden.

Arkiaktiivisuus vaikuttaa syömiskäyttäytymiseen

Arjen aktiivisuus vaikuttaa myös syömiskäyttäytymiseen. Nälänsäätelymme rakentuu päivittäisestä liikkeestä, ja syömme luonnollisesti tarpeeksi paljon kulutukseemme nähden. Passiivisena nälän tunnetta ei välttämättä tule kunnolla, tai syömme sohvan pohjalla enemmän kuin olisi tarpeen.

Hyötyliikunta pitää myös aivotoiminnan skarppina, mielen virkeänä ja kehon vetreänä. Lihasjumit, liikkuvuusongelmat ja erilaiset kiputilat vähenevät ja nukumme paremmin.

Arjen lomassa tapahtuvan liikkeen ei tarvitse olla suurta tai supertehokasta! Mikään liike ei ole liian pieni ollakseen hyödytön. Kun löytää itselleen sopivia ja mieluisia tapoja lisätä liikettä päivän rutiineihin, niistä pienistäkin asioista kasvaa ajan mittaan suuri hyöty.

Mustavalkoinen suhde liikuntaan voi tehdä jopa passiiviseksi

On myös paljon helpompaa ujuttaa arkeen hyötyliikuntaa kuin ajatella liikunnasta mustavalkoisesti, että treenaamisen tulee tapahtua täysillä tai ei ollenkaan. Tällainen ajattelutapa voi tehdä jopa passiiviseksi. Kun arki koostuu pienistä, useista aktiivisista hetkistä, terveytesi kiittää ja pidät itsesi virkeänä.

Yleisimpiä tapoja lisätä liikettä arkeen on tehdä työmatkat tai osan siitä kävellen tai pyöräillen, pyrkiä nousemaan portaat mahdollisimman usein hissin sijasta, vähentää istumista työpäivän aikana ja tehdä työpäivän aikana säännöllisesti pieniä taukojumppia.

Näiden lisäksi arkeen voi ujuttaa myös tällaista yllä olevalla videolla nähtävää mikrotreeniä, eli lyhyitä liikuntahetkiä useasti päivässä:
  1. Aina portaita noustessa ylös keskity astumaan kantapäällä, jolloin saat pakaraa mukaan työhön. Pakarat aktivoituvat ja takapuoli saa harjoitusta!
  2. Jos työpäivän aikana istut paljon, aina tuolilta noustessasi (tai takaisin istuessasi) tee muutama ekstranousu ja -lasku. Lisätehokkuutta saat tekemällä nousuja yhdellä jalalla! Näitä kun kertyy työpäivän aikana useampi, niin varmasti tuntuu jalkojen lihaksissa sekä päivän aktiivisuus kasvaa huomaamatta.
  3. Sohvalla istuskellessasi pystyt lisäämään liikettä vastuskuminauhan avulla. Voit ottaa kuminauhan käsiin ja tehdä ylävartaloa aktivoivaa kevyttä jumppaa. Jumpan ei tarvitse olla mitenkään raskasta, vaan semmoista että veri lähtee kiertämään ja lihakset vetreytyvät. Kuminauhan kanssa saa keksittyä vaikka minkälaisia liikkeitä, vain mielikuvituksesi on rajana!
  4. Sohvalla pystyt myös venyttelemään. Voit esimerkiksi nostaa toisen jalan sohvalle koukistaen polvea, ja halutessasi tehostaa venytystä vielä nappaamalla jalkaterästä kiinni ja tuomalla kantaa lähelle pakaraa. Miellyttävää venytystä saavat etureisi ja lonkankoukistaja. Telkkarin katselun aikana pystyt siis huoltamaan kehoasi näppärästi!
  5. Teevettä keittäessäsi voit tehdä samalla muutamia punnerruksia keittiöntasoa vasten. Kevyttä ja mukavaa, ja helppo tapa lisätä lihaskuntoharjoitusta yläkropalle päivän aikana.
  6. Päivittäin kannattaa käydä myös kyykyssä, ihan millä verukkeella vain! Vaikkapa kynän tippuessa lattialle tai hampaita harjatessa. Voit joko jäädä alas kyykkyyn vähän venyttämään ja keinumaan vetreyttäen lihaksia tai tehdä muutaman lisäkyykyn siinä samalla.
Kun ujutat arkipäiviin tämäntyylisiä pieniä toimintoja, mieti kuinka paljon treeniä ja aktiivisuutta kerrytät vuoden aikana!

Ei kannata siis aliarvioida pieniä tekoja arjessa, joilla lisäät edes vaikkapa muutaman punnerruksen päivään tai tehokkaampia askeleita portaita noustessa.


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Kolme teholiikettä vatsalle – myös selkä kiittää

Pystytkö temppuun, joka äkkiseltään kuulostaa helpolta? Pt:n liiketesti kertoo paljon kehosi voimasta ja ketteryydestä

Näin pyöristät pakaroita lähes huomaamatta – helppo ja ilmainen treeni milloin vain

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt