Palasitko lomalta yhtä uupuneena kuin sinne lähditkin? Asiantuntija kertoo, kuinka selviydyt seuraavaan hengähdystaukoon asti - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Palasitko lomalta yhtä uupuneena kuin sinne lähditkin? Asiantuntija kertoo, kuinka selviydyt seuraavaan hengähdystaukoon asti

Kuvituskuva
Julkaistu: 31.7.2019 10:56

Loma tuli ja meni. Virkistyneen kesäesan sijaan työpaikalle palaakin lomaohjelmastaan uupunut raato. Onneksi sorvin ääreen voi palata lempeästi.

Riikka läpsäyttää avainkorttinsa kortinlukijaan. Työpaikan tuoksu on tuttu, aivan kuten kahvikoneen juomavaihtoehdotkin.

Hän kävelee työpisteelleen, jonka oli siivonnut kesälomaa varten, kolme viikkoa sitten.

Avaamaton välipalarahka jääkaapissa on yhä syömäkelpoinen. Tietokoneen salasanakin on tuoreessa muistissa.

Tuntuu raskaalta. Kesäloma on takana, mutta olo on aivan yhtä uupunut kuin ennen sitä.

Mitä tapahtui?

Virhe jo loman suunnitteluvaiheessa

Loma ei ole tehnyt tehtäväänsä. Sitä mieltä on työterveyshuollon erikoislääkäri Minna Pihlajamäki Terveystalosta.

– Lomalla ladataan akkuja, jotta jaksaa työssä seuraavaan hengähdystaukoon saakka.

Lomasuunnitelmia tehtiin huolella jo kuukausia aiemmin. Koko perheen lomahaaveet tuli ottaa huomioon. Kolmeen viikkoon piti mahduttaa yksi ulkomaanmatka, pari viikonloppureissua, yksi kesäteatteri-ilta ja partioleiri koko perheen voimin.

Siinä välissä piti piipahtaa kotona pesemässä pyykkiä ja kastelemassa kukkia.

Työterveyshuollon erikoislääkäri Pihlajamäen mukaan kaava kuulostaa tutulta, ja virhe tehtiin jo loman suunnitteluvaiheessa.

– Kuulostaa siltä, että loma meni suorittamiseksi. Loma on ollut jo valmiiksi niin ohjelmoitu, että sitä on vain suorittanut täyteen ahdettua kalenteria jo ennen kuin loma on edes ehtinyt alkaa.

”Haitta on sama kuin muussakin stressitilassa”

Lapsiperheissä haasteena saattaa olla vanhemman oman ajan puute. Kesälomalla ei saata olla edes kahta tuntia aikaa olla ihan vain yksin, vaikka saunassa tai yhden kylmän juoman verran terassilla.

Loman loputtua saattaakin tulla tunne, että tässä sitä palataan uupuneena takaisin töihin lepäämään.

– Jos loma menee ihan suorittamiseksi, niin haitta on sama kuin missä tahansa muussakin stressitilassa. Kortisolitasot ovat tapissa, verenpaine korkealla ja maha on sekaisin.

Enemmän taukoja työstä vai arjesta?

Pihlajamäen mukaan Riikan kesälomauupumus on hyvä esimerkki työn ja vapaa-ajan välisestä suhteesta. Siitä, kumpi on kuormittava ja kumpi voimaannuttava. Olisi siis syytä miettiä, tarvitseeko enemmän taukoja työstä vai arjestaan.

– Jos arki on kovin kuluttavaa, niin työ voi tuoda elämään rytmin ja olla kuntouttavaakin. Työn lisäksi mielekkäät sosiaaliset suhteet voivat ylläpitää toimintakykyä, joka muuten puuttuisi ihan kokonaan.

Uupuneen olon syytä kannattaa etsiä perusasioista kuten siitä, nukkuuko tarpeeksi.

– Uupumus ei toisaalta välttämättä korjaannu pelkällä nukkumisella, vaan pitäisi olla myös elvyttävää tekemistä, Pihlajamäki sanoo.

Jos kesäloma ei tuonut toivottua lepoa arkeen ja työelämään, neuvoo työterveyslääkäri ottamaan pieniä vapaahetkiä arjen keskellä.

– Pidennetty viikonloppuvapaa tai muutama tunti arki-iltana vaikkapa teatterissa voivat tuoda helpotusta oloon.

Työhönpaluu sujuu parhaiten sillä, ettei hötkyile, vaan antaa arjen rutiineille aikaa asettua uomiinsa.

– Parasta oli päästä kiinni normaaliin hyvään arkeen. Arkea väheksytään aivan turhaan! Se pitää meidän kaikkien toimintakyvyn kunnossa, Minna Pihlajamäki muistuttaa.

5 vinkkiä työhön palaavalle:

1. Odota, että arki alkaa pyöriä

Älä hötkyile! Työhön palataan joka tapauksessa, ja takaisin rutiineihin pääseminen ottaa oman aikansa.

2. Suunnittele päiväsi etukäteen

Jaksota kalenterisi niin, että jaksat tehdä työtehtäväsi, etkä huku loman aikana kerääntyneeseen työmäärään.

3. Elämäntavat kuntoon

Syö terveellisesti, nuku riittävästi ja liiku tarpeeksi.

4. Arvosta hyvää arkea

Rutiinit ja mielekkäät sosiaaliset suhteet pitävät toimintakyvyn hyvänä myös haastavina aikoina.

5. Varaa lepoaikaa arjen keskelle

Järjestä hengähdystaukoja arkeen. Pienikin hetki itselle mielekkään puuhan parissa auttaa jaksamaan arjessa ja työssä.

Vinkit: Työterveyshuollon erikoislääkäri Minna Pihlajamäki, Terveystalo

Tuoreimmat osastosta