Haluatko 5 prosenttia lisää voimaa saman tien? Hyödynnä tämä täysin yllättävä treenijippo - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Haluatko 5 prosenttia lisää voimaa saman tien? Hyödynnä tämä täysin yllättävä treenijippo

Jos olet tottunut treenaamaan yksin tai erittäin hiljaisina treeniaikoina, kokeile treeniä hieman vilkkaampaan ajankohtaan. Se saattaa tuoda uutta buustia treeniisi!

Jos olet tottunut treenaamaan yksin tai erittäin hiljaisina treeniaikoina, kokeile treeniä hieman vilkkaampaan ajankohtaan. Se saattaa tuoda uutta buustia treeniisi!

Julkaistu: 18.5.2019 12:05

Kokeile huviksesi treeniä aavistuksen vilkkaampaan aikaan tai vilkkaammassa paikassa.

”Minua ei muiden mielipiteet kiinnosta, olen oman tieni kulkija!” Kyllä. Näin haluamme itsellemme usein uskotella. Mutta muiden mielipiteet ja tarkkailu vaikuttavat tekemisiimme yllättävän paljon – tutkitusti.

Sen osoittaa myös tämä mielenkiintoinen voimatreenitutkimus. Hyödynnä sen löydökset ja lisää voimaasi saman tien!

Käyttäydymme eri tavalla silloin kun olemme yksin tai toisten seurassa. Samoin seura, tarkkailu ja toisten ihmisten läsnäolo vaikuttavat tekemisiimme ja suorituskykyymme monenlaisissa henkistä ja fyysistä suorituskykyä mittaavissa testeissä. Mutta miten vastakkaisen sukupuolen läsnäolo vaikuttaa voimatuloksiin?

Vastakkainen sukupuoli tarkkailee: Voima kasvaa kohisten!

Tutkijat teettivät kaksi voimatestiä eri tilanteissa. Joko niin, että läsnä oli vain tutkimusta johtava mieshenkilö tai niin, että läsnä oli tutkimusjohtajan lisäksi kaksi vastakkaisen sukupuolen edustajaa. He olivat mukana testitilanteessa. Tutkittavalle sanottiin, että he ovat tutkimusavustajia.

Sekä penkkipunnerrus- että jalkaprässitulos parani miestreenaajilla merkittävästi, kun läsnä oli kaksi naistarkkailijaa.

Penkkipunnerrus- ja jalkaprässitulos kohenee heti, kun suoritusta seuraa pari vastakkaisen sukupuolen edustajaa.

Penkkipunnerrus- ja jalkaprässitulos kohenee heti, kun suoritusta seuraa pari vastakkaisen sukupuolen edustajaa.

Penkkipunnerrus- ja jalkaprässitulos kohentuivat molemmat noin 5 prosenttia verrattuna tilanteeseen, jossa oli läsnä vain miespuolinen tutkimusjohtaja. 5 prosenttia on voimatestissä hyvin merkittävä parannus. Tutkijat havaitsivat samanlaisen parannuksen myös naistreenaajilla.

Mistä on kyse?

Tutkijat ovat myös saaneet selville, että miehet esimerkiksi lahjoittavat hyväntekeväisyyteen enemmän rahaa silloin, kun kerääjänä on miehen sijasta nainen. Naiset taas lahjoittavat yhtä paljon mies- ja naiskerääjälle. Voimatulosten kohdalla kyse ei kuitenkaan näytä olevan pelkästään siitä, että ainoastaan herrat yrittävät hurmata leidit loistavilla voimatuloksillaan. Nimittäin selkeä ja samanlainen voimatuloksen paraneminen havaittiin myös naisilla.

Mekanismi saattaa siis olla fyysistä suorituskykyä mittaavissa testeissä erilainen kuin esimerkiksi lahjoittamisen kohdalla, jolloin miehet oletettavasti pyrkivät antamaan itsestään suotuisan ja vauraan kuvan naiskerääjälle. Myös 6 minuutin kävelytestissä on havaittu, että yleisön läsnäolo parantaa suoritusta.

Oli miten oli, tarkkailijat ja erityisesti vastakkaista sukupuolta olevat tarkkailijat näyttävät pistävän buustia tekemiseen ja parantavan suoritusta!

Näin hyödynnät tietoa

Vaikka tähän tietoon voi toki suhtautua hieman kieli poskessa, voi sitä myös oikeasti hyödyntää. Vaikkapa näin:

  • Jos olet tottunut treenaamaan erittäin hiljaiseen aikaan, kokeile huviksesi treeniä aavistuksen vilkkaampaan aikaan tai vilkkaammassa paikassa.

  • Jos olet treenannut aikaisemmin kuntosalilla, jossa käy pelkästään tai lähes pelkästään oman sukupuolesi edustajia, kokeile vaihtaa paikkaa niin kutsutulle sekasalille. Se saattaa hyvinkin pistää raudat liikkumaan tehokkaammin.

  • Jos kokeilet kuntosalilla uusia ennätyksiä, pyydä varmistajaksi vastakkaisen sukupuolen edustaja. Saat todennäköisesti itsestäsi enemmän irti!

Lähde: Baker ym. 2011. Presence of Observers Increases One Repetition Maximum in College-age Males and Females. International journal of exercise science. 4(3): 199–203.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin.

Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä: www.suomimies.fi ja Facebookissa.

Tuoreimmat osastosta