Kiristääkö niskaa? Tämä yksinkertainen liike tuo avun

rac

Julkaistu:

Niskajumit
Liikkeen jujuna on ottaa niskalta kaikki jännitys pois.
Niska kipuilee, päätä on jopa vaikea kääntää ja muutenkin tuntuu kireältä. Näin käy välillä meille kaikille. Ensiapuna voi käyttää tätä yksinkertaista liikettä, joka antaa niskan hiljalleen rentoutua ja siten niskan liikelaajuus vähitellen palautuu.
  • Katso liike yllä olevalta videolta.
Liikkeen jujuna on ottaa niskalta kaikki jännitys pois ja antaa liikkeen rentouttaa jännittyneitä lihaksia. Liike myös auttaa kudosten aineenvaihdunnan tehostamisessa, jolloin saadaan soluille kuljetettua happea ja siten jumia sulateltua.

Liike menee näin:

  • Käy lattialle pehmeän maton päälle polvillesi. Tuo kädet matolle ja päälaki lattiaan. Tässä vaiheessa on tärkeää varata paino käsille, jotta niska saa olla ihan rentona.
  • Lähde kiertämään päätä puolelta toiselle välttäen kipua – kiertoa ei siis pidä pakottaa niin pitkälle, että sattuu. Ajattele liikerata niin, että lattiakosketus kulkee korvasta korvaan päälaen kautta. Jos kampaus menee sekaisin, teet jotain oikein.
  • Aluksi liike voi olla hyvinkin pieni, jos niska on erityisen kireänä. Hiljalleen voit lisätä liikerataa, kun niska rentoutuu. Jos saat korvankin lattiaan, myös rintaranka pääsee mukaan liikkeeseen.
  • Jos liike on vaikea toteuttaa lattialla, voit kokeilla sitä myös matalalla korokkeella, kuten sohvapöydällä. Laita pehmusteeksi vaikkapa viltti.
Toista noin 20 kertaa liikettä pari kertaa päivässä silloin, kun niskan kireys vaivaa.


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Tämä kotitreeni sujuu, vaikka ylipainoa olisi reippaastikin – saat tuloksia 4 liikkeellä

Vaivaako hiirikäsi? Pidä oireet loitolla helpolla rannejumpalla, jonka ehdit tehdä kesken työpäivän

Näin juokset ensimmäisen kilometrisi – tällä 3 viikon ohjelmalla onnistut yllättävän helposti

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt