Ravitsemusterapeutilla on yksinkertainen annoskikka, jolla aterian kaloreista saa helposti puolet pois

Julkaistu:

Painonhallinta
Annoskoolla on merkitystä, mutta maha ei kaloreita tunnista.
Ei yksin laatu, mutta myös määrä. Painonhallinnassa ratkaisee pitkälti se, kuinka paljon syö ja kuinka paljon kuluttaa. Kun kulutus on suurempi kuin tankkaus, paino putoaa.

Maha ei kuitenkaan tunnista ruokien energiasisältöjä, kuten tässä jutussa todettiin. Kylläisyyden tunne tulee siitä, kuinka paljon mahaan tulee ruokaa.

Vatsaa voikin huijata vaikka sillä, että tuuppaa lautaselle runsaasti kasviksia tai syö keittoa, jossa on runsaasti vettä.

Australialaisella ravitsemusterapeutilla Paulalla on helppo lähestymistapa: nipistä proteiinista ja vaaleista hiilihydraateista, tukevoita annosta kasviksilla.

– Huomaa ero! hän kirjoittaa Instagram-tilillään esitellessään samoista raaka-aineista tehtyjä annoksia, joiden kaloritiheydet eroavat toisistaan huomattavasti.

Annoksia on esitelty muun muassa Body&Soul- sekä Insider-julkaisuissa.



Runsaskalorisemmassa annoksessa on kaksi kertaa enemmän lihaa ja kaksi kertaa enemmän riisiä kuin kevyemmässä ateriassa. Kasviksia 400 kilokalorin annoksessa on sen sijaan 800 kalorin ateriaa enemmän.



Samankaltaisia vertailuja ovat esittäneet muutkin.



Kevyemmässä annoksessa on yksi kananmuna ja yksi leipä vähemmän kuin tuhdimmassa. Lehtikaalia ja appelsiinia siinä sen sijaan on tuhdimpaa annosta enemmän.

/

Tässä annosvertailussa kalorit notkahtavat muun muassa banaaneita vähentämällä.

Laimenna ja kevennä

Kaloreita ei tarvitse laskea yhteen, se ei tutkimusten mukaan edes ole tehokas keino laihtua. Puhumattakaan siitä, että yrittää syödä mahdollisimman vähän painoa pudottaakseen.
Kun lisäät esimerkiksi porkkanaa, kukkakaalia, tomaattia, kurkkua tai kesäkurpitsaa vaikkapa laatikkoruokiin tai kastikkeisiin, vähennät annosten kaloritiheyttä, mutta tulet yhtä kylläiseksi. Jos olet aikaisemmin kauhonut lautaselle lähinnä perunaa ja lihaa, ateriaa kevenee kasviksiin vaihtamalla kuin itsestään.

Juomillakin on väliä. Esimerkiksi: jos juot kolme lasia kevytmaitoa päivässä, maidon vaihtaminen rasvattomaan vähentää vuodessa peräti 24 000 kilokaloria.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt