Helppo testi paljastaa, ovatko jalkasi heikot vai vahvat – saavutatko maagisen 2 minuutin rajan?

Julkaistu:

Me Naiset
Staattinen pito panee lihasten sietokyvyn koetukselle. – Heikot jalat menevät asennosta nopeasti jumiin, asiantuntija sanoo.
Alaraajojen hyvä kunto auttaa lähes kaikissa arjen askareissa ja ehkäisee vammojen syntymistä. Kun etu- ja takareisissä on voimaa, polvinivel ei väänny tärähdyksissä tai nopeissa suunnanmuutoksissa helposti.

Testaa helposti

Seinäkyykky on staattinen pito, joka kertoo tehokkaasti reisilihasten kunnosta. Terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti Marjo Rinne UKK-instituutista kertoo, että kyseessä on vatsalihaslankutuksen kaltainen testi:

– Asento testaa lihasten ei-aerobista suoritusta, eli lihaskestävyyttä. Lihasten staattinen jännitys heikentää verenkiertoa ja niinpä lihasten sietokyky joutuu koetukselle pidossa, Rinne kertoo.

Jos jalat kipeytyvät testin tekemisestä, alaraajat saattavat olla huonossa kunnossa.

– Kyseessä on asento, jossa ei yleensä olla. Testi ei siis testaa päivittäistä kuntoa tai liikkuvuutta. Testi sopii esimerkiksi urheilijoille mittaamaan kehitystä ja kestävyyttä. Heikot jalat menevät asennosta nopeasti jumiin.

Testiä ei suositella ihmisille, joilla on ongelmia polvien kanssa. Asento aiheuttaa polveen runsaasti epäedullista kuormitusta ja painetta, joten polvivammoista kärsivien tulisi välttää seinäistuntaa.

Pysytkö minuutin?

Esimerkiksi Active.com-sivusto kehottaa suorittamaan testin näin:

1. Aseta selkä seinää vasten ja jalat niin kauas seinästä, että polvet ja lantio ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden.

2. Ota aikaa, kuinka kauan pystyt pysymään asennossa. Asennossa pitäisi pystyä olemaan noin minuutin ajan. Kaksi minuuttia on erinomainen tulos.

3. Jos kaipaat lisää haastetta, kokeile seinäistuntatestiä yhdellä jalalla. Toinen vaihtoehto on nostaa kantapäitä vuorojaloin muutaman sekunnin ajaksi.

Artikkeli on julkaistu alun perin Me Naisissa. Voit lukea alkuperäisen jutun täältä.

Lue myös:

Testaa, missä kunnossa olet! Näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Pika-apu lihasjumeihin – yksi venytys herättää lähes kaikki kehon lihakset ja tuntuu selässä taivaalliselta

Istutko paljon? Testaa, pystytkö tekemään tämän lahjomattoman liikkeen – avaa jumit, parantaa liikkuvuutta ja vahvistaa selkää

Lankku ja vatsarutistus ovat isolle osalle suomalaisista tehottomia liikkeitä – näillä neuvoilla saat oikeasti vahvan keskivartalon

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt