Yksinkertainen testi paljastaa totuuden jalkojesi voimasta – näin sinun pitäisi siinä pärjätä

Julkaistu:

Sport
Vauhditon pituushyppy kertoo lantion, pakaroiden ja jalkojen voimasta.
Jos tahdot tietää, millä tolalla jalkojesi ponnistusvoima on, testaa vauhditonta pituushyppyä.

Vauhditon pituushyppy on yksinkertainen, mutta tehokas testiliike. Se antaa suuntaa myös keskivartalon kunnosta, sillä pituushypyssä miltei kaikki kropan lihakset tekevät yhteistyötä.

Katso lopusta suuntaa antavat tulostaulukot miehille ja naisille. Ylitätkö kriittisen senttirajan? Karkeasti ottaen hyvän tuloksen raja naisilla on noin 180 senttiä, miehillä 230.

Liike paljastaa muun muassa seuraavia asioita kehostasi:

  1. Vauhditon pituushyppy kertoo lantion alueen, reisien ja pakaroiden voimasta. Koko alakroppa tekee ponnistuksessa lujasti töitä, varsinkin kehon takaketju, joka on monella etupuolta heikompi.
  2. Se mittaa myös ponnistus- ja nopeusvoimaa. Tätä ominaisuutta on hyvä harjoittaa varsinkin, kun ikää tulee. Pitkä hyppy vaatii nopeaa, terävää ponnistusta jaloilta.
  3. Myös keskivartalo on töissä syviä lihaksia myöten. Hyppy on ponneton, jos core laiskottelee.
  4. Kädet rytmittävät liikettä, joten käsilihaksistakin on hyötyä.
  5. Vauhdittomassa pituushypyssä koko kehon lihakset tekevät töitä yhdessä. Saat siis osviittaa siitä, miten kroppasi toimii kokonaisuutena.
Tee näin: Seiso viivan tai muun merkin takana jalat hiukan harallaan. Ponnista omalla tyylillä tasajalkahyppyyn. Ota vauhtia myös käsillä. Laskeudu molemmille jaloille. Mittaa tulos mittanauhalla.

Näin tulkitset tuloksia

Naiset

Hyvä: 181 cm tai enemmän

Keskitaso: 171–180 cm

Heikko: 170 cm tai alle

Miehet

Hyvä: 231 cm tai enemmän

Keskitaso: 221–230 cm

Heikko: 220 cm tai alle

Artikkelin on tuottanut Sport-lehti, ja se on julkaistu ensin Menaiset.fi:ssä. Voit lukea alkuperäisen jutun täältä.

Lue myös:

Istutko paljon? Testaa, pystytkö tekemään tämän lahjomattoman liikkeen – avaa jumit, parantaa liikkuvuutta ja vahvistaa selkää

Pystytkö tähän kyykkytestiin? Jos et, on syytä huolestua – ”Heikot jalat menevät asennosta nopeasti jumiin”

Perinteinen venyttely ei olekaan paras lääke selkäjumiin: testaa superliike skorpioni, joka avaa vielä hartiatkin

Punnerrusten määrä voi ennustaa riskiä vakavaan sairauteen – tee 30 sekunnin testi ja katso, onko yläkropassasi yhtä paljon voimaa kuin ikäisilläsi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt