5 välipalaa, jotka eivät paisuta vyötäröä – mukana myös esimerkit, joita ei kannata syödä

Julkaistu:

Välipalat
Hyvässä välipalassa on jokin proteiininlähde sekä jotain hevi-osastolta. Täysjyvävilja ei myöskään ole pahitteeksi, sanoo ravitsemusterapeutti.
Kun syömiset ovat kunnossa, energiaa riittää koko päiväksi eikä ilta mene mässäillessä.

Moni kokee syövänsä terveellisesti, mutta samaan aikaan ylipainoa tuntuu salakavalasti kertyvän. Välipalat ovat tyypillinen sudenkuoppa.

Fiksu välipala kohottaa vireystilaa ja pitää jonkin verran nälkää, mutta ei nosta liikaa verensokeria. Se on tasapainoinen kokonaisuus eri ravintoaineita.

– Hyvän välipalan tunnistaa siitä, että siinä on jokin proteiininlähde sekä jotakin hevi-osastolta. Täysjyvävilja ei myöskään ole pahitteeksi, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine.

Välipalan koko on hyvä sovittaa oman energiankulutuksen mukaan.

– Eli jos esimerkiksi illalla töiden jälkeen on treenit, kannattaa syödä runsaampi välipala, jotta jaksaa urheilla.

Hyvä välipalavaihtoehtoja ovat esimerkiksi:

1. Maustamaton rahka ja marjoja


2. Karjalanpiirakka, jonka päällä margariinia, keitetty kananmuna ja reilusti paprikaa


3. Kourallinen maustamattomia pähkinöitä ja mandariini


4. Smoothie maustamattomasta jogurtista, marjoista ja kaurahiutaleista


Huonot esimerkit

Huonon välipalan laatu on yksinkertaisesti huono – rasvaa tai pelkkää hiilihydraattia. Suklaapatukka on yksi esimerkki kehnosta välipalasta.

– Toinen huono välipala on kaupan paistopisteestä ostettu pasteija tai juustokierre, joka ei juurikaan sisällä ravintoaineita, mutta runsaasti kovaa rasvaa ja suolaa, Laine sanoo.

Valmiiden välipalojen energiasisältöjä on viisasta tarkkailla. Esimerkiksi erilaiset patukat voivat sisältää turhankin paljon energiaa omaan kulutukseen nähden. Energiapatukoissakin huomiota kannattaa kiinnittää sokerin ja rasvan määrään.

– Ne voivat olla myös melkoisia lisäainepötköjä. Kätevästi mukana kulkevista ja nopeasti syötävistä patukoista suosittelisin mieluummin täysjyväisiä välipalakeksejä kuin proteiinipatukoita, mutta kyllä proteiinipatukoistakin löytyy järkeviä vaihtoehtoja.

Onko välipala pakko syödä?

Ei välttämättä. Välipalan tarve on yksilöllistä.

– Toiset pärjäävät hyvin ilman, mutta suurimmalle osalle välipala on hyödyllinen. Se parantaa jaksamista sekä syömisen hallintaa illalla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt