”Kasvoin ajattelemaan, etten ole arvokas, koska olen lihava”, sanoo Tytti – 8 neuvoa rauhan solmimiseen oman kehon kanssa

Julkaistu:

Ulkonäköpaineet
Lukuisat naiset paljastavat alastoman vartalonsa sekä sitä koskevat ristiriitaiset mietteet uudessa kirjassa.
– Vuosi­kaudet vihasin sinua. Olit minun ja muiden mielestä epä­sopiva. Liian pitkä, paksu, väärän muotoinen, sanoo Tytti.

Hän puhuu omasta kehostaan.

– Kasvoin ajattelemaan, etten ole arvokas, koska olen lihava. Siitä ajatus­mallista oli vaikea pyristellä eroon, Tytti myöntää psykologi Katarina Meskasen ja valo­kuvaaja Heidi Strengellin kirjassa Rakas keho (Tuuma­-kustannus).

Vasta kun Tytti löysi burleskin, mieleen pinttynyt malli alkoi muuttua. Ajatus ideaalivartalosta olikin utopiaa.

– Näin erilaisia naisvartaloita lähes alastomina tanssimassa ja esiintymässä. Ymmärsin, ettei ole olemassa kahta samanlaista kehoa. Olin tavoitellut mahdottomuutta ja vaatinut sinulta, keholtani, epärealistisia mittoja.

Keho väline saada hyväksyntää

Ei taida olla sellaista ihmistä, joka ei jossain kohtaa elämäänsä olisi pohtinut, että kelpaanko. Olenko sen näköinen ja kokoinen että riitän? Itselleni ja muille.

Ulkomuoto on väline pyrkimyksessä kohti jotain parempaa: itsetuntoa, arvostusta, hyväksyntää tai oikeutusta olla olemassa. Äärimmillään ulkonäköpaineet ja suoritusodotukset kanavoituvat pakkoliikuntaan, syömishäiriöön, masennukseen tai ahdistukseen.

Suhde kehoon voi myös kriisiytyä eri elämäntapahtumissa, kuten raskaaksi tulemisessa, loukkaantumisessa tai ikääntyessä – etenkin silloin, jos itseään arvottaa ulkoisen olemuksensa kautta.

– Samaan aikaan kun vieraannumme yhä kauemmas omasta kehostamme, kamppailemme ehkä enemmän kuin koskaan voidaksemme hyvin. Keinot hyvinvoinnin tavoittelemiseen ovat kuitenkin usein vääriä. Hyvinvointia ei voi pakottaa eikä sitä saavuta kehoa kurittamalla, Meskanen muistuttaa.


Itsevarmuus on asenne

Monet etsivät ratkaisuja erilaisiin pulmiin kehonsa kautta.

– Laihdutetaan, kuritetaan, treenataan, jotta voisi tuntea itsensä itsevarmaksi tai voisi hyväksyä itsensä. Mutta eihän se itsevarmuus asu kehon pinnalla, vaan se on asenne itseen ja omaan kehoon. Ajatus siitä, miten arvokas minä itse olen.

Tyypillisiä negatiivisen kehonkuvan ilmentymiä ovat kehoon liittyvä häpeä ja itseinho.

– Se voi estää elämästä sellaista elämää, jota aidosti oikeasti haluaisi elää. Joku saattaa esimerkiksi kieltää itseltään asioita, joita oikeasti haluaisi tehdä tai toteuttaa, koska uskoo, ettei oma keho ole riittävä.

Elämä valuu kuitenkin hukkaan, jos vain odottaa, että keho näyttää tietynlaiselta.

Solmi kehorauha!

Mitäs jos solmisit itsesi kanssa kehorauhan?

Se onnistuu kyllä, kunhan annat itsellesi aikaa opetella.

– Pitää muodostaa uudenlainen suhde omaan kehoon, opetella arvostamaan sitä sellaisenaan, eikä suhtautua siihen toimenpiteiden, kritiikin tai syyttelemisen kohteena, Meskanen sanoo.

Niin teki Tyttikin.

– Ensin opettelin sietämään sinua, sitten rakastamaan.

Enää Tytti ei yritä pienentää itseään voidakseen tuntea itsensä hyväksytyksi.

– Kuuntelen sinua ja luotan sinuun. Kaikesta sinulle tekemästäni huolimatta et ole minua pettänyt. Olet pitänyt minut hengissä, vaikka kuinka olenkin sinua rääkännyt. Kiitos siitä.

Itsetunto tai hyväksytyksi tulemisen tunne eivät asu kehossa vaan mielessä.


Parempaa kehopuhetta

Jos haukut itseäsi, tulet ylläpitäneeksi kehovihaista puhekulttuuria. Sitä et varmastikaan halua?

– Lakataan arvioimasta toinen toisiamme ainoastaan ulkonäön tai ulkomuodon perusteella. Puhutaan toisistamme arvostavasti. Kiinnitetään myös huomiota siihen, miten puhumme itse itsestämme muiden kuullen ja kun olemme ihan yksin, Meskanen ehdottaa.

Jos haluat kehua toista ihmistä, kehu muita ominaisuuksia: sitä, mitä toinen osaa, mihin hän pystyy ja kuinka mahtavia persoonallisuudenpiirteitä hänellä onkaan.

– Hyväksyvyyden ja sallivuuden lisääminen on tärkeää kaikessa yhteisessä puheessa. Meitä on monenlaisia eikä kenenkään keho ole yhtään hyväksyttävämpi tai vähemmän hyväksyttävä kuin jonkun toisen.

Näin solmit kehorauhan – 8 ajatusta

  1. Luovu laihduttelusta. Kehosi arvo ei ole kiinni painosta. Rajut laihdutuskuurit kääntyvät usein myös itseään vastaan: seurauksena on lihomisen ohella entistä vääristyneempi suhde omaan kehoon.
  2. Treenaa mieltäsi. Kehonkuvasi ei muutu, jos et työstä sitä. Oman kehon inhoaminen on asenne. Se ei johdu kropastasi tai sen ”virheistä” vaan siitä, mitä ja miten ajattelet niistä. Vaikka saisitkin unelmiesi kehon, joutuisit silti opettelemaan uuden tavan suhtautua itseesi. Mikset tekisi sitä jo nyt, opettelisi parempaa suhtautumista kehoosi?
  3. Haasta uskomuksiasi. Pysähdy omien ajatustesi äärelle ja yritä tunnistaa ja haastaa uskomuksiasi. Haitallinen uskomus voi olla vaikka: ”hoikilla on aina asiat paremmin.” Pitääköhän se kuitenkaan paikkaansa? Tuskinpa.
  4. Opettele uusi sisäinen puhe. Lopeta ensitöiseksi soimaamasta itse itseäsi. Ryhdy treenaamaan vaihtoehtoisia ajatuksia ja vastaväitteitä. Kuten sellaisia, joita ystäväsi sanoisi sinulle tai joita itse sanoisit hyvälle ystävällesi.
  5. Lakkaa piileksimästä. Älä alistu ajatukselle, että kehosi on syypää ja kaiken pahan alku ja juuri, vaan ala altistaa itseäsi kehollesi, askel askeleelta. Jos olet esimerkiksi koko aikuisikäsi pukeutunut kaapuihin ja ylisuuriin säkkeihin, ei heti tarvitse rynnätä uimarannalle bikineissä. Sen sijaan käy vaikka lähikaupassa hieman paljastavammissa vaatteissa.
  6. Opettele parempaa kehotietoisuutta. Kehotietoisuus on kykyä aistia, mitä kehossa tapahtuu. Se on myös taito, jossa voi kehittyä. Yksi hyvä harjoitus on rauhoittua hetkeksi ja paijata tai taputella läpi kehon eri osat.
  7. Tee tilaa tunteille. Et voi tulla sinuiksi kehosi kanssa, ellet tee samalla työtä tunnetasolla. Tunnetyöskentely vaatii sitä, että sallit erilaisia tuntemuksiasi ja teet niille tilaa. Kokeile esimerkiksi tätä: kun ahdistus alkaa vyöryä päälle, älä yritä muuttaa sitä vaan keskity hengittämään, hidastamaan hengityksesi rytmiä. Jokaisella uloshengityksellä keskity päästämään irti jännityksestä ja tukalasta olosta. Jatka niin kauan, kunnes olosi helpottuu.
  8. Arvosta kehoasi – ja itseäsi. Kuuntele ja kunnioita kehosi tarpeita, syö nälän ja kylläisyyden mukaan, liiku nautinnollisuuden ja hyvää tekevän vaikutuksen vuoksi, nuku riittävästi, säätele stressiä ja suojaudu kuormitukselta.
Lue kaikki Oon hyvä näin -juttusarjan jutut täältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt