Yksipuolinen ruokavalio voi aiheuttaa monia ongelmia, mutta ensioireita on vaikea tunnistaa – näin se voi sinuun vaikuttaa

Julkaistu:

Ruokavaliot
Puhtaasti tuntemusten mukaan meneminen tai ruoka-aineiden varmuuden vuoksi välttäminen voi johtaa ravintoaineiden puutoksiin, sanoo ravitsemusterapeutti Jan Verho.
Tiedejulkaisu Annals of Internal Medicine kertoi viime viikolla poikkeuksellisesta tapauksesta: lähinnä ranskalaisia ja perunalastuja syönyt 17-vuotias brittipoika sokeutui pysyvästi.

BBC:n mukaan poika oli ala-asteen päätyttyä elänyt syömällä ainoastaan ranskalaisia ja sipsejä sekä välillä vaaleaa leipää satunnaisen kinkkusiivun tai makkaran kera.

14-vuotiaana pojalla diagnosoitiin B12-vitamiinin puutostila, jonka hoitamiseksi hänelle määrättiin lisäravinteita. Niitä poika ei kuitenkaan ottanut. Lisäksi hänellä havaittiin puutteita myös kuparin, seleenin ja D-vitamiinin saannissa.

– On epätodennäköistä, että noin äärimmäisiä tapauksia ilmenisi Suomessa terveillä henkilöillä, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Puutteellinen ruokavalio voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia.

– Ihminen tarvitsee monia ravintoaineita, joten hyvin yksipuolinen tai tai liian niukka ruokavalio ei ole hyväksi.

Rajallisen ruokavalion mahdollisesti aiheuttamia ensimmäisiä oireita voi kuitenkin olla vaikea tunnistaa. Yksi tavallinen oire on väsymys, joka voi toisaalta liittyä johonkin sairauteen tai yksinkertaisesti siihen, että yöunta ei tule riittävästi.

Silläkin on merkitystä, kuinka pitkään niukka syöminen jatkuu.

– Vakavampia oireita alkaa aikuisella yleensä tulla vasta siinä vaiheessa, kun esimerkiksi jonkin vitamiinin tai hivenaineen saanti on ollut kuukausia tai jopa vuosia merkittävästi liian vähäistä.

Listasimme, millaisia vaikutuksia rajallisella ruokavaliolla voi olla.

1. Heikompi vastustuskyky

Puutteellinen ruokavalio voi heikentää vastustuskykyä.

– Klassinen esimerkki on C-vitamiini, jonka liian vähäinen saanti heikentää vastustuskykyä ja johtaa äärimmillään keripukkiin.

2. Raudanpuute

Raudanpuute on tavallinen ongelma Suomessakin. Puutos johtuu tosin usein siitä, että naisella on runsaat kuukautiset. Silloin raudan menetys voi olla niin runsasta, ettei sitä voi täysin korvata tavallista ruokaa nauttimalla.

Myös huonosti suunnitellussa kasvisruokavaliossa voi olla liian vähän rautaa. Kestävyysjuoksun harrastajilla voi puolestaan olla tavallista suurempi raudan tarve.

Joskus raudanpuutoksen taustalla voi olla jokin sairaus, kuten keliakia, jolloin rauta ei imeydy normaalisti. Eräissä sairauksissa rautaa menetetään verenvuodon seurauksena. Myös lääkkeet voivat vaikuttaa raudan imeytymiseen. Muilla ravintoaineillakin on vaikutusta.

Raudanpuute voi johtaa raudanpuute-anemiaan, lievempi puute voi näkyä varastoraudan eli ferritiinin niukkuutena.

3. Suolistovaivat

Vatsa- ja suolistovaivoja voi tulla monesta syystä, terveellisistäkin ruoka-aineista. Otetaanpa esimerkki: ruis on erinomainen kuidun ja myös merkittävä raudan lähde, mutta joillekin se aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja. Toisaalta ravintoköyhä pitkälle prosessoitu ruoka voi sopia vatsalle aivan hyvin.

– Puhtaasti tuntemusten mukaan meneminen tai ruoka-aineiden varmuuden vuoksi välttäminen voi johtaa ravintoaineiden puutoksiin, Verho sanoo.

Vähäkuituinen ruokavalio on länsimaissa monien terveysongelmien perimmäinen syy. Kuitu ruokkii suoliston hyvälle terveydelle välttämättömiä bakteereja, ja kasvien kuitupitoiset osat ovat täynnä arvokkaita suojaravintoaineita.

Nykymaailman vitsauksena ovat lukuisat muotidieetit, jotka perustuvat usein tiettyjen ruoka-aineiden, kuten kuiturikkaiden viljojen välttämiseen.

– Kun kokonaisia ruoka-aineryhmiä vältetään, täytyy tilalle tulla korvaavia lähteitä. Nykyään toiminnallisia vatsavaivoja osataan onneksi paremmin hoitaa, ilman että vakavia puutostiloja syntyy.

4. B12-vitamiinin puutos

Normaali sekaruokavalio sisältää moninkertaisesti B12-vitamiinia, jota terve ihminen tarvitsee vain hyvin pieniä määriä. Esimerkiksi tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat vegaanit voivat kuitenkin kärsiä B12-vitamiinin puutteesta, koska vain eläinkunnan tuotteet sisältävät sitä merkittäviä määriä.

– Ei kannata suin päin lähteä vegaaniksi ennen kuin miettii, mitä tulee pois jätettyjen ruoka-aineiden tilalle, Verho muistuttaa.

Suolistobakteerit voivat synnyttää pieniä määriä B12-vitamiinia, jolloin vakava puutos ei iske nopeasti.


5. D-vitamiinivaje

D-vitamiini on tärkeää sekä kalsiumin imeytymiselle että monien kudosten normaalille toiminnalle. Sen saantilähteet ruoassa ovat kuitenkin vähäiset: kala, vitaminoidut elintarvikkeet ja metsäsienet.

Lapsilla D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa riisitautia ja aikuisilla luuston pehmenemistä eli osteomalasiaa.

Kesällä D-vitamiinin saanti on turvatumpaa: sitä muodostuu auringonvalon vaikutuksesta iholla. D-vitamiini myös varastoituu elimistöön, ja kesän jälkeen varastot riittävät jonkin aikaa. D-vitamiinilisää suositellaankin otettavan pimeänä vuodenaika, jos ruokavalio ei sisällä D-vitamiinilla täydennettyjä maitovalmisteita ja ravintorasvoja.

– Jos kesällä vältetään auringonvaloa, lisä on paikallaan vuoden ympäri.

Liika on liikaa

Yksipuolista ruokavaliota selvästi suurempi ongelma länsimaissa on se, että ihmiset saavat liikaa energiaa. Se johtaa ylipainoon, mikä nostaa lukuisten kansansairauksien riskiä. Myös joitain ravintoaineita, kuten natriumia ja fosforia, saadaan usein turhan paljon.

Ravintoaineiden saantitarve ei ole vakio, vaan se vaihtelee elämänvaiheen mukaan.

– Esimerkiksi iän myötä useiden ravintoaineiden, kuten proteiinin, tarve kasvaa. Tällöin ylipainoinenkin ikääntynyt voi olla aliravittu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt