”Aivosumu” vei Ainon voimat – sai energiansa takaisin vasta korjattuaan kolme keskeistä asiaa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

”Aivosumu” vei Ainon voimat – sai energiansa takaisin vasta korjattuaan kolme keskeistä asiaa

”Kuin joku olisi vaihtanut huonot patterit parempiin”, kuvailee Aino mielen kirkastumista.

Aino ajatteli pitkään, että vetämätön olo on ihan normaalia.

28.5.2019 14:38

Kun elämässä on paljon meneillään, palautumiselle ei aina jää riittävästi aikaa. Väsymys on silloin normaali reaktio.

Mikäli väsymys ei hellitä lepäämällä ja pää tuntuu tukkoiselta, voit kärsiä niin sanotusta aivosumusta.

– Se on vähän epämääräinen termi, mutta kyllä sellainen ilmiö tunnetaan, sanoo Terveystalon johtava työterveyspsykologi Antti Aro.

Käytännössä aivosumu viittaa tilanteeseen, jossa aivot ovat ylikuormittuneet ja ihmisen toiminnanohjaus alkaa salpautua. Ajatus ei kulje eivätkä arkiset asiatkaan tahdo onnistua.

Aivotkaan eivät jaksa kaikkea

Aivosumu voi ilmetä väsymyksenä, hajamielisyytenä ja keskittymiskyvyn puutteena.

Oireet ovat useimmiten lieviä ja menevät huilaamalla ohi.

– Tavallisin tilanne on se, että ärsykkeitä on liikaa ja aivot suojelevat itseään. Ne lakkaavat vastaanottamasta mitään, menevät ikään kuin tilttiin, Aro sanoo.

Ylikuormittuneena aivoponnistuksia vaativista tehtävistä kuten ristikkojen ratkomisesta ei tule mitään.

”Ajattelin, että aivosumu on normaali juttu”

Aino Papinniemi, 26, tunsi jo teini-iässä, että pää oli usein oudon sumuinen. Hänen oli vaikea keskittyä ja sietää stressiä.

– Ajattelin kuitenkin, että se on ihan normaali juttu, Aino sanoo.

Oireiden syy lymysi Ainon elämäntavoissa. Nukkuminen ja syöminen olivat kehnoa ja Aino kärsi toistuvista tulehduksista, kuten vaikeasta atooppisesta ihottumasta.

– Olin äreä ja reaktiivinen. En paras itseni vaan sumea. Asioihin oli vaikea tarttua, Aino kuvailee.

Samea olo vaikutti myös ihmissuhteisiin.

– Vetäydyin aika lailla omiin oloihini. Aloin käyttää oireitani syynä siihen, että en lähtenyt mihinkään.

Liikunta on erinomainen tapa kohentaa aivojen terveyttä ja jaksamista.

Pyhä kolminaisuus

Rähmäisyyttä kesti vuosia. Parikymppisenä Aino alkoi havahtua olotilaansa ja aloitti elämäntapamuutoksen.

Hän ryhtyi liikkumaan ja trimmasi ruokavaliostaan pois huonot hiilihydraatit, kuten sokerin ja vehnän. Tilalle tuli muun muassa hyviä rasvoja, jotka hellivät aivoja.

– Uni, ravinnerikas ruoka ja treeni ovat pyhä kolminaisuus. Yleinen henkinen energiani kasvoi ihan älyttömästi kun olin ymmärtänyt kaikkien kolmen merkityksen.

Vasta myöhemmin Aino kuuli ensi kerran sanan aivosumu.

– Se ei ole tieteellinen termi, mutta selkeä ja kansankielinen. Jos joku olisi kertonut minulle nuorena, että ilmiö on todellinen ja että siihen voi itse vaikuttaa, monta vuotta rämpimistä olisi jäänyt pois.

Milloin lääkäriin?

Jos aivosumun kaltaiset oireet pahenevat eikä lepääminen auta, kannattaa mennä lääkäriin. Joskus aivosumun taustalla voi olla jokin sairaus.

Turhan moni puskee eteenpäin uupumukseen saakka, koska ei huomaa kuorman kasvamista.

– Väsymys kehittyy usein pikkuhiljaa ja siihen tottuu eikä enää muista, millaista oli olla virkeä, Antti Aro sanoo.

Päivittäinen palautuminen on paras tapa ehkäistä aivosumua. Silloin aivot saavat lepoa ja niistä poistuu kuona-aineita.

Kuin patterit olisi vaihdettu

Ainon avosumu hälveni pikkuhiljaa. Ero entiseen oli valtava.

– Sain lisää paineensietokykyä, luovuutta ja idearikkautta. Kuin joku olisi vaihtanut huonot patterit parempiin.

Aivojen ja mielen terveys sekä suorituskyky ovat aiheita, joista valmentajana ja yrittäjänä työskentelevä Aino haluaa puhua myös muille. Mielen hyvinvointia ei voi erottaa kehon hyvinvoinnista.

– On syy aivosumuun mikä vain, kokonaisvaltaisesti terveellisillä elämäntavoilla ei tilanne ainakaan muutu huonommaksi. Aika ja vaiva, mitä joudut uusiin elämäntapoihin laittamaan, on pieni hinta siitä, mitä saat niillä takaisin. Aivojen hyvinvointi vaikuttaa myös siihen, jaksatko tehdä sinulle tärkeitä asioita ja oletko onnellinen.

6 tapaa virkistää mieltä

  1. Nuku riittävästi.

  2. Ota päivätorkut, jos se on mahdollista.

  3. Pidä mikrotaukoja töissä. Tällä voi olla yllättävän iso vaikutus vireystilaan.

  4. Syö säännöllisesti ja terveellisesti.

  5. Liiku.

  6. Vietä päivittäin aikaa ilman älypuhelinta ja muita päätelaitteita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?