Salakavala alipalautuminen voi romahduttaa terveytesi, etkä välttämättä edes tajua sitä – katso kuulutko riskiryhmään

Julkaistu:

Palautuminen
Riskiryhmässä ovat tunnolliset suorittajat, jotka antavat itselleen luvan runtata viimeiseen saakka.
Eihän minulla mitään paineita ole! Työ innostaa, projektia pukkaa ja jaksan painaa päivän jälkeen lenkillekin.

Kuulostaako tutulta? Voit silti olla tilanteessa, jossa et ole palautunut rasituksesta riittävästi. Myös innostus ja tekemisen meininki stressaavat kehoa eikä elimistösi tunnista, tuleeko stressi positiivista vai negatiivisista asioista.

Kun stressikuorma on kasvanut liian suureksi eikä elimistö ole enää tasapainossa, puhutaan alipalautumisesta. Siitä on myös käytetty sanoja ylirasitustila tai ylikunto.

Alipalautuminen on uusi kansantauti”, kertoi Helsingin Sanomat aiemmin. Urheilulääkäri, ortopedi Tapio Kallio Terveystalosta ei ole samaa mieltä.

– Termi on ehkä uusi, mutta ongelma ei, ja se osataan tunnistaa yhä paremmin, Kallio sanoo.

Kiitos tästä kuuluu huimaa vauhtia kehittyvälle hyvinvointiteknologialle, jonka avulla ihmiset seuraavat itse omaa palautumistaan aiempaa tiiviimmin.

On sovelluksia, kelloja, rannekkeita ja sormuksia. Ne kertovat muun muassa unesta, treenin jälkeisestä palautumisen tarpeesta, energiankulutuksesta ja sykkeen vaihtelusta.

Pelkkä leposykkeen mittaaminen aamuisin on jo vähän vanhanaikaista.

– Sykevälin vaihteluun perustuvat mittaustavat ovat nykyaikaisempia. Ne ovat tarkempia ja voivat kertoa aikaisemmin, missä mennään.

Leposykkeessä rasitus näkyy viiveellä.


Monta syytä alipalautumiseen

Pidänkö päivän aikana taukoja? Teenkö jatkuvasti ylitöitä? Nukunko riittävästi? Puserranko kovaa treeniä monta kertaa viikossa? Alipalautuminen on monen tekijän summa.

– Riskiryhmässä ovat tunnolliset suorittajat, jotka antavat itselleen luvan runtata viimeiseen saakka. Jos siihen yhdistetään vielä liian vähäinen yöuni, ruokavaliolla kikkailut ja nopeat painonpudotusprojektit, ikävä resepti on valmis, Kallio sanoo.

Jos palautuminen ei ole riittävää, sen kyllä huomaa – kunhan itseä herkistyy kuuntelemaan rehellisesti. Positiivinen ja energinen olo muuttuu päivä päivältä alavireisemmäksi. Väsyttää, elämä tuntuu harmaalta, ja kehoon voi ilmaantua kiputiloja. Niska- ja hartianseutua voi kiristää, ja rinnassa voi olla paineen tunnetta.

– Olo ei yksinkertaisesti tunnu hyvältä, Kallio tiivistää.

Liikunnassa alipalautuminen näkyy esimerkiksi siinä, että aikaisemmin hyvin mennyt harjoitus tuntuukin raskaalta ja syke nousee sen aikana enemmän kuin aiemmin. Elimistö ei niin sanotusti enää ota vastaan treeniä.

Varo kosteita viikonloppuja

Varsinainen sudenkuoppa voi löytyä viikonlopuista.

– Moni ajattelee, että nyt relaan ja rentoudun kunnolla, mutta jos se tapahtuu alkoholin avulla, viikonloppu ei palautakaan.

Tutkimusten perusteella vähäinenkin alkoholin määrä heikentää unen laatua ja elimistön palautumista.

Kauaskantoisia vaikutuksia

Mikäli epäilet, että rasitusta on tullut liikaa, pysähdy miettimään, mistä se johtuu. Onko kyse negatiivisesta vai positiivisesta stressistä? Onko se fyysistä vai psyykkistä?

Kallio suosittelee avuksi asiantuntijaa, lääkäriä tai vaikka psykoterapeuttia, joka osaa antaa tekniikoita kehon ja mielen rauhoittamiseksi. Esimerkiksi parasympaattiseen hermostoon vaikuttava hengitysharjoitus voi olla hyväksi.

Innokkaan kuntoilijan kannattaa puhua tuntemuksistaan valmentajan kanssa ja suunnitella treeneihin kevyempiä päiviä ja viikkoja.

Jos rasituksen päästää liian pitkälle, seuraukset voivat kantaa kauas.

– Terveys voi romahtaa, ja palautuminen saattaa kestää kuukausia, jopa vuosia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt