Taas sain raivarit! 5 tapaa käsitellä voimakkaita tunteita

Julkaistu:

Tunteet
Ikävimmätkin tuntemukset voivat selkeyttää huomaamaan, mitä oikeasti ajattelee ja kokee sisimmässään.
Sekä positiiviset että negatiiviset tunteet kuuluvat elämään. Vihakin, vaikka sitä voi olla vaikea sulattaa.

Vihaan voi liittyä häpeää ja voimakaskin ajatus siitä, että tunne on paha. Sellainen, jota ei saa ilmaista millään tavoin.

– Näin ei kuitenkaan kannata ajatella, koska tunteet eivät ole hyviä tai huonoja, vaan liittyvät aina tilanteeseen, jossa ne koetaan, sanoo psykoterapeutti tässä jutussa.

Kaikenlaiset tunnereaktiot ovat osa normaalia elämää. Ihmiset eivät vain aina tajua, kuinka tunteet voivat ohjailla heitä.

Joskus tunne voi lukita ihmisen toimimaan tavalla, joka on hänelle itselleen haitallinen. Jos tällaiset tunnelukot ovat niskan päällä, omat tarpeet eivät välttämättä tyydyty esimerkiksi parisuhteessa.

5 tapaa käsitellä tunteita

Tunteet kertovat meille jotakin itsestämme. Viha, ahdistus, suru, kipu ja kaipauskin.

– Yleensä tunnereaktio on tarkoituksenmukainen. Esimerkiksi uhkaava tilanne herättää pelon tai vihan. Se saa pakenemaan tai puolustautumaan. Rakkauden ja välittämisen tunteet suuntautuvat kohteeseen, joka herättää ihastusta ja hellyyttä, Suomen Mielenterveysseura tiivistää.

Ikävimmätkin tuntemukset voivat selkeyttää huomaamaan, mitä oikeasti ajattelee ja tuntee. Vihakin voi toimia hyödyksesi, jos se tuuppaa sinua jollain tavalla eteenpäin. Pitkittyessään negatiiviset voivat kuitenkin uhata omaa hyvinvointia.

Kokeile tunteiden kohtaamiseen esimerkiksi näitä keinoja:

1. Pysähdy

Jos tunteet nousevat esimerkiksi jossain tilanteessa niin voimakkaiksi, että olet menettämässä oman käyttäytymisesi hallinnan, ota aikalisä. Vetäytyminen ja pieni etäisyys voivat antaa uudenlaista perspektiivin.

2. Kirjoita

Kirjoittaminen – tapahtuu se tietokoneelle tai paperille – on hyvä keino purkaa ja jäsentää tunteita. Voit antaa ajatusten tulvia aivan vapaasti.

3. Meditoi

Tietoisuusharjoittelu – eli meditaatio tai mindfulness – tarkoittaa keskittymistä tähän hetkeen. Se on myös oman mielen tyynnyttämistä. Meditaatio voi olla hyvää vastapainoa tilanteissa, joissa tuntee olevansa tunteittensa vietävissä.

Yksi käytännön esimerkki on hengitysharjoitus. Syvä ja rauhallinen hengitys auttaa tyynnyttämään mieltä ja hermostoa.
4. Jaa tunteesi toiselle

Tunteiden jakaminen toiselle, ystävälle tai kumppanille, on hyödyllistä. Puhuminen auttaa sekä jäsentämään omia tunteita että syventämään ihmissuhdetta.

– Se lähentää, ihan vieraitakin. Sitä alkaa ymmärtää toista, mitä toinen on kokenut, millaisia eväitä ja taakkoja toinen kantaa repussaan, sanoo skeematerpian kouluttaja Kimmo Takanen tässä jutussa.

5. Hyväksy tunteesi ja itsesi

Joskus tunne on selittämätön. Epämääräisten tunnekimppujen setvimistä auttaa, että yrittää hyväksyy omat tuntemuksensa ja itsensä sellaisenaan – vaikka tunteita ei heti kykenisi tunnistamaankaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt