Yksi aivoverenvuodon muoto on hyvin tappava – 3 oiretta, joiden takia lääkäriin pitää hakeutua heti

rac

Julkaistu:

Aivoverenvuodot
Suomalaistutkimus osoittaa, että jo puoli tuntia kevyttä liikuntaa viikossa suojaa tehokkaasti tappavimmalta aivoverenkiertohäiriöltä.
Oletko kuullut lukinkalvonalaisesta aivoverenvuodosta (SAV)? Se on aivoverenkiertohäiriöistä kaikkein tappavin. Jopa puolet sairastuneista kuolee kuukauden kuluessa.

Nyt verenvuodon riskeistä on saatu uutta tietoa.

Suomalaistutkimuksen mukaan jo puoli tuntia kevyttä liikuntaa viikossa laskee SAV-riskiä noin viidellä prosentilla. Hyöty kasvaa samassa suhteessa liikunnan lisäämisen kanssa.

Kevytkin hikiliikunta, kuten puolen tunnin kävely- tai pyöräilylenkki neljänä päivänä viikossa, laskee SAV-riskiä noin 20 prosenttia iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Tupakoitsijoilla liikunta laskee SAV-riskiä jopa noin kaksi kertaa enemmän kuin muulla väestöllä.

Tunnista oireet

Noin 700 suomalaista sairastuu Terveyskirjaston mukaan vuosittain lukinkalvonalaiseen aivoverenvuotoon.

Suurin osa verenvuodoista on peräisin aivovaltimopullistumien eli aneurysmien repeämisestä. Repämisessä veri vuotaa pääasiassa aivojen isoimmista valtimoista aivokalvojen väliseen tilaan, mikä nostaa kallonsisäistä painetta ja heikentää aivojen verenkiertoa.

SAV:n syynä on aivovaltimossa oleva synnynnäisesti heikko kohta. Koska valtimon sisällä on korkea paine, verisuonen seinämän heikkoon kohtaan syntyy pullistuma. Arviolta 100 000 suomalaisella on pullistuma, mutta valtaosa niistä ei kuitenkaan koskaan aiheuta oireita.

SAV vaatii välitöntä hoitoa.

Tyypillisiä oireita ovat:
  1. Äkkiä alkava kova ja hellittämätön päänsärky.
  2. Usein pahoinvointia ja oksentelua, niska tuntuu jäykältä ja silmissä on valonarkuutta.
  3. Joissain tapauksissa kouristeluja ja tajuttomuutta, joskus halvausoireita.

Minimoi riskit

Kohonnut verenpaine, tupakointi ja runsas alkoholin käyttö lisäävät SAV:n vaaraa.

– Vaikka liikunnan tuottaman hyödyn biologisesta vaikutusmekanismista ei SAV:n kohdalta ole tarkkaa tutkimusnäyttöä, liittynee alentunut riski elimistön yleisen – ja siis myös aivovaltimoiden seinämien – tulehdustilan vähenemiseen, kertoo neurokirurgi Miikka Korja Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Nykytiedon valossa SAV-riskin minimoimiseksi tärkeimmät neuvot ovat siis nämä:
  1. Lopeta tupakointi
  2. Hoida verenpaine kohdalleen
  3. Liiku säännöllisesti
  4. Vältä runsasta alkoholinkäyttöä
Arvostetussa Scientific Reports -tiedelehdessä julkaistu suomalainen seurantatutkimus selvitti noin 70 000 suomalaisesta koostuvan FINRISKI-aineiston avulla liikunnan vaikutusta SAV-riskiin.

Lue lisää mielen ja ruumiin hyvinvoinnista Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt