Näin taltutat turvotuksen ja 9 muuta terveysvinkkiä, jotka kannattaa muistaa kesällä

Julkaistu:

Terveys
Itikanpuremat, auringon polttama, nestehukka. Kesä tuo mukanaan omat terveyspulmansa, joihin voi kuitenkin varautua ennalta.
Kesällä moni pitää taukoa säännöllisistä liikuntaharrastuksista ja elintavat saattavat muutenkin vähän repsottaa. Yksi viihtyy turhan pitkään auringon paahteessa, toinen terassilla.

Lohduttava sananen: pieni kesätauko tekee liikunnastakin hyvää eikä kunto romahda muutamassa viikossa. Tyystin omaa terveyttä ei kuitenkaan kannata unohtaa.

Itsestä huolehtiminen ei tarkoita kieltäymystä tai otsa rypyssä hikoilemista.

– Liikunnan ei tarvitse kesälläkään olla tiukkapipoista suorittamista, vaan itselle mieluisten ja hyvää oloa lisäävien asioiden tekemistä vaikka hyötyliikunnan muodossa, vinkkaa Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola.

Liike pitää terveenä

Esimerkiksi marjametsässä samoilu, piha- ja puutarhatyöt ja mattojen pesu ovat hyvää hyötyliikuntaa.

– Kauppa- ja asiointimatkat voi hoitaa auton sijasta pyörällä tai kävellen, ja näin kerryttää arvokkaita terveyttä edistäviä kilometrejä.

Esimerkiksi selkä tarvitsee säännöllistä liikettä pysyäkseen terveenä.

Jos hoidat selkäkipua rajoittamalla aktiivisuuttasi, teet itsellesi karhunpalveluksen. Aktiivisuus lisää verenkiertoa kipeillä alueilla, vähentää tulehdusta ja lihasjännitystä.

Vältä vaivat ja lataa akut – 10 vinkkiä

1. Riko rutiineja

Milloin olet viimeksi kokeillut jotain uutta liikuntalajia? Lajikokeilut tarjoavat uusia elämyksiä ja haasteita kropalle. Hyödynnä kesällä vaikka ulkoliikuntapaikkoja ja -maastoja. Ulkona liikkuminen on ilmaista ja virkistää mieltä.


2. Pidä peruskuntoa yllä hyötyliikunnalla

Poimi marjoja, puuhaile puutarhassa, pyöräile tai kävele kauppaan tai tutustu lomakohteeseen jalkaisin auton sijaan.

3. Rentoudu luonnossa

Samoile metsässä, ihaile kauniita maisemia ja kuuntele metsän ääniä. Rentoutuminen vähentää jännitystä, rauhoittaa mieltä ja lievittää kipuja.

4. Ota iisisti!

Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa palautua. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten harrastus, ystävien tapaaminen tai leppoisa oleskelu.


5. Taltuta turvotus

Onko edessä pitkä pätkä istumista autossa tai lentokoneessa? Se voi lisätä vatsan turvotusta, sillä istuma-asento on suolelle hankalin. Vältä syömästä mega-ateriaa juuri ennen reissua, jätä pois ilmaa keräävät syömiset ja tauota istumisesta.

Nauti suolaa ja nopeita hiilihydraatteja kesällä ja muutenkin maltilla. Esimerkiksi valkoinen vilja sisältää paljon nopeita hiilihydraatteja. Ne keräävät nestettä elimistöön ja voivat aiheuttaa ilmapallomaisen turvotuksen.
6. Puhdista haavat huolellisesti

Lämmin ja kostea ilma lisäävät kesällä tulehdusriskiä. Pienetkin haavat on hyvä putsata kunnolla, varsinkin jos niihin on päässyt multaa tai muuta likaa.


7. Juo riittävästi

Lämpö, liikunta ja alkoholipitoiset juomat lisäävät nesteen tarvetta. Jano on jo liian myöhäinen signaali siitä, että kroppa tarvitsee nesteitä. Muista siis juoda riittävästi.

Nestehukka voi aiheuttaa nopeastikin väsymystä, päänsärkyä ja ärtyneisyyttä.
8. Varaa kotiapteekkiin antihistamiinia ja hydrokortisonia

Esimerkiksi hyttynen aiheuttaa käytännössä allergisen reaktion. Silloin antihistamiini ja hydrokortisonivoide voivat olla paikallaan.

Hydrokortisonia voi käyttää myös auringonpolttaman hoitoon. Kuumottavaa ja punoittavaa ihoa voi lisäksi viilentää joko vesisuihkun tai viileällä vedellä kostutetun pyyhkeen avulla.

Muista kuitenkin, että hydrokortisoni ei kuulu jatkuvaan käyttöön eikä sitä pidä levittää herkille ihoalueille.

9. Muista suojata ihosi kunnolla

Pystytä aurinkoa vastaan suoja vankoilla voiteilla ja vaatteilla. Vetäydy keskipäivän paahteessa varjoon. Muista myös, että pilvinenkään päivä ei estä säteilyä.

10. Korkki auki kohtuudella

Kuppi kallistuu monella mökillä grilliruoan seurana. Jatkuvasta tissuttelusta ei ole muuta kuin haittaa. Alkoholi lisää esimerkiksi riskiä vaaratilanteisiin, koska se heikentää koordinaatiota, arvostelukykyä ja liikkeiden hallintaa. Se on myös myrkkyä elimistön joka solulle.

Alkoholi vaikuttaa varsinkin maksaan ja haimaan. Jo kuukauden runsas alkoholinkäyttö eli loma-aikana juominen saattaa aiheuttaa jopa akuutin maksatulehduksen.

Muistitko, että naisilla kahden viinilasillisen nauttiminen joka ilta ylittää riskirajan?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt