Anna keksi toimivat kikat, joilla turvotus katoaa nopeasti: ”Housut eivät enää purista ja silmäpussit ovat pienentyneet” - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Anna keksi toimivat kikat, joilla turvotus katoaa nopeasti: ”Housut eivät enää purista ja silmäpussit ovat pienentyneet”

Olo on kaikin puolin kevyempi, Anna Saivosalmi hehkuttaa.

Olo on kaikin puolin kevyempi, Anna Saivosalmi hehkuttaa.

Julkaistu: 7.8.2019 12:36

Nesteet saa liikkeelle muun muassa liikkumalla, saunomalla ja juomalla riittävästi vettä.

Kroppa tuntuu painavalta. Nestettä on kertynyt, matkustuspäivienkin ansioista. Sormukset tuntuvat piukoilta ja kasvot kankeilta.

Näillä sanoin hyvinvointibloggaaja, valmentaja Anna Saivosalmi kuvaili tuntemuksiaan loman lähestyessä loppuaan. Samaistutko?

Kuumuus, suolaiset ruuat, sokeripitoiset herkut ja juomat tuntuvat ja näkyvät kehossa herkästi. Turvotus lähtee onneksi usein yhtä nopeasti kuin on tullutkin.

– Saan ylimääräisen turvotuksen pois kehostani melko nopeasti muutamalla toimenpiteellä, Saivosalmi paljastaa.

1. Pysy liikkeessä

Liikunta on yksi tehokkaimmista tavoista keventää oloa ja kehoa. Parhaiten toimii liikunta, jossa tulee hiki. Käveleminen tepsii myös.

– Tärkeintä turvotuksen vähentämiseksi on tauottaa istumista. Eli pidän työpäivän aikana paljon jaloittelutaukoja ja teen pientä virkistävää jumppaa. Nesteet lähtevät liikkeelle!

Liikunta kuului myös Anna Saivosalmen lomarutiineihin.

Liikunta kuului myös Anna Saivosalmen lomarutiineihin.

2. Juo vettä

Riittävä vedenjuonti on toinen täsmäase.

– Aloitan aamuni juomalla ison lasillisen vettä, ja nautin vettä säännöllisesti koko päivän.

Vesipullo on keventäjän kaveri.

Vesipullo on keventäjän kaveri.

3. Kasvispainotteista ruokaa

Kehoa kannattaa ravita kevyemmällä kasvispainotteisella ruualla. Vihannes- ja marjasato on juuri nyt parhaimmillaan, joten sitä on helppo hyödyntää.

Lomalla Saivosalmelle maistuivat muun muassa italialaiset herkut, kuten pasta ja pizzaa, leivonnaiset, jäätelö sekä suolaiset antipastot.

– On ihana palata raikkaisiin salaatteihin ja kasvispainotteisiin aterioihin. Hyviä hiilareita, sopivasti proteiineja ja hyvää rasvaa. Suola kerää kehoon nestettä, joten jätän suolaiset ruuat vähemmälle.

Pizzaa!

Pizzaa!

Esimerkiksi tällaiset herkut maistuivat loma-aikaan.

Esimerkiksi tällaiset herkut maistuivat loma-aikaan.

4. Lopeta tissuttelu

Saivosalmi on jättänyt pois myös alkoholin.

– Italiassa oli ihana nauttia illallisella viiniä, mutta tissuttelu näkyy naamasta ja kehosta.

5. Sauno

Saunominen on yksi Saivosalmen tehokkaaksi toteama keino. Se saa olon ”taivaalliseksi” ja turvotuksen vähenemään.

– Pitkät lempeät löylyt saavat oloni heti tuntumaan paremmalta. Saunomisen jälkeen nukun myös paremmin.

6. Unohda pikakuurit

Humpuukiin ja oman itsen rankaisuun ei kannata missään tapauksessa sortua, vaikka joku lupailisikin niukan dieetin tiivistävän kehoa nopeasti.

– Syömättömyyteen ja kikkailuihin en lähde, enkä kannusta ketään muutakaan lintsaamaan ruuasta tai uskomaan sokeasti vippaskonsteihin kuten ananaksen popsimiseen tai detox-dieetteihin.

Vaikka lomalla olikin hauskaa, on ihanaa aloittaa elokuu tutuilla, terveellisillä rutiineilla, Anna Saivosalmi sanoo.

Vaikka lomalla olikin hauskaa, on ihanaa aloittaa elokuu tutuilla, terveellisillä rutiineilla, Anna Saivosalmi sanoo.

”Näkyy kasvoista”

Kun kiinnittää huomiota ravinnon laatuun ja syömisen säännöllisyyteen, olo kevenee kyllä. Turvotus vähenee terveellisten rutiinien myötä.

– Housut eivät enää purista niin kovasti vyötäröltä, eikä ihossa ole vaatteista tai sormuksista painaumia. Parhaiten turvotuksen vähenemisen huomaan kasvoista: silmäpussit ovat pienentyneet ja luomissa ei ole turvotusta. Kasvot ovat kapeammat. Olo on kaikin puolin kevyempi, Anna Saivosalmi kiittelee.

Tuoreimmat osastosta