5 välipalaa, jotka eivät paisuta vyötäröä – mukana myös esimerkit, joita ei kannata syödä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

5 välipalaa, jotka eivät paisuta vyötäröä – mukana myös esimerkit, joita ei kannata syödä

Smoothie on yksi hyvä välipalavaihtoehto.

Smoothie on yksi hyvä välipalavaihtoehto.

Julkaistu: 10.10.2019 16:35

Hyvässä välipalassa on jokin proteiininlähde sekä jotain hevi-osastolta. Täysjyvävilja ei myöskään ole pahitteeksi, sanoo ravitsemusterapeutti.

Kun syömiset ovat kunnossa, energiaa riittää koko päiväksi eikä ilta mene mässäillessä.

Moni kokee syövänsä terveellisesti, mutta samaan aikaan ylipainoa tuntuu salakavalasti kertyvän. Välipalat ovat tyypillinen sudenkuoppa.

Fiksu välipala kohottaa vireystilaa ja pitää jonkin verran nälkää, mutta ei nosta liikaa verensokeria. Se on tasapainoinen kokonaisuus eri ravintoaineita.

– Hyvän välipalan tunnistaa siitä, että siinä on jokin proteiininlähde sekä jotakin hevi-osastolta. Täysjyvävilja ei myöskään ole pahitteeksi, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine.

Välipalan koko on hyvä sovittaa oman energiankulutuksen mukaan.

– Eli jos esimerkiksi illalla töiden jälkeen on treenit, kannattaa syödä runsaampi välipala, jotta jaksaa urheilla.

Hyvä välipalavaihtoehtoja ovat esimerkiksi:

1. Maustamaton rahka ja marjoja

Maustamattomat rahkat ja jugurtit toimivat hyvin marjojen kanssa.

Maustamattomat rahkat ja jugurtit toimivat hyvin marjojen kanssa.

2. Karjalanpiirakka, jonka päällä margariinia, keitetty kananmuna ja reilusti paprikaa

Karjalanpiirakka on klassikko.

Karjalanpiirakka on klassikko.

Tuunaa piirakka proteiinipitoisella keitetyllä kananmunalla.

Tuunaa piirakka proteiinipitoisella keitetyllä kananmunalla.

3. Kourallinen maustamattomia pähkinöitä ja mandariini

Pähkinät sisältävät terveellistä rasvaa, mutta niitä kannattaa popsia maltilla.

Pähkinät sisältävät terveellistä rasvaa, mutta niitä kannattaa popsia maltilla.

Hedelmä kelpaa pähkinöiden kaveriksi.

Hedelmä kelpaa pähkinöiden kaveriksi.

4. Smoothie maustamattomasta jogurtista, marjoista ja kaurahiutaleista

Smoothie on myös kätevä välipala töihin tai matkalle mukaan otettavaksi.

Smoothie on myös kätevä välipala töihin tai matkalle mukaan otettavaksi.

Huonot esimerkit

Huonon välipalan laatu on yksinkertaisesti huono – rasvaa tai pelkkää hiilihydraattia. Suklaapatukka on yksi esimerkki kehnosta välipalasta.

– Toinen huono välipala on kaupan paistopisteestä ostettu pasteija tai juustokierre, joka ei juurikaan sisällä ravintoaineita, mutta runsaasti kovaa rasvaa ja suolaa, Laine sanoo.

Valmiiden välipalojen energiasisältöjä on viisasta tarkkailla. Esimerkiksi erilaiset patukat voivat sisältää turhankin paljon energiaa omaan kulutukseen nähden. Energiapatukoissakin huomiota kannattaa kiinnittää sokerin ja rasvan määrään.

– Ne voivat olla myös melkoisia lisäainepötköjä. Kätevästi mukana kulkevista ja nopeasti syötävistä patukoista suosittelisin mieluummin täysjyväisiä välipalakeksejä kuin proteiinipatukoita, mutta kyllä proteiinipatukoistakin löytyy järkeviä vaihtoehtoja.

Onko välipala pakko syödä?

Ei välttämättä. Välipalan tarve on yksilöllistä.

– Toiset pärjäävät hyvin ilman, mutta suurimmalle osalle välipala on hyödyllinen. Se parantaa jaksamista sekä syömisen hallintaa illalla.

Tuoreimmat osastosta