Painaako töihin palaaminen? Psykologi kertoo, milloin ahdistus on jo liiallista

Julkaistu:

Työhyvinvointi
Lievä ahdistus ja ärsytyksen tunteet siitä, että loma loppuu, ovat ihan normaaleja.
Loma! Pääsee irrottautumaan työstä, ei tarvitse suorittaa ja saa tehdä asioita oman rytmin mukaan.

Sitten loma onkin jo loppu. Palaaminen töihin saattaa tuntua nihkeältä.

– Moni pohtii loman loppuessa, miten pääsee uudestaan kiinni työn rytmiin. Jos työssä on ollut kiirettä ja painetta, usein pohdinnassa on se, miten taas kestää niitä, sanoo työterveyspsykologi Nina Lyytinen.

Mielessä saattaa olla myös se, miten stressi vaikuttaa nukkumiseen ja palautumiseen.

– Lomilla kiireen tuntemukset häviävät, olo on rentoutunut ja rauhallinen. Usein ihmiset kuvaavat myös sitä, että lomalla on tullut nukuttua hyvin ja levollisesti.

Monen mielestä olisi mukava jatkaa lomafiilistelyä. Ottaa rauhassa ilman tiukkoja aikatauluja ja toisten asettamia odotuksia.

– Lomalla tahti hidastuu. Kello ei soita aamulla vaan voi nousta omaan tahtiin, vaikka toki esimerkiksi lapsiperheissä lapset herättävät. Sekin tosin menee heidän aikataulujensa, ei työn, koulun tai päiväkodin aikataulujen mukaan.

Pieni nihkeys normaalia

On luonnollista, että pidemmän loman jälkeen töihin paluu aiheuttaa lieviä ahdistuksen tunteita.

– Se, mikä lomalta palatessa usein ahdistaa on muutos, mikä voi olla omalla tavallaan ihan hyvä ja terve merkki. Se kertoo usein siitä, että lomalla on irrottautunut työstä ja palautunut hyvin.

Ahdistusta voi luoda juuri rennommasta lomafiiliksestä ja kivasta tekemisestä luopuminen, ja palaaminen usein tiukkaankin työrytmiin.

Kaikkia töihin palaaminen ei silti suinkaan ahdista. Jos lomalla on palautunut ja tekeminen on ollut mukavaa, on miellyttävä palata töihin ja saada taas rytmiä arkeen.

– Lievä ahdistus ja ärsytyksen tunteet siitä, että loma loppuu ovat ihan normaaleja. Siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Olisin ehkä enemmän huolissani, jos pieni haikeus ei heräisi loman lopussa, Lyytinen sanoo.


Itkuisuus ja tukala olo varoitusmerkkejä

Liiallisen ahdistuksen – tai sen, että lomalla ei ole palautunut riittävästi – tunnistaa esimerkiksi siitä, että ei koe päässeensä irti työstään. Olo ei loman lopussa olekaan virkistynyt.

– Jos työhön paluu aiheuttaa esimerkiksi sellaista ahdistusta, joka heikentää toimintakykyä viimeisinä lomapäivinä, kannattaa pysähtyä miettimään, mikä työhön paluussa aiheuttaa niin voimakkaita reaktioita. Toisilla liiallinen ahdistus voi ilmetä itkuisuutena tai kokemuksena, ettei pysty hengittämään.

Itkuisuus, tukala ja pelokas olo ovat merkkejä, joiden kohdalla on hyvä painaa jarrua. Pysähtyä pohtimaan, mikä on ahdistuksen takana.

– Jos ahdistus jatkuu pitkään tai on hyvin voimakasta, kyse on jostakin pidempiaikaisesta tyytymättömyydestä tai haasteesta, joita on tärkeä tarkastella. Mikä sitä aiheuttaa, ja voisiko asialle tehdä jotakin.

Jos ahdistus liittyy työhön ja työoloihin, asioiden jäsentämiseen voi saada apua työterveyspsykologilta.

– Työterveyspsykologin kanssa voi pohtia, mitä asioiden eteen voi tehdä. Työterveyspsykologi voi myös auttaa työpaikkaa selvittämään työyhteisön ristiriitoja, ja usein työterveyspsykologin kanssa keskustelu auttaa ottamaan asioita puheeksi oman esimiehen kanssa.

Tunne jaksamisesta hyvä merkki

Kun tuntee, että omaa voimavaroja kohdata stressaaviakin tilanteita, loma on tehnyt hyvää.

– Sellainen olotila on palautumisen merkki, että on jaksamista. Kun menee töihin, työpäivä ei kuluta kaikkia voimia, ja työpäivän jälkeen jää virtaa myös vapaa-ajalle. Jaksaa harrastaa, olla läsnä ystäville ja perheelle.

Kannattaa pohtia, osaako johtaa itse itseään. Niin, että palautumiselle jää myös riittävästi aikaa.

6 vinkkiä

  1. Jos mahdollista, lopeta loma keskellä viikkoa. Silloin edessä on pian palauttava viikonloppu.
  2. Sopeuta unirytmi viimeisellä lomaviikolla. Näin helpotat työhön paluuta.
  3. Mieti, mitä otat lomalta mukaan arkeen. Lomalla teemme usein asioita, jotka ovat itsellemme mielekkäitä ja auttavat palautumisessa. Mitä näistä asioista voit ottaa työpäivän aikaisiin taukoihin, vapaa-aikaan ja viikonloppuihin?
  4. Varaa loman loputtua aikaa töiden suunnittelulle ja priorisoinnille.
  5. Muista pitää taukoja työpäivän aikana. Palautumisen hetket auttavat siihen, että palautumista tapahtuu myös vapaa-ajalla.
  6. Mieti uusia käytäntöjä ja työsi kehittämistä, jos muutokselle on tarvetta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt