Salakavalan sokerin jättäminen voi olla avain painonpudotukseen – Marin ja Juuson useita kiloja vieneet vinkit ja 3 muuta tapaa karsia sokeria

Sokerin osuutta omassa ruokavaliossa on hyvä pysähtyä tarkastelemaan etenkin silloin, jos painonhallinta tuntuu vaikealta.

Tiesitkö, että ketsupissa saattaa olla jopa viidesosa sokeria? Myös juomat voivat olla sokeripommeja.

31.5.2019 11:17

Kerroimme muutama päivä sitten suurperheen äidistä Mirvasta, 41, joka on muuttunut vuodessa satakiloisesta sohvaperunasta aikuismalliksi.

Aluksi Mirva jätti pois vain sokerin. Kiloja alkoi lähteä jo tällä tyylillä.

Sokeri sisältää paljon energiaa. Sen karsiminen kannattaa – myös siksi, että sokerin runsas saanti voi vaikuttaa terveyteesi isostikin.

Listasimme viisi käytännöllistä tapaa karsia pois sokeria.

1. Valitse tuote, jossa lukee ”ei lisättyä sokeria”

Joissain tuotteissa kerrotaan jo erikseen, jos niihin ei ole lisätty sokeria.

Esimerkiksi sadassa grammassa ketsuppia voi olla jopa 20 grammaa sokeria. Valitse siis mahdollisuuksien mukaan versio, johon sitä ei ole lisätty.

2. Jätä pois virvoitusjuomat

Sokeroiduissa limsoissa ja mehuissa lymyää paljon sokeria. Niitä päivittäin nauttivat saattavat tuoreen tutkimuksen perusteella jopa menehtyä muita nuorempina.

Virvokkeiden pois jättäminen on vauhdittanut muun muassa Juuson painonpudotusta.

– Olin juonut ensimmäiset 22 vuotta elämästäni mehua ja limsaa. Veden juonti oli aluksi kauhistus, mutta päätin opetella. Täytin aina kaksi isoa tyhjennettyä limsapulloa vedellä ja laitoin ne jääkaappiin. Pullojen piti olla tyhjiä illalla, Juuso kertoi jutussamme.

Riittävällä vedenjuonnilla oli osuutensa siinä, että kolmessa vuodessa Juuso onnistui pudottamaan 42 kiloa.

3. Pistä välipalat sokerisyyniin

Erilaisissa energiapatukoissa ja -juomissa voi olla paljon sokeria, vaikka niitä ”terveellisinä” mainostettaisiinkin. Ne voivat pitää näläntunteen poissa vain vähän aikaa, eli niistä ei ole juurikaan painonhallinnassa.

Esimerkiksi marjat ja pähkinät tai sokeroimattomat maitotuotteet ovat parempia valintoja.

Jäätelönkin voi tehdä itse vaikka pakastetuista ja soseutetuista marjoista ja hedelmistä.

4. Tee itse ruokasi

Sokerittomalle ruokavaliolle ryhtynyt Mari, 33, kertoi syynäävänsä tarkkaan sokerit kaikesta ruuasta. Usein se ei ole tarpeen, sillä hän valmistaa ruokansa pitkälti itse. Silloin välttyy helpoiten esimerkiksi valmiskastikkeissa ja -marinadeissa mahdollisesti lymyävältä sokerilta.

Sokerittoman ruokavalion vaikutukset olivat positiiviset: Mari alkoi voida paremmin ja laihtui 18 kiloa.

5. Herkuttele vähemmällä sokerilla

Satakiloisesta mallin mittoihin kaventunut Mirva kertoi pitäneensä karkkipäivän, mutta ostaneensa maitosuklaan sijaan raakasuklaata. Suklaidenkin sokeripitoisuuksissa voi olla isoja eroja.

Jos pidät erityisesti jäätelöstä, oletko kokeillut tehdä sitä itse? Esimerkiksi niin, että pakastat hedelmiä ja soseutat ne sellaisenaan tai yhdistät niihin vaikka lorauksen suosimaasi maitotuotetta. Silloin vältyt lisätyltä sokerilta.

Kansainvälinen sokerinsaantisuositus koskee ainoastaan lisättyä sokeria, eli tuoreista hedelmistä tai kasviksista saatavista sokereista ei tarvitse liiaksi huolestua. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuivatuissa hedelmissä sokeria voi olla varsin paljon, jolloin niiden ahmiminen ei varsinaisesti edistä painonhallintaa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?