Tästä tunnistat hyvän patjan – näin tarkistat, onko omastasi mihinkään

Julkaistu:

Nukkuminen
Univaikeuksien taustalla on usein monimutkaisia asioita, mutta toisinaan niihin on löydettävissä selvä syy, kuten huono patja.
Olipa patja millainen tahansa, sen kunto alkaa heiketä viimeistään kymmenen vuoden kuluttua – ja heikompilaatuisilla näin käy jo aikaisemmin, kertoo brittiläinen terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut toimittaja Kim Jones.

Jones perehtyi univaikeuksiin kärsittyään niistä itse ja kirjoitti aiheesta uutuusteoksen 222 keinoa saada unen päästä kiinni (Minerva).

Univaikeuksien taustalla on usein monimutkaisia asioita, mutta toisinaan niihin on löydettävissä selvä syy, kuten huono patja.

Ryhtinsä menettäneen patjan uusiminen voi vaikuttaa uneen tutkitustikin. Jones mainitsee kirjassaan yhdysvaltalaistutkimuksen, jossa koottiin ryhmä terveitä aikuisia nukkumaan keskimäärin yhdeksän ja puoli vuotta vanhoilla patjoilla, joista oli aiheutunut selkäkipuja ja uniongelmia.

Seuraavaksi tutkijat vaihtoivat patjat keskikoviin neljän viikon ajaksi. Seurauksena tutkittavat kertoivat nukkuneensa paremmin, ja heillä oli myös vähemmän selkäkipuja.

Näin tarkistat, onko patjasi kunnollinen:

  • Jos nukut mieluiten selälläsi, patjan tulisi tukea sinua tarpeeksi, niin että selkärankasi ’S’-käyrä säilyy makuulla ollessasi. Ujuta kätesi sormet suorina, kämmen alaspäin lannenikamiesi alle. Jos kättä on vaikea saada mahtumaan sinne, patja on todennäköisesti liian pehmeä, koska selkäsi ”pyöristyy”. Jos kädellesi taas on runsaasti tilaa liikkua ympäriinsä selkäsi alla, patja on liian jäykkä eikä tue selkääsi. Ihannetapauksessa käden tulisi liukua selän alle ja sopia sinne mukavasti, mutta kuitenkin koskettaa selkää.
  • Jos makaat kyljelläsi, selkärangan olisi pysyttävä suorana, samoin kuin se on seistessäsi. Pyydä jotain toista tarkistamaan asia.

Älä ujostele patjaostoksilla

Uuden patjan ostaminen on yksi tärkeimpiä ostoksia. Jones korostaa, että patjaa ei tule valita kiireessä eikä myyntipuheiden perusteella.

– Älä ujostele maata huonekalukaupassa niin monella sängyllä kuin haluat ja mieleisissä nukkuma-asennoissasi; vatsallasi, selälläsi tai kyljelläsi – ja monta minuuttia kussakin, jotta saat kunnon tuntuman niiden mukavuudesta, hän neuvoo.

Lähde: Kim Jones: 222 keinoa saada unen päästä kiinni, Minerva, 2019.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt