Yksi helppo liike paljastaa armottomasti, missä kunnossa selkälihaksesi ovat

Selkäongelmaisia on Suomessa paljon. Kokeile tätä helppoa testiä ja saat osviittaa oman selkäsi kunnosta.

1.7.2019 11:15

Oletko ajatellut, että vatsa- ja selkälihaksesi ylläpitävät joka päivä asentoasi? Työskentelevät tunnista toiseen.

Siksi on tärkeää pitää lihakset hyvässä kunnossa.

– Staattinen työ ja sen aiheuttama pitkäaikainen, jatkuva jännitys ovat omiaan heikentämään ja jopa ehkäisemään paikallista verenkiertoa. Se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ajan kuluessa lihaksen hermotukseen, sanoo testausfysiologi, valmentaja Matti Jääskeläinen.

Heikot selkälihakset voivat heijastua asentoon ja ryhtiin nopeastikin. Juuri siinä piilee riski. Selkä voi mennä köyryyn ja seisoma-asentoa voi olla vaikeaa säilyttää. Virheasento taas saattaa johtaa kipuihin ja muihin kremppoihin.

Tämän helpon liiketestin perusteella voit arvioida omien selkälihasten kykyä pitää asentosi kunnossa.

Tee testi näin:

Selkälihastestin voit suorittaa vaikka kotona maton päällä.

  • Asetu matolle makaamaan.

  • Pistä pää alaspäin ja ojenna kädet suorina ylös ja laita kämmenet lattiaan.

  • Nosta pää ja ylävartalo irti lattiasta käsillä lattiaan tukien.

Ellet pysty nostamaan rintaa ylös, on selkälihastesi kunto hälyttävä.

  • Jos onnistuu, kokeile nostaa sekä kädet ja kämmenet että pää ja rinta selvästi irti lattiasta

  • Pidä asentoa yllä 10–20 sekuntia.

Ellet jaksa tai pysty tähän, selkälihastesi kunto kaipaa harjoitusta. Onnistuessasi ja pystyessäsi helposti pitämään asentoa yllä, lihaskuntosi on tyydyttävällä tasolla.

Jos haluat helpottaa liikettä, kokeile nostaa ilmaan yksi jalka ja yksi käsi. Jos taas haluat vaikeuttaa testiä, nosta ylävartaloasi korkeammalle tai laita kädet niskan taakse.

Vahvista selkääsi

Monipuolinen liikunta on omiaan vahvistamaan selkää.

Hyvä selkälihastreeni voi olla esimerkiksi se, että nostat makuulla yhden käden ja vastakkaisen jalan ylös suorana. Tätä voi vuorotella ja toistaa useita, jopa kymmeniä kertoja oman kunnon mukaisesti.

– Staattisen työn vastapainoksi meidän tulisi muistaa lihaskunnon ohella myös lihaksiston venyttely ja rentouttaminen, Jääskeläinen muistuttaa.

Lisää asiaa kuntotestaamisesta löytyy Jääskeläisen uudesta teoksesta Suomalaisten kuntokirja (Fitra).

Lue lisää kehon ja mielen hyvinvoinnista Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?