Helppo päivittäinen tapa vei Nooran alaselkäkivut mennessään - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Helppo päivittäinen tapa vei Nooran alaselkäkivut mennessään

Julkaistu: 29.8.2019 12:51

Sopivasti lepoa ja liikettä osoittautui toimivaksi yhdistelmäksi alaselkäkipujen karkottamisessa.

Seisomisen ja istumisen vuorottelu työpäivän aikana, intensiivinen liikuntaharrastus ja hyötyliikunta – mutta alaselkä tuntui päivästä toiseen tikkuiselta ja kireältä, kipeältäkin. Hierojalla tuli käytyä tiuhaan.

Sitten keksin kokeilla selän lepoasennossa makaamista. Joka ilta kotiin tultuani asetuin makuulle ja pistin polvien alle kasan tyynyjä. Pötkötin asennossa Selkäliiton ohjeiden mukaan noin 10–15 minuuttia kerrallaan. Johan alkoi tapahtua!

Kireyden tunne alaselässä alkoi helpottaa jo muutamassa päivässä. Lepoasennossa pötköttäminen rentoutti myös korvien väliä. Voin siis allekirjoittaa lupauksen siitä, että lepoasennot lepuuttavat selkää, lievittävät kivun ja paineen tunnetta sekä vähentävät stressiä.

Voit maata myös kyljelläsi. Pistä polvet ja lonkat koukkuun ja tue asento tyynyillä sopivaksi.

Yksi kikka on asettautua lattialle makaamaan ja nostaa jalat esimerkiksi matalan jakkaran päälle. Tätä lepoasentoa kutsutaan psoas-asennoksi.

Esimerkiksi kireät lihakset voivat vääntää lantiota epäsuotuisaan asentoon, mikä kasvattaa notkoa selässä. Se saattaa aiheuttaa jäykkyyttä ja kipuilua. Lepoasennot madaltavat notkoa.

Jokaisen tuntemukset asennoissa ovat yksilölliset. Kipua ne eivät saa aiheuttaa.

Alaselkäkivut tyypillisiä

– Eihän ne tapa, mutta diagnoosi selkä paskana on aika yleinen juttu, totesi maalaislääkäri Tapani Kiminkinen taannoin lähetyksessämme.

Lausahduksessa on perää. Etenkin alaselkäkipu on tavallinen vaiva. Terveyskirjaston mukaan kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee alaselkäkipuja elämänsä aikana. Selkäkipu on yksi yleisimmistä lääkärin vastaanotolle hakeutumisen syistä ja aiheuttaa eniten sairauspoissaoloja Suomessa.

  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta maalaislääkäri Kiminkisen vinkit selkävaivoihin.

Lyhytkestoinen alaselkäkipu on lähes aina hyvänlaatuista. Monet selkävaivat helpottavat itsekseen.

On kuitenkin hyvä tunnistaa oireet, joiden vuoksi pitää hakeutua lääkäriin. Esimerkiksi äkillinen muutos virtsan- tai ulosteen pidätyskyvyssä ja/tai tunnottomuus peräaukon ja sukuelinten ympärillä ovat merkkejä siitä, että jokin painaa selkärangan hermoja. Myös muun muassa onnettomuuteen liittyvä selkäkipu on hyvä selvittää, samoin se, jos kipuun liittyy tulehdusoireita, kuten kuumetta.

Lantionnosto on yksi pilates-liike, jolla saa letkeyttä rankaan.

Liike on lääkettä

Selkäkivun hoidoksi ei suositella vuodelepoa, vaikka ankaramman kivun takia voi joutuakin olemaan jonkin aikaa levossa. Kun kivut hellittävät niin paljon, että liikkuminen onnistuu, vuoteesta on fiksuinta nousta ja pyrkiä elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista.

– Liikkuminen on tärkein, pitää näkyä kylillä. Sanon aina etenkin tukirankavaivoissa, että sairausloma ei ole mikään sairausloma vaan kuntoutumisloma, muotoili asian maalaislääkäri Kiminkinen.

Oma alaselkäni tuli entistä ehommaksi, kun lisäsin lepoasentojen lisäksi viikkoihini pilatesharjoittelua. Siinä vahvistetaan etenkin keskivartaloa ja parannetaan liikkuvuutta sekä kehonhallintaa.

Selkäliiton mukaan pilatesharjoittelu on jopa tehokkaampi keino vähentää alaselkäkipua kuin yleislääkärin hoito tai ohjaus.

  • Katso alla olevalta videolta lempeä pilatesharjoitus selän hyvinvointiin. Julia Oravisto näyttää tekniikan.

Tiedätkö sinä, millaisessa kunnossa omat selkälihaksesi ovat?