Arkinen liike paljastaa, löytyykö kropastasi tarpeeksi notkeutta: ”Ellet onnistu, tilanteesi on huolestuttava”

Julkaistu:

Liikkuvuus
Taipuuko varsi nostamaan tavarat lattialta vai tuntuuko kroppa olevan aina ihan jumissa? Venyttely ei silloin ole huono idea.
Notkeuteen tai liikkuvaisuuteen vaikuttavat monet seikat: nivelten rakenteet, raajojen mitat ja mittasuhteet. Siksi liikkuvuutta on vaikea vertailla.

– On silti tärkeää, että me pidämme lihaksistomme, jänteet ja nivelet toiminnallisesti sellaisessa kunnossa, että ne eivät rajoita päivittäisiä toimintojamme, sanoo testausfysiologi, valmentaja Matti Jääskeläinen.

Jos liikkuvuudessa on selviä rajoitteita, päivittäiset arkiset toimet voivat muuttua yllättävän työläiksi ja vaikeiksi. Etenkin niskan ja hartiaseudun kiputilat ovatkin yksi keskeisimpiä tukirankaan liittyviä ongelmia. Jatkuva kireys ja jännitys vaikuttavat vähitellen myös paikalliseen hermotukseen.

Notkeuden tarkka testaaminenkin on vaikeaa, mutta oman kehon liikkuvuutta voi tutkiskella yksinkertaisesti. Vaikka tällä ”kengännauhatestillä”.

Testaa tuolilla

Testi kertoo selkäsi ja hartianseutusi liikkuvuudesta sekä sormilihastesi toimivuudesta.
  • Asettaudu istumaan tuolille ja laita jalat lattiaan 90 asteen kulmaan.
  • Kurottaudu eteen ja kokeile, onnistutko solmimaan kenkiesi nauhat tässä asennossa.
  • Voit vaikeuttaa testiä niin, että ojennat jalat miltei suoriksi.
– Ellet onnistu, tilanteesi on huolestuttava. Syynä voivat olla myös keskivartalollesi kertyneet ”makkarat”. Mikäli testi onnistuu, on tilanteesi tyydyttävällä tasolla, Jääskeläinen sanoo.

Silloinkin voit aloittaa pienen jumpan ja venyttelyn.


Venyttelyä elämään

Liikkuva keho on terveempi ja eräänlainen tapaturmavakuutus. Jos joudut äkillisen tilanteen takia venymään normaalista poikkeavaan asentoon, selviät suuremmalla todennäköisyydellä ilman loukkaantumista, jos olet vahvistanut ja harjoittanut kehoasi.

Venyttely on yksi hyvä tapa parantaa liikkuvuutta. Aktiivisestikin liikuntaa harjoittaviltakin se tahtoo silti unohtua.

– Venyttely kannattaa ottaa mukaan arkisiin rutiineihin. Silloin se ei vie aikaa muusta elämästä. Esimerkiksi illalla televisiota katsoessa voi hyvin suorittaa moninaisia liikkuvaisuus- ja venyttelyharjoituksia, Jääskeläinen ehdottaa.

Liike voi kohdistua miltei mihin tahansa niveleen.

Tässä perusohjeita:
  • Hengitä rauhallisesti ja yritä rentoutua
  • Lihaksessa saa tuntua, mutta jos kipu ei lievene, venytys on liian voimakas
  • Voit pitää venytystä yllä noin 20–30 sekuntia, joskus jopa minuutin tai kaksi
  • Toista liikettä 2–3 kertaa
Liikeinspiraatiota voi hakea netistä, liikunta-alan ammattilaisilta tai fysioterapeuteilta.

Esimerkiksi Selkäliiton Selkäkanava-sivustolla on hyviä liike-esimerkkejä, kuten kylkien ja pakaroiden venytys sekä alaselän pyöristys.
Lisää asiaa terveydestä ja hyvästä olosta voit lukea Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt