Kaksi kolmekymppistä naista testasi älysormusta 3 kuukautta ja selvitti, onko hittilaitteesta mihinkään

Julkaistu:

Me Naiset
Mitä hyvää ja mitä huonoa älysormuksessa on? Entä jääkö se alkuinnostuksen jälkeen käyttöön?
Ulkomuodoltaan kevyt ja huomaamaton, kiinnostavia ja koukuttavia ominaisuuksia. Askelmittarina ja unianalyysinä vähän sinne päin, mutta kannustaa parempaan uneen ja palautumiseen. Siinä päällimmäiset tunnelmat Me Naisten älysormustestistä.

Oululaisyrityksen kehittämä Oura-älysormus on viime vuosien hittilaitteita mitä kehonmittaukseen tulee: se on löytänyt tiensä esimerkiksi Englannin prinssi Harryn käteen.

Sormus seuraa käyttäjän aktiivisuutta, kuten askelmääriä ja sykettä, palautumista ja unenlaatua. Näiden perusteella se esimerkiksi määrittelee käyttäjälle aktiivisuustavoitteita tai suosittelee lepopäivää.

Valmistaja Ouraringin mukaan sormus mittaa ihon lämpötilaa (lämpömittari), sormivaltimon pulssiaaltoa eli sydämen sykettä (infrapunalähde), lepo-liikeaktiivisuutta (kiihtyvyysanturi) ja asentoa (gyroskooppi). Työterveyslaitos tutki Ouran unenlaatumittauksen toimivuutta 2016.

Ouraringin rahoittamassa, 14 koehenkilön tutkimuksessa sormuksen mittaustulos univaiheista (REM-, kevyt ja syvä uni) vastasi laboratoriotason mittaustuloksia melko hyvin, vaikkei täysin.

Mutta miten sormus toimi käytännössä kolmen kuukauden testijaksolla tavallisten naisten tavallisessa arjessa?

Miksi kokeilla?

Niina Aaltio, 34: ”Loppuvuodesta tajusin, että oli korkea aika tehdä jotain uniongelmilleni. Valvoin myöhään, ja nukkumaan mennessäni en silti tahtonut saada unta. Uneni oli usein levotonta. Lähes joka yö havahduin valvomaan ainakin puoleksi tunniksi. Aamulla en olisi millään päässyt sängystä ylös. Väsymys alkoi vaikuttaa urheilusuorituksiin, syömiseen ja yleiseen energiatasoon. Halusin palauttavampaa unta ja muutakin kuin mutu-tuntumaa uneni laadusta. Kallistuin älysormukseen: olen datanörtti ja saan iloa hyvinvointiin liittyvistä numeroista ja mittaamisesta.”

Salla Stotesbury, 39: ”Älysormus alkoi kiinnostaa työkaverin kokemuksen perusteella. Tiesin nukkuvani melko huonosti, mutta tähän saakka olin hyväksynyt, että työntäyteiseen pikkulapsiarkeen nyt vain kuuluu huonoja ja vähemmän huonoja öitä. Univelat kuittasin yleensä viikonloppuisin. Halusin kuitenkin tietää, onko unessa sen vähyyden lisäksi laadullisesti jotain vikaa, kun varsinkin talvikuukausina mikään määrä tunteja ei tunnu riittävän.”


Miten toimi käytännössä?

Salla: ”Ennen varsinaista sormusta tilataan sovitussetti, jossa on muovisia näköiskappaleita useassa koossa. Sen perusteella olin kahden vaiheilla koon suhteen, mutta onneksi valitsin isomman; se antaa enemmän vaihtoehtoja sormen valintaan. Sormusta voi pitää missä tahansa sormessa, mutta kallistuin oikeaan keskisormeen, koska vasemmassa se olisi kolissut hankalasti vihki- ja kihlasormukseen. Sormus oli kevyt ja ulkoasultaan sopivan yksinkertainen.”

Niina: ”Aloin saada kiinnostavia tuloksia älysormuksesta jo muutaman viikon käytön jälkeen. Sen verran aikaa kului, että sormus löysi keskiarvot, joihin vertasi esimerkiksi leposykettäni. Sormus alkoi antaa suosituksia nukkumaanmenoajasta 1–1,5 tunnin tarkkuudella. Melko pian huomasin, että sitä on fiksua noudattaa: sovelluksen mukaan REM- ja syvän unen osuus kasvoi merkittävästi, ja heräsin virkeämpänä.”

Salla: ”Sormus tunnisti melko tarkasti nukkumaanmeno- ja heräämisaikani, pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Tuotti hassua mielihyvää, kun sormus onnitteli aamulla, jos olin onnistunut menemään nukkumaan sen suosittelemalla aikavälillä. Näin kyllä kävi aika harvoin.”


Niina: ”Sormus antoi päivälle aktiivisuustavoitteita sen mukaan, miten hyvin olin levännyt. Jos takana on huono yö, se kehotti esimerkiksi palauttavaan kävelylenkkiin. Jos nousin skarppina, se ehdotti rankempaa treeniä.”

Salla: ”Sormus mittaa myös ruumiinlämpöä, ja minua kiinnosti teoreettisella tasolla, kuinka hormonikiertoni vaikuttaisi siihen. Mielenkiintoni laimeni, kun kehonlämmössä ei koko testikaudella esiintynyt kovin suuria vaihteluita, paria sairaspäivää lukuun ottamatta. Käyrässä näkyi parin kymmenyksen nousu lämpötilassa aina hiukan ennen kuukautisia, mutta kiertoni on muutenkin niin päiväntarkka, että tämä hyöty jäi kiva tietää -asteelle.”

Niina: ”Mobiilisovelluksen käyttöliittymä on selkeä ja opastaa hyvin. Asiakaspalvelu toimii myös somessa, esimerkiksi Instassa. Akku kestää hyvin, jopa yli viikon kerrallaan, ja latautuu täyteen noin tunnissa.”

Mitä huonoa?

Salla: ”Sormuksen askelmittari tuntui liiankin optimistiselta. Sain helposti täyteen 7000 askelta jo puoleenpäivään mennessä, vaikken ollut kävellyt muualle kuin bussipysäkille ja muutaman kerran printterille töissä. Vertasin välillä sormuksen askeltulosta myös urheilukellon askelmittariin; sormus näytti säännöllisesti jopa kolmanneksen enemmän askelia. Kerran matkalla metroasemalta työpöydälle laskin ottamani askeleet. Omien laskujeni mukaan niitä kertyi 402, sormuksen mukaan 556.”


Niina: ”Huomasin, että älysormus ei ole mikään yksi patenttiratkaisu hyvinvointiin. Askelmääriä se ei mittaa kovin tarkasti eikä kerro juoksuvauhtia tai matkaa kartalla, joten urheillessani käytän yhä urheilukelloa. Sormus ei myöskään tiedä, johtuuko äkillinen sykepiikki stressistä vai bussiin juoksemisesta. Vaihteluiden syyt voi kyllä kirjata puhelimen sovellukseen.”

Salla: ”Myös univaiheiden mittauksen suhteen olen vähän skeptinen. Usein älysormus kuvitteli minun nukahtaneen jo silloin, kun vasta katselin telkkaria sohvalla iltakymmenen aikaan. Rentoutuneessa tilassa kyllä olin silloin, mutta täysin hereillä. Samoin sormus väitti minun nukkuneen kevyttä unta silloinkin, jos olin valvonut yöllä jopa puolitoista tuntia, mutten ollut noussut sängystä.”


Jääkö sormus käyttöön?

Salla: ”Luultavasti, ainakin suurimman osan ajasta. Lomareissulla jätin sormuksen kotiin, ja olo tuntui monta päivää vähän orvolta. Totesin silti, että pärjäisin hyvin ilmankin. Jos olen nukkunut huonosti, tiedän kyllä nukkuneeni huonosti, sormusta tai ei. Yleensä tiedän myös, miksi niin kävi. Sormuksen mukaan unenlaatuni on yleensä vähintään kohtalaista, unta on vain välillä liian vähän. Askelmittarinakaan sormusta ei kannata käyttää, siinä vain huijaa itseään. Terveystietojen seuraaminen koukuttaa herkästi, mutta niiden oikeat vaikutukset tekemisiini ovat aika pieniä.”

Niina: ”Kyllä jää. Minua sormus kannustaa hyvinvointia tukeviin elämänvalintoihin. Esimerkiksi alkoholiin on todella iso kynnys tarttua, koska yhdenkin viinilasillisen vaikutus unikäyriini on joka kerta niin hätkähdyttävä. Sormus myös onnittelee aktiivisuus- ja palautumistavoitteiden saavuttamisesta. Jollain hassulla tavalla tämä pelillisyys myös koukuttaa lepäämään paremmin.”


Miten unitutkija Timo Partonen kommentoi Oura-sormusta? Lue koko juttu menaiset.fi:stä.

Lue myös:

Testaa, missä kunnossa olet! Näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Eikö paino putoa millään? Yllättävä syyllinen ruokavaliossa voi jumittaa aineenvaihdunnan – kun korjaat sudenkuopan, huomaat eron parissa päivässä

Taipuu, taipuu! 7 venytystä, joihin jokaisen tulisi pystyä

Onko urheilukellosta iloa normiliikkujalle? Me Naiset testasi neljää kello kuukauden ajan

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt