Vedätkö vatsaa jatkuvasti sisään? Lopeta heti – se voi aiheuttaa yllättäviä terveysongelmia

Julkaistu:

Me Naiset
Moni nainen ja mies vetää vatsaa sisään tottumuksesta, sillä litteää vatsaa ihannoidaan. Ei kannattaisi, varoittaa urheilufysioterapeutti ja personal trainer.
Korsetti kuntoon! Tuttu ajatus kaikille, jotka ovat 2000-luvulla jossain jumpassa käyneet. Ja mikäpä siinä: kun syvät vatsalihakset ovat kunnossa, keho on tasapainossa ja ryhti pysyy uljaana.

Mutta jos nyt suoristit ryhtisi ja vedit sisäisen korsettisi piukaksi, lopeta! Vatsan sisään vetäminen voi olla syy yllättäville terveysongelmille.

Urheilufysioterapeutti ja personal trainer Jani Parkkinen näkee työssään usein kestojännityksiä keskivartalolla. Olemmeko sisäistäneet tiukan korsetin jo niin hyvin, että emme osaa rentouttaa vatsalihaksiamme?

– Se on hyvin yleistä, eikä ollenkaan pelkästään naisten ongelma. Meillä kulttuurinen ihanne saa sekä miehet että naiset vetämään vatsaa sisään, hän sanoo.

Kulttuurinen ihanne saa meidät vetämään vatsaa sisään.

Mitä se sitten haittaa? Parkkinen selittää, että kun pinnallisia vatsalihaksia jännittää ja vatsaa vetää sisään, keskivartalon syvien lihasten toiminta vaikeutuu. Alhaalla lantionpohjan lihakset ovat ongelmissa, ylhäällä taas pallea.

– Pallea on isoin hengityslihaksemme, ja kun keskivartaloa jännittää turhaan, hengityksestä tulee työläämpää. Keho ottaa levossakin käyttöön apuhengityslihakset rintakehästä, yläselästä ja niskan alueelta. Se taas voi aiheuttaa esimerkiksi niska- ja hartiakipuja.

Hengitystään tarkkailemalla voi analysoida, miten oma pallea toimii. Kun makaa selällään ja hengittää rennosti sisään, vatsan pitäisi vähän laajentua joka suuntaan. Jos sisäänhengityksessä rintakehä liikkuu ulos ja napa sisään, hengityksen toiminnassa ja vatsan rentoudessa on toivomisen varaa.

Tilannetta voi korjata itsekin, kun keskittyy hengitykseensä; tämän Parkkisen blogimerkinnän lopussa on pari videota hengityksen tarkkailun avuksi. Rentouttakin voi treenata.

Aloittaa vaikka siitä, että jännittää ja rentouttaa kehoa alue kerrallaan, selinmakuulla. Siitä huomaa, missä on kireyksiä.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Me Naisissa. Voit lukea sen täältä.

Lue myös

Pystytkö tähän kyykkytestiin? Jos et, on syytä huolestua – ”Heikot jalat menevät asennosta nopeasti jumiin”

Miisa Nuorgam, 26, julkaisi somessa kuvan mahamakkaroistaan ja kehottaa muitakin tekemään samoin – taustalla tärkeä syy

Vaginan painonnostojumppa takaa vahvempia orgasmeja ja auttaa pömppikseen – fysioterapeutilta tarkat treeniohjeet

Haaveissa kivuton selkä ja kapeampi vyötärö? Salaisuus on unohdettu lannelihas, joka on monella heikko – tarvitset vain 2 täsmäliikettä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt