Sillä miten aloitat aamusi voi olla iso merkitys vatsalle – selvitä 6 kysymyksellä, teetkö jo päivän alussa itsellesi vaivihkaa tukalan olon

Julkaistu:

Vatsa ja suolisto
Niinkin tavallinen syy kuin stressi hidastaa usein suolen toimintaa.
Miksi aamurutiinit ovat tärkeitä?

Esimerkiksi siksi, että kun asioita toistaa tarpeeksi, ne muuttuvat luonnollisiksi tavoiksi. Tavat puolestaan tukevat terveyttä ja hyvinvointia paremmin kuin lyhyet kuurit tai epäsäännölliset elintavat.

Aamutoimilla voi luoda koko päivään hyvän olon.

Tällä kaikella on merkitystä myös vatsan ja suoliston hyvinvoinnille.

Kysy itseltäsi nämä 6 asiaa, jotka voivat vaivihkaa vaikuttaa aamulla vatsasi hyvinvointiin:

1. Alkaako aamu kaaoksessa ja stressissä?

Suolisto on tahdosta riippumatonta lihasta. Siihen vaikuttavat niin stressi kuin pielessä oleva unirytmi. Ne voivat jämäyttää suolen tai saada aikaan ripulia. Stressaantuneena turvotuksen myös kokee paljon voimakkaammin.

2. Jääkö vessassa käyntikin välistä?

Ulosteen väkisin puskeminen on haitallista, mutta kun pytylle on tarvetta mennä, mene! Muuten uloste voi jopa peruuttaa takaisinpäin. Se saattaa aiheuttaa ummetusta.

3. Liikutko?

Liikunta auttaa ruuansulatusongelmiin ja helpottaa turvotusta. Työmatkaliikunta virkistää aamulla ja on kaikille hyvästä.

Tai kokeile aamulla vaikka muutamia helppoja ja lempeitä venytysliikkeitä. Esimerkiksi eteentaivutus on alaraajoille ja selälle hyvä venytys, joka samalla rentouttaa. Koska liike luo painetta vatsanseudulle, se laittaa myös ruuansulatuksen liikkeelle.

4. Juotko heti herättyäsi vettä?

Veden juonti parantaa aineenvaihduntaa, mikä tarkoittaa myös parempaa ruoansulatusta. Kun vettä juo tyhjään vatsaan, ei tunne yhtä herkästi nälkää, mikä voi auttaa myös painonhallinnassa.

On väitetty, että sitruunavesi – varsinkin lämmin tai kuuma – voi auttaa ruoansulatuksessa ja vähentää turvotusta. Mikään ihmejuoma se ei silti ole, vaikka sitruunat sisältävätkin esimerkiksi runsaasti antioksidantteja.


5. Popsitko tyhjään mahaan varmuuden vuoksi vitamiineja?

Lähtökohtaisesti on aina parempi hankkia ravintoaineet ruoasta kuin popsia pillereitä.

Rautavalmisteet ja hapokkaat vitamiinit kuten C-vitamiini ja foolihappo (B9-vitamiini) voivat myös aiheuttaa pahoinvointia, jos ne nauttii tyhjään vatsaan.

6. Jääkö aamupala syömättä – tai typistyykö se pelkäksi kahviksi?

Ravitseva ja kuitupitoinen aamupala on monen terveysalan ammattilaisen suositus. Se tekee hyvää ruoansulatukselle ja pitää nälän poissa pidempään.

Pelkkä kahvi tyhjään vatsaan voi ärsyttää etenkin herkkävatsaisimpia. Kahvi on hapokasta, keinotekoisen makeutusaineen lisääminen voi pahentaa asiaa – ne voivat muodostaa kaasuja ja olosta voi tulla ikävä.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi kaura auttaa suolistoa pysymään kunnossa. Se voi auttaa laskemaan kolesterolitasoja ja se tasaa verensokerin piikkejä.

Me Naiset kirjoitti aiemmin Millasta, jonka vatsavaivat vähenivät huomattavasti, kun hän alkoi nautti aamuisin kaurapuuroa. Aiemmin aamupalat olivat jääneet melko pieniksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt