Arkinen merkki kertoo, ettet ole juonut tarpeeksi – näin paljon vettä pitäisi oikeasti juoda päivässä

rac

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Vettä ei kannata hörpätä kerralla pullollista, vaan ennemmin juoda tasaiseen tahtiin pitkin päivää. Lääkäri kertoo myös, miten lämpötilat vaikuttavat nesteentarpeeseen.
Pitäisikö vedenjuontia lisätä kesähelteillä?

– Ei tarvitse, jos jo juo kokoonsa nähden riittävästi. Mutta melkeinpä kaikki meistä voisivat juoda muutaman lasillisen lisää vesijohtovettä päivässä, yleislääkäri Toni Vänni Terveystalosta sanoo.

Tarpeeseen vaikuttaa ihmisen koko: lapsilla riittävä määrä nestettä on litrasta puoleentoista litraan päivässä. Aikuisen nesteentarve on noin 2–3 litraa. Iäkkäiden nesteentarve on hieman suurempi, koska ikääntyessä kehon vesimäärä vähenee, ja kuivuminen tapahtuu herkemmin.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannata kitata vetenä vatsaan. Riittää, että suositellusta nestemäärästä juo noin puolet, koska toisen puolen saa ruuasta. Kesällä kannattaa suosia tomaattia ja kurkkua, koska niistä saa paljon vettä.

– Aikuiselle tulee useimmiten jossain vaiheessa päivää jano, ja viimeistään silloin tajuamme juoda. Lapset ja vanhukset eivät välttämättä huomaa janoa, joten heitä voi patistaa juomaan, Vänni sanoo.

Vettä tarvitsee tankata enemmän vasta todella kuumalla ja kostealla säällä, jolloin lämpötila kipuaa lähes 40 asteeseen. Nestehukka täytyy korvata juomalla myös tavallisena suomalaisena kesäpäivänä.

Muista juoda enemmän, jos hikoilet paljon. Nestehukan oireita ovat päänsärky, huimaus, turvotus, pahoinvointi, krampit ja tumma virtsa.

Veteenkin saa vaihtelua

Parasta on, kun juo tasaisesti päivän aikana eli pari lasillista parin tunnin välein. Myöhään illalla nesteitä ei kannata tankata, koska pissahätä voi vaikuttaa yöuneen.

Edes kesällä juomapullon kantaminen ei ole tarpeen. Ainakaan ei kannata kulauttaa pullollista vettä kerralla, koska silloin tulee nopeasti pissahätä ja vessassa täytyy käydä usein.

Ihmisellä ei ole myöskään mitään tarvetta hörppiä koko ajan vettä. Sama pätee myös lyhytkestoisissa urheilusuorituksissa – silloinkin riittää, että juo vasta juoksun tai kuntosaliharjoittelun jälkeen.

Janojuomaksi Vänni suosittelee vettä, ruokajuomaksi vähärasvaista maitoa. Vettä kannattaa myös juoda kuivattavien juomien kuten kahvin ja alkoholin kanssa.

– Jos vedenjuominen kyllästyttää, voi makuvesiä nauttia hyvällä omallatunnolla. Mehuakin voi juoda, kunhan siinä ei ole ylen määrin sokeria.

Maustevettä voi tehdä jääkaappiin kannullisen itsekin, kun lisää veden joukkoon esimerkiksi kurkkua ja tuoretta minttua. Vesi säilyy mainiosti jääkaapissa koko päivän, kun astia on puhdas eikä vettä juo suoraan kannusta. Kylmää vettä voi juoda, jos se ei ärsytä suuta eikä saa hampaita vihlomaan.

Vesi myös säilyy pullossa pöydällä huoneenlämmössä. Siitä sitä voi sitten kaataa lasillisen.

– Samaa kuppia voi käyttää vaikka koko päivän, kun hulauttaa sen välillä juoksevan veden alla. Myös vesipullo kannattaa huuhdella täyttökertojen välissä. Tyhjä pullo kannattaa säilyttää korkki auki, jolloin pullo kuivuu ja hoitaa itse itsensä puhtaaksi, Vänni sanoo.

Vessakäynnit sen kertovat

Liian vähäinen vedenjuominen ei ole mikään pikkujuttu. Kun ei juo, voi tulla ummetusta ja virtsatiekiviä. Vireystila laskee, ja taju voi mennä. Kehon kuivumiseen voi jopa kuolla. Liian vähäinen juominen myös kuivattaa limakalvoja ja saa suun tuntumaan korpulta. Ihossa on paljon nestettä, joten vähän juovilla iho rypistyy.

Yksi merkki kertoo selvästi, että olet juonut liian vähän.

– Jos huomaa, ettei ole käynyt päivän aikana pissalla, täytyy ehdottomasti juoda enemmän, Vänni sanoo.

Entä jos juo jatkuvasti päivittäin suosituksia suuremman määrän vettä?

– Juuri kukaan meistä ei tarvitse vettä yli neljää litraa. Vanha termi vesipöhö kuvaa liiallisen veden aiheuttamaa oloa hyvin: tulee turvotusta, henkeä voi alkaa ahdistaa ja vessassa täytyy käydä usein. Nälkäänsä vettä ei kannata juoda, koska vesi poistuu nopeasti mahalaukusta eikä anna täyttävää tunnetta pitkäksi aikaa. Veden juonti ruokailun yhteydessä vähentää mahdollisesti syödyn ruuan määrää, koska se täyttää vatsaa. Tämä voi auttaa esimerkiksi laihduttamisessa, Vänni sanoo.

Tämä on Kodin Kuvalehden juttu, joka on alun perin julkaistu menaiset.fi-sivustolla. Lue alkuperäinen juttu tämän linkin kautta.

Lue myös:

Nerokas apuväline viilentää lämpiminä kesäöinä – mikä parasta, se löytyy melkein joka keittiöstä

Älä huuhtele ennen kuin vilkaiset! Tämän pissan väri kertoo kehostasi

Hengitys haisee ja on jatkuva nälkä – 5 merkkiä, jotka paljastavat nestehukan

Onko sinulla samanlainen juomamaku kuin muilla? Juomakysely kertoo, mitä suomalaiset juovat kesällä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt