Lopeta jo valitus! Töihin palaaminen loman jälkeen tekee sinulle hyvää – ja näin siitä voi tehdä hieman helpompaa

Julkaistu:

Työhyvinvointi
Töihin palaaminen ei välttämättä ole kaikille vaikeaa tai haastavaa vaan ihan mielekästä ja mukavaa.
Kesälomat on niin sanotusti lusittu, ja syyskuu on täällä. Palaaminen arkirumbaan tuottaa kaikenlaisia tunteita. Valittelu loman loppumisesta työpaikan lounasravintolassa tai kahvitauolla vaikuttaa olevan melkein tapa.

Saako töihin palaamisesta kuitenkin olla tyytyväinen, iloinenkin?

– Ilman muuta saa. Työ ja terveys Suomessa 2012 -tutkimuksessa nostettiin esiin se, että 40 prosenttia suomalaisista innostuu päivittäin työstään, valtaosa vähintään kerran viikossa, sanoo työterveyspsykologi Nina Lyytinen.

Tutkimuksen mukaan 86 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä työhönsä.

– Eli kyllä työhön on monien mielestä mukava palata, ja työstä saa innostua sekä nauttia. On hyvä kuitenkin muistaa, että mukavastakin työstä kannattaa välillä irrottautua ja pitää huolta omasta palautumisesta sekä työpäivän aikana että vapaalla.

Työn imussa

Töihin palaaminen suorastaan kannattaa, eikä vain toimeentulon takia. Työelämässä moni pääsee hyödyntämään omia vahvuuksiaan ja osaamistaan.

– Voi kokea itsensä tarpeelliseksi, voi saada onnistumisen kokemuksia ja tuntea työn imua.

Työn imulla tarkoitetaan sitä, että työ tuntuu mielekkäältä ja motivoivalta.

– Kun kokee työn imua, lähtee yleensä töihin mielellään ja nauttii työstään. Se ei silti tarkoita, että työ on aina kivaa. Mielekkääseen työhön liittyy myös sopivasti haasteita.

Tutkimusten mukaan työn imu ei ole harvinaista ja sitä koetaan kaikissa ammateissa.

 

Jos lomalla lukee paljon kirjoja ja nauttii siitä, voi ottaa tavaksi rauhoittua ennen nukkumaan menoa kirjaa lukemalla.

Mielekästä vapaa-aikaa

Lomalta paluu on hyvä aikaa pohtia, mitä työhönsä kenties kaipaa.

– Jos kaipaa muutosta työskentelytapoihin tai työn sisältöön, asia kannattaa ottaa puheeksi esimiehen kanssa. Osa muutoksista on sellaisia, joihin voi itse vaikuttaa.

Täysin ei loman jälkeen tarvitse luopua hyvää oloa tuottaneista asioista, vaan vapaa-aikaan voi ottaa niitä mukaan. Se tukee palautumista.

– Jos lomalla lukee paljon kirjoja ja nauttii siitä, voi ottaa tavaksi rauhoittua ennen nukkumaan menoa kirjaa lukemalla. Jos taas nauttii vaikka mökkimaisemasta ja sen äänimaailmasta, voi mielikuvaharjoitusta hyödyntäen mennä mökkimaiseman tunnelmaan.

Mikäli aika on kortilla ja kaipaa aikaa ystävien kanssa, voi kokeilla yhdistää ystävien tapaamisen esimerkiksi liikuntaan.

– Jos ystävät ovat kaukana, voisiko kävelylenkillä puhua ystävän kanssa puhelun? Sopia yhteiset lenkkitreffit, vaikka olisikin eri puolella Suomea tai maailmaa.


Lievä harmitus normaalia

Töihin paluu tarkoittaa lomasta irrottautumista ja palaamista työn asettamaan rytmiin. Se voi ärsyttää, ahdistaakin.

– Samalla tavalla kuin irrottaudumme työstä, irrottaudumme pidemmän loman jälkeen lomasta. Lomalla rytmi on voinut olla hyvin erilainen kuin työssä.

Lievä ahdistus ja ärsytys siitä, että loma loppuu, on ihan normaalia. Siinä ei ole mitään huolestuttavaa.

– Jos negatiiviset tunteet johtuvat jostakin pidempiaikaisesta tyytymättömyydestä tai haasteesta työtehtäviin, työilmapiiriin tai työmäärään liittyen, on tärkeä tarkastella, voiko asioille tehdä jotakin. Voinko itse vaikuttaa, otanko asian puheeksi esimiehen kanssa?

Jos taas huomaa uupumuksen merkkejä tai on huolissaan omasta terveydestään, kannattaa kääntyä työterveyshuollon puoleen.

– Valittaminen on pääsääntöisesti tyytymättömyyttä. Silloin on hyvä pysähtyä sen äärelle, mitä voi itse tehdä asioiden eteen. Jos asioihin ei voi vaikuttaa ja ne aiheuttavat stressiä, on hyvä löytää vastapainoksi keinoja, jotka tukevat palautumista. Jatkuva valittaminen on harvoin siihen paras keino.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt