Eikö vatsarasva tahdo sulaa? 6 selkeää syytä – unohda piinaavat vatsarutistukset

rac

Julkaistu:

Painonhallinta
Vatsarasvan karistamista on pidetty erityisen hankalana, mutta keinoja siihen on olemassa.
Vyötärörasvan sulattamiseen kannattaa panostaa ihan jo oman terveyden ja hyvän olon takia. Vatsaonteloon kerääntyvä rasva on vaarallisinta rasvaa – hoikemmillakin.

Jos mielesi tekee viistää vyötäröltä pois sentti, kaksi tai enemmän, tarkista nämä 6 asiaa:

1. Haastatko kroppaasi?

Jos kävelet saman lenkin päivästä ja viikosta toiseen, muuta tapojasi. Kroppa tykkää haasteista. Sen on havainnut myös suosittu treenibloggaaja Anna Saivosalmi.

Avainsana tiiviimpää vastanseutuun on hänen mielestään juuri liikunta. Etenkin lihaskuntoharjoittelun ja hikisten HIIT -treenien yhdistelmällä tulee tulosta, Saivosalmi kertoi jutussamme. Liikunta vähentää vatsaontelon rasvaa, vaikkei paino laskisikaan.

2. Sokeri ja huonot hiilihydraatit

Nopeasti verensokeriin vaikuttavien valkeiden viljatuotteiden ja puhdistetun sokerin käytön rajoittamisesta ja korvaamisesta luontaisesti kuitupitoisilla hiilareilla on kaikessa painonhallinnassa hyötyä.

Ota siis lautasellesi hitaat, hyvät hiilihydraatit, kuten täysjyvävilja ja kasvikset. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei välttämättä ole tie pysyvään onneen, vaikka hiilareiden karsiminen voi näkyä vyötöllä piankin. Hiilihydraatit sitovat proteiineja ja rasvaa enemmän vettä itseensä, jolloin kehoon kertyy nestettä.

Tunne siitä, että erityisesti hiilihydraatit lihottavat, tuleekin urheilulääkäri Pippa Laukan mukaan luultavasti monelle tutusta ilmiöstä: paino nousee takaisin lähtölukemiin, kun alkaa syödä taas hiilihydraattipitoisia ruokia.

3. Miltä näyttää annoskokosi?

Annoskoolla on merkitystä. Jos ruokaa survoo kerralla ison määrän, se alkaa jo itsessään tuntua vastanseudun pönötyksenä. Äidin ohjetta syödä lautanen tyhjäksi ei siis ole pakko noudattaa.

Yksi hyvä kikka on pienemmän lautasen käyttäminen.

4. Pistä korkki kiinni

Alkoholi näkyy vyötäröllä. Nopeasti. Ei tarvitse olla lähelläkään riskirajaa, kun alkoholinkäyttö voi jo vaikeuttaa normaalipainoisenakin pysymistä.

Alkoholista saatu energia kertyy rasvakudokseksi etenkin vyötärön seudulle. Alkoholin laadulla ei ole merkitystä, vaan kaikki alkoholijuomat aiheuttavat vyötärölihavuutta.

5. Lepää riittävästi

Unen merkityksestä toitoteaan nyt kenties enemmän kuin koskaan, ja hyvä niin. Vaikka sitä ei ajattelisi, liian vähäiset unet voivat näkyä myös vastanseudulla.

Personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi sanoo, että teholiikkeiden sijaan pitäisi ensimmäiseksi tarkistaa, että kolme perusasiaa ovat kunnossa: uni, suunnitelmallisuus ja palautuminen.

– Jo se tavoite, että vyötäröstä pitäisi saada poltettua rasvaa, kertoo, että hyvin todennäköisesti parantamisen varaa on joko nukkumisen määrässä tai laadussa, tai oman syömisen suunnitelmallisuudessa. Stressi lisää rasvaa erityisesti vyötärölle, joten yleensä myös palautumisesta on jonkin verran puutetta, hän perusteli jutussamme.


6. Hillitse hotkimista

Ahmitko työpöydän ääressä tai autossa?

Etenkin vyötärörasvan sulatukseen toimii se, että teet ruokailuhetkistä tietoisia. Istu alas, hengähdä ja rauhoitu. Silloin sinulla on mahdollisuus kuunnella kehosi nälkä- ja kylläisyysviestejä. Voit huomata olevasi kylläinen vaikkei lautanen ole vielä tyhjä. Rauhallisesti syöminen ja kunnolla pureksiminen ehkäisevät myös vatsan turvotusta.
Lue lisää hyvästä ravinnosta, liikunnasta ja unesta Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt