Tästä tiedät, nukutko huonolla tyynyllä

Julkaistu:

Nukkuminen
Ihmisen pää painaa peräti 4,5–6,3 kiloa, mikä merkitsee melkoista taakkaa niskalihaksille.
Univaikeudet voivat johtua monenlaisista syistä, mutta joskus ongelmia voi helpottaa niinkin yksinkertainen toimenpide kuin oikeanlaisen tyynyn hankinta.

Itsekin uniongelmista kärsinyt terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut toimittaja Kim Jones antaa uutuuskirjassaan 222 keinoa saada unen päästä kiinni (Minerva) ohjeet tyynyn sopivuuden testaamiseen.

Jones muistuttaa, että pää painaa peräti 4,5–6,3 kiloa, mikä merkitsee melkoista taakkaa niskalihaksille.

– Tämän vuoksi onkin tärkeätä löytää tyyny, joka tukee oikealla tavalla päätä nukkuessa, jotta ei tarvitse herätä kovaan niskakipuun, hän kirjoittaa.

Oikeanlaisen tyynyn tulisi pitää pää ja niska linjassa selkärangan kanssa samalla lailla kuin seistessä.

Näin tarkistat, onko tyynysi kunnollinen:

  • Jos nukut kyljelläsi, vie lähempänä vuodetta oleva kätesi niskasi alle ja tunnustele, kallistuuko se ylös- vai alaspäin. Jos se kallistuu ylös, tyyny on liian korkea, jos alas, tyyny on liian matala. Tyynyn tulisi olla juuri sen kokoinen, että se täyttää hartioidesi yläosan ja pääsi väliin jäävän tilan.
  • Jos nukut selälläsi, aseta kätesi niskasi alle ja kokeile, kallistuuko se eteen vai taakse. Otsasi ja poskesi pitäisi olla tasoissa.
  • Vatsallaan nukkuminen on niskakivuille pahin asento, ja useimmat asiantuntijat suosittelevat nukkumista kokonaan ilman tyynyä, jos välttämättä haluaa nukkua vatsallaan.

Fysioterapeutiltakin voi kysyä apua tyynyn valintaan

Jos niskakivuista kärsii jatkuvasti sängyssä, Jones suosittelee ortopedistä tyynyä.

– Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että ne auttoivat tukemaan niskaa ja pitämään kaulan kaaren paremmin kuin höyhen- tai memory foam -tyynyt.

Tarvittaessa fysioterapeutit voivat mitata, millainen tyyny olisi sopivin.
Lähde: Kim Jones: 222 keinoa saada unen päästä kiinni, Minerva, 2019.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt