Vilkkaampi aineenvaihdunta, vähemmän turvotusta – tee pieni päivittäinen muutos työpäivään ja saat 6 isoa terveyshyötyä

Julkaistu:

Istuminen
Jos teet istumatyötä, nouse ylös puolen tunnin tai vähintään tunnin välein.
Lomakausi alkaa lähestyä loppuaan, ja moni palaa takaisin näyttöpäätteen äärelle. Istumaan. Eurooppalaisen selvityksen mukaan aikuiset istuvat keskimäärin 5–6 tuntia päivässä, noin viidennes istuu päivittäin jopa yli 7,5 tuntia.

Liiallinen istuminen on myrkkyä, eikä vain pakaralihaksille. Jatkuva istuminen voi vaikuttaa muun muassa ylipainoon, kakkostyypin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Edes päivittäisellä työmatkakävelyllä tai -pyöräilyllä ei voi täysin neutraloida istumisen tuhoja.

Tässä 6 erittäin hyvää syytä nousta tuolilta:

1. Lihakset aktivoituvat

Istuessa lihakset eivät ole aktiivisena verrattuna esimerkiksi seisomiseen, jossa pakaroita käytetään pystyssä pysymiseen ja asennon ylläpitämiseen, kertoi personal trainer Maikki Marjaniemi.

Jo seisominen tai hyvin hidaskin kävely aktivoivat pakaraa, kun taas istuessa lihaksissa ei tapahdu mitään. Vahvemmat pakarat auttavat ehkäisemään selkä-, polvi- ja lonkkakipuja.

2. Vähennät ennenaikaisen kuoleman riskiä

Ennenaikaisen kuoleman riski vähenee 17 prosenttia, kun vaihtaa päivittäin puoli tuntia istumista puoleen tuntiin seisomista. Vielä parempi, jos kävelee. Silloin riski vähenee jopa 35 prosenttia. Tämä selvisi amerikkalaistutkimuksesta.

3. Aineenvaihdunta kiihtyy

Seisominen kiihdyttää aineenvaihdunnan puolitoistakertaiseksi, sanoi UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari jutussamme. Jo kaksikymmentä askelta vessaan ja takaisin saa lihakset hereille ja perusaineenvaihdunnan käyntiin.

Puolen tunnin istuminen hidastaa aineenvaihduntaa 90 prosentilla.


4. Vähemmän turvotusta

Tyypillistä on myös, että istumatyötä tekevä nainen syö hyvin terveellisen: runsaan aamiaisen ja lounaalla salaattia, ja sitten vatsan turvotus vaivaa häntä koko päivän.

Ravitsemuksellisesti terveellinen kuitupitoinen kasvisruokavalio saa suoliston toimimaan. Jos vielä istutaan koko ajan paikallaan, asento on suolelle hankalin.

Työskentelystä seisoma-asennossa voi olla apua. Vielä parempi on, jos työpäivän aikana pystyy tekemään pieniä kävelyjä.

5. Kaloreita kuluu

Seisominen kuluttaa tunnissa 60 kilokaloria enemmän kuin istuen työskentely.

Shape-julkaisu laski näin: jos seisot 4 tuntia joka arkipäivä, poltat viikossa noin 650 kaloria. Se vastaa noin 10 kilometrin juoksulenkkiä.

6. Helpotat lihaskireyksiä ja selkäkipuja

Jatkuva istuminen voi kipeyttää selkää. Esimerkiksi lonkankoukistajat voivat kiristyä ikävästi, jos istuu runsaasti. Se voi puolestaan vaikuttaa selkäkipuun.

Tauota istumista!

  • Jos teet istumatyötä, nouse ylös puolen tunnin tai vähintään tunnin välein.
  • Mikäli käytössäsi on ylös nostettava sähköpöytä, vuorottele seisomista ja istumista. Voi esimerkiksi välillä istua satulatuolissa, välillä jumppapallon päällä, välillä tavallisella tuolilla sekä sitten seistäkin välillä, jos se on mahdollista.
  • Pidä kokous seisten.
– Asennon vaihtamisesta on hyötyä, mutta istumista ei kannata kokonaan vaihtaa seisomiseen. Myös paikallaan seisomisella voi olla terveyshaittoja. Tärkeää olisi säännöllisin väliajoin vaihtaa asentoa, sanoi UKK-instituutin asiantuntija jutussamme.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt